Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Genusperspektiv Genusforskning inom kulturgeografi Feminism and Geography – An introduction.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Empowerment i teori och praktik?
Forskningsetik – läkaretik
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Full kostnadstäckning
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.
Kulturvetenskaplig fördjupning vt mars.
Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Akademiska värden - inledning till samtal
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Välkommen till information om lex Sarah
MIK Media- och informationskunnighet
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Förnuft och emancipation
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Upphovsrättslagen, PUL, Offentlighets- och sekretesslagen
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
VISIONEN På skolan ingår lärande för hållbar utveckling som en naturlig del i undervisningen och är ett vanligt samtalsämne bland elever och personal.
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Faktaresistens Från ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv
Pierre Bourdieu.
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Nätverk för lärare på fritidshem
Religion.
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Våra medier.
Biblioteken speglar samhället
April 2016.
Så styrs Sverige.
Göteborgs universitet idag
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Vem kan bli politiker?.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Forskningsetik – läkaretik
Mänskliga rättigheter -
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017

Vad kommer du att tänka på när du hör och ser ”akademiska värden”? ??

Risker med ”akademiska värden” alla lägger in sin erfarenhet och tolkning för diffust, abstrakt och idealistiskt något för högtidstalen och visionerna att de används emot förändring Risker eliminerar inte det rätta bruket

Tema: akademiska värden i teori och praktik Inte ekonomi, organisation, infrastruktur utan Vad är ett universitet/en högskola? Vad är ett akademiskt värde? Vilka är de? Vad innebär de i teori och praktik?

Budskap Utan akademiska värden inga universitet/högskolor!

Mål Alla vid u/h ska kunna ge språk åt, samtala om, försvara, tillämpa och utveckla akademiska värden. Akademisk ledare: stå för universitetets idé och akademiska värden

Vad är ett universitet/en högskola? Lagstadgad institution med syfte att ta fram och sprida kunskap, främst genom utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Idéburna institutioner med akademiska värden Sociala gemenskaper, campus Profilerad institution i samhället; jfr Skatteverket, Trafikverket, Högsta domstolen

Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden.

Allmänna, humanistiska värden FN: åsikts- och yttrandefrihet; söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar (inkl. samhällsansvar) Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet Akademisk globalitet

Akademisk frihet Behövs begreppslig klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi men är mer än institutionell autonomi. Historisk tradition 1000 år.

Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras. Frihet att forska, undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning än leder. Gäller individ, institution och akademisk miljö.

Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Värdekollisioner (frihet contra diskriminering)! Forskningsetik! Infrastruktur, finansiering etc

Intern akademisk frihet och ofrihet Hur mycket intern frihet/ofrihet finns? Intern akademisk socialisering och maktutövning, vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt; mainstream, karriär Fri intern debatt, ledningens ansvar

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Forskaren/läraren ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven

Hot mot akademisk integritet Jfr IAU Guidelines i San Juan Korruption (t ex mutor för tillträde, betyg, examina, opponenter), vänskapsrelationer Plagiat, stöld av resultat, fabricering av data Extern påverkan (stat,region,kommun,näringsliv,religion) Opinionstryck från stat, media, politik; finansiering Tidsbrist, excellensjakt, pengajakt

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för dagens och framtidens generationer? Forskning som svarar mot både vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver?

Samhällsansvar Varje lärosäte, ämne och akademisk lärare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet stärker öppenhet och förnyat samhällsansvar Inte bara innovation och kommersialisering

Arbetsplatsen: tillämpa värdena! Vanliga mänskliga hänsyn Tillämpa akademiska värden i vardagen Både egalitär och elitistisk Respekt för välgrundade argument, högt i tak Dölj inte välgrundad kritik, ge beröm Respekt för olika uppgifter: lärare, forskare, administratör, student, akademisk ledare Missbruka inte akademisk frihet till all slags frihet

Akademisk kvalitet Utan akademisk kvalitet inga univ/hs Förenar alla hs/univ Rimligt med utrymme för olika kvaliteter på gemensam värdegrund, men ingen kvalitetsrelativism

Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut.

Akademisk kollegialitet, forts. Vad innebär kollegialt ledarskap? Former för vardaglig kollegialitet: fika, lunch, diskussionsmöten, lärarkollegier, institutionsmöten … Studenternas beslutsbefogenheter Konsten: balans mellan linjen och kollegialiteten!

Akademisk globalitet Världsvid värdegemenskap mellan världens universitet Jfr besök vid Peking University, Stanford University Mångfald och olikheter på gemensam grund Global kraftsamling contra faktarelativisering och för kunskapsbaserad utveckling

Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011