Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015
Tema: akademiska värden i teori och praktik Inte ekonomi, organisation, infrastruktur utan Vad är ett universitet/en högskola? Vad är ett akademiskt värde? Vilka är de? Vad innebär de i teori och praktik?
Budskap Budskap: Utan akademiska värden inga universitet/högskolor!
Mål Mål: Alla vid u/h ska kunna ge språk åt, samtala om, försvara, tillämpa och utveckla akademiska värden
Vad är ett universitet/en högskola? Lagstadgad institution med syfte att ta fram och sprida kunskap, främst genom utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Idéburna institutioner med akademiska värden Sociala gemenskaper, campus Profilerad institution i samhället; jfr Skatteverket, Trafikverket, Högsta domstolen
Vad är ett moraliskt värde? Ex: frihet, människovärde, gemenskap, godhet Värdeteori Ett akademiskt värde är ett moraliskt (etiskt) värde tillämpat på akademisk verksamhet
Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen. Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden.
Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar (inkl. samhällsansvar) Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet
Akademisk frihet Honnörsbegrepp, behövs begreppslig klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi men är mer än institutionell autonomi. Historisk tradition 1000 år
Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras. Frihet att forska, undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning än leder. Gäller både individ, institution och akademisk miljö.
Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Värdekollisioner (frihet contra diskriminering etc)! Forskningsetik!
Ingen total frihet, forts. Anställning, arbetstid, infrastruktur, administration!? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Prioriteringar av grupp, fakultet, hs/univ?
Akademisk frihet för utbildningen Studentgenomströmning contra kvalitet Lärarens frihet contra pedagogisk konformism Kursbokstyranni, utvärderingar Vad bör och får läraren säga? Vem och vad bör bestämma om utbildningen: kunskapsläget? studentens val? samhällets behov?
Intern akademisk frihet och ofrihet Hur mycket intern frihet/ofrihet finns? Intern akademisk socialisering och maktutövning, vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt; mainstream, karriär Fri intern debatt, ledningens ansvar Utrymme åt både enhet och mångfald
Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskaren/läraren ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven
Hot mot akademisk integritet Jfr IAU Guidelines i San Juan Korruption (t ex mutor för tillträde, betyg, examina, opponenter), vänskapsrelationer Plagiat, stöld av resultat, fabricering av data Extern påverkan (stat,region,kommun,näringsliv,religion) Opinionstryck från stat, media,politik; finansiering Mål: bevarad akademisk integritet och ökad samverkan med omvärlden
Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för dagens och framtidens generationer? Forskning som svarar mot både vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver?
Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning liksom konstnärligt utvecklingsarbete Förenar alla högskolor och universitet Svårt, kanske onödigt att definiera exakt Rimligt med utrymme för olika kvaliteter på gemensam värdegrund, men ingen kvalitetsrelativism
Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk lärare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Varje ämne överväger Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar Inte bara innovation och kommersialisering
Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut.
Akademisk kollegialitet, forts. Vad innebär kollegiala beslut, kollegialt ledarskap? Vilka ska ingå i kollegiet? Samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och kollegialitetens vardag. Ingen onödig formell styrning. Klargör tydligt ansvar och beslutsbefogenheter för ”linjen” i relation till kollegiala organ! Besluta om det kollegialas organisation och uppgift!
Det kollegiala, forts. Låt rektor, dekanus och prefekt (motsv.) ha ett akademiskt uppdrag med reella möjligheter Studenternas inflytande och beslutsbefogenheter Vilka former för vardaglig kollegialitet finns: fika, lunch, diskussionsmöten, lärarkollegier, institutionsmöten …? Allas ansvar: främja god kollegialitet, finna balans mellan linjestyrning och kollegialitet
Aktuella frågor: hur tillämpa värdena? Akademisk instrumentalism? MOOC (Massive Open Online Course) ? Autonomi, fria lärosäten? New public management?
Aktuella frågor, forts. Styrelse,rektor,dekanus: hur utse? vilka får utses? Rankingkulturen. ”Vem är bäst?” Nationell och europeisk planering - nödvändig? Ökat inflytande för konsulter och politiker, EU Kan vi hålla uppe kvalitén? Språk, matematik
Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011