Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Skolutveckling via digitala medier
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välkomna ! Välkomna.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till svenska 1
Barnkonventionen i förskolan
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Plan International Barn på Flykt – Mitt Nya Hem.
Integritet läroplansanalys.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Diskussion gällande scoutingens värderingar
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Välkomna.
Sociologi Introduktion.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Nationella proven i svenska
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Samhället och individen
Filmtajm!.
Mål och styrning Läroplansmålen
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Etik & moral.
Workshop Arbetsplatslärande.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Välkomna på föräldramöte
För föräldrar till barn 6-12 år
”Förskolebarnens röst”
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Välkomna till föräldramöte VIK P09:1
Presentationens avskrift:

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Vad är värderingar och vad är en värdegrund? En värdering är en uppfattning om hur vi människor borde vara mot varandra och mot omvärlden I läroplanen som styr i arbetet i skolan finns en värdegrund som sammanfattar vilka värderingar som skall ligga som grund för allt arbete i skolan. En del av värderingarna i skolans värdegrund är allmänmänskliga och därmed icke förhandlingsbara. Dessa värderingar finns inskrivna i t.ex. FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen (Alla människors lika värde) Andra värderingar speglar tydligare det rådande omständigheterna och idealen för framtiden, t.ex. nödvändighet till hållbar livsstil och konsumtion.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Värderingar är inte något som kan läras ut, de måste synliggöras, problematiseras och diskuteras för att bli en del av vardagen I läroplanen står det att den ska diskuteras med föräldrar och elever. Det handlar om : Förebyggande arbete för att alla i skolan ska må bra, att vi har en gemensam målsättning för hur vi vill att vår skola ska se ut och hurdana människor vi vill att våra barn ska utvecklas till.   Värdegrunden måste diskuteras för att den ska synliggöras och när man diskuterar den så märker man att vi inte nödvändigtvis tänker lika i alla situationer, Det är ganska sällan som vi tar oss tid att tänka på vilka värderingar vi egentligen har och oftast först när det uppstår en konflikt som vi måste ta ställning till hur vi tänker och tycker och då är vi redan styrda av våra känslor. Om vi talar om värderingar under neutrala förhållanden kan vi utveckla vårt sätt att tänka och vidga vårt perspektiv. Vi måste fundera på vad det är som påverkar våra värderingar idag, förr var det kyrkan som långt styrde våra värderingar, men vad är det idag? Är vi medvetna om vad det är som påverkar oss och våra barn? Tv, sociala medier osv Om vi vuxna inte talar om våra värderingar så får intrycken barnen får utifrån större betydelse.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Så här kommer vi igång: Vi delar in oss i grupper på 4-6 personer Grupperna sätter sig runt varsin dialogduk Följ de givna instruktionerna på duken Bestäm hur länge diskussionen får ta, minst 60 minuter rekommenderas. När 60 minuter gått samlas vi för en kort avrundning. Visa videon som vi gjort om vad som är idén med Klassföräldrar där både elever, en lärare och en klasspappa resonerar kring varför det är viktigt att föräldrarna i klassen engagerar sig i barnets skolgång.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Avslutande reflektion: Hur gick det? Fick du någon aha-upplevelse? Vad tar du med dig hem? Tack för att ni kom! Under den avslutande reflektionen är det inte meningen att varje grupp återger vad det diskutera. Däremot är det viktigt att erbjuda deltagarna en möjlighet att reflektera kring hur det gott. Efteråt: Samla in gruppernas anteckningar och gör en sammanställning på det som skrivits. Du kan skicka den hem till alla föräldrar så att också de som inte haft möjlighet att delta i diskussionen får ta del av tankarna som fötts under diskussionerna. Efteråt kan man också bra ta upp diskussionerna och föräldrarnas tankar med eleverna.