Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017
Vad kommer du att tänka på när du hör och ser ”akademiska värden”? ??
Risker med ”akademiska värden” alla lägger in sin erfarenhet och tolkning för diffust, abstrakt och idealistiskt något för högtidstalen och visionerna att de används emot förändring Risker eliminerar inte det rätta bruket
Tema: akademiska värden i teori och praktik Inte ekonomi, organisation, infrastruktur utan Vad är ett universitet/en högskola? Vad är ett akademiskt värde? Vilka är de? Vad innebär de i teori och praktik?
Budskap Utan akademiska värden inga universitet/högskolor!
Mål Alla vid u/h ska kunna ge språk åt, samtala om, försvara, tillämpa och utveckla akademiska värden. Akademisk ledare: stå för universitetets idé och akademiska värden
Vad är ett universitet/en högskola? Lagstadgad institution med syfte att ta fram och sprida kunskap, främst genom utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Idéburna institutioner med akademiska värden Sociala gemenskaper, campus Profilerad institution i samhället; jfr Skatteverket, Trafikverket, Högsta domstolen
Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden.
Allmänna, humanistiska värden FN: åsikts- och yttrandefrihet; söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar (inkl. samhällsansvar) Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet Akademisk globalitet
Akademisk frihet Behövs begreppslig klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi men är mer än institutionell autonomi. Historisk tradition 1000 år.
Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras. Frihet att forska, undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning än leder. Gäller individ, institution och akademisk miljö.
Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Värdekollisioner (frihet contra diskriminering)! Forskningsetik! Infrastruktur, finansiering etc
Intern akademisk frihet och ofrihet Hur mycket intern frihet/ofrihet finns? Intern akademisk socialisering och maktutövning, vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt; mainstream, karriär Fri intern debatt, ledningens ansvar
Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Forskaren/läraren ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven
Hot mot akademisk integritet Jfr IAU Guidelines i San Juan Korruption (t ex mutor för tillträde, betyg, examina, opponenter), vänskapsrelationer Plagiat, stöld av resultat, fabricering av data Extern påverkan (stat,region,kommun,näringsliv,religion) Opinionstryck från stat, media, politik; finansiering Tidsbrist, excellensjakt, pengajakt
Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för dagens och framtidens generationer? Forskning som svarar mot både vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver?
Samhällsansvar Varje lärosäte, ämne och akademisk lärare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet stärker öppenhet och förnyat samhällsansvar Inte bara innovation och kommersialisering
Arbetsplatsen: tillämpa värdena! Vanliga mänskliga hänsyn Tillämpa akademiska värden i vardagen Både egalitär och elitistisk Respekt för välgrundade argument, högt i tak Dölj inte välgrundad kritik, ge beröm Respekt för olika uppgifter: lärare, forskare, administratör, student, akademisk ledare Missbruka inte akademisk frihet till all slags frihet
Akademisk kvalitet Utan akademisk kvalitet inga univ/hs Förenar alla hs/univ Rimligt med utrymme för olika kvaliteter på gemensam värdegrund, men ingen kvalitetsrelativism
Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut.
Akademisk kollegialitet, forts. Vad innebär kollegialt ledarskap? Former för vardaglig kollegialitet: fika, lunch, diskussionsmöten, lärarkollegier, institutionsmöten … Studenternas beslutsbefogenheter Konsten: balans mellan linjen och kollegialiteten!
Akademisk globalitet Världsvid värdegemenskap mellan världens universitet Jfr besök vid Peking University, Stanford University Mångfald och olikheter på gemensam grund Global kraftsamling contra faktarelativisering och för kunskapsbaserad utveckling
Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011