Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förändring för kvalitet och förnyelse

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förändring för kvalitet och förnyelse"— Presentationens avskrift:

1 Förändring för kvalitet och förnyelse
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012

2 Universitetets uppdrag
Utbildning Forskning Samverkan med omvärlden

3 Universitetets grundläggande kännetecken
Öppenhet Kvalitet Samhällsengagemang Mötesplats för många vetenskaper Internationellt universitet

4 Varför forsknings- och utbildningsstrategier?
Profilera universitetet för att öka universitetets konkurrenskraft Ge universitetet en starkare ställning i Sverige och internationellt Stärka universitetets forskning Stärka utbildningens forskningsanknytning

5 Stärkt akademiskt ledarskap
Utveckla ledarskapskulturen Ny ledarutbildning …och kvalitetsarbete Fakultetsaudits – ökar medvetenheten om kvalitetsarbetet Verksamhetsindikatorer och bibliometri ska användas i kvalitetsarbetet Satsning och avveckling

6 Ett internationellt perspektiv nödvändigt
Universitetet ska få tydligare internationell profil Fler internationella studenter Stimulera svenska studenter att resa ut Fler gästforskare – av hög internationell klass, till exempel post-doc Våra vetenskapliga databaser ska bli mer tillgängliga

7 Universitetets bredd och spets
8 fakulteter, 60-tal institutioner, anställda och helårsstudenter Mångfald och många kunskapsområden ger stora kombinationsmöjligheter Vårda och utveckla den disciplinära kunskapen

8 Gränsöverskridande samarbete
För att skapa nya arenor för gränsöverskridande forskning och möta omvärldens behov behövs tvärvetenskapliga samarbeten Universitetet ska utnyttja mångfalden för att stärka forskningen Ny kunskap Nya perspektiv

9 Skapa kompletta miljöer
All utbildning skall ha forskningsanknytning All forskning skall ha utbildningsanknytning Samverkan med det omgivande samhället

10 Utbildningen Dagens 25 000 helårsstudenter är en lämplig nivå
Öka andelen studenter på avancerad nivå Synliggöra den avancerade nivån (master, 1-årig, 2-årig) Bättre stöd under studietiden, öka kvaliteten i utbildningen Underlätta studenternas inträde på arbetsmarknaden

11 Forsknings- och utbildningsprofiler
Profilera universitetet genom att visa på kompletta miljöer med utbildning, forskning och samverkan Forsknings- och utbildningsprofiler

12 Forsknings- och utbildningsprofiler
Hälsa Kultur Miljö Demokrati och samhällsutveckling Kunskapsbildning och lärande

13 Obalans forskning – utbildning
Idag utgör utbildningen 60 procent och forskningen 40 procent av universitetets statsanslag 60% 40% Utbildning Forskning

14 Fakultetsmedel viktiga
Forskning Klart samband mellan statligt forskningsanslag och möjligheten att få externa medel till forskning Statliga anslag Externa Statliga anslag Externa

15 Forskningen ska stärkas
Universitetet behöver fokusera mer på forskningen för att nå ökade externa anslag Fokusering behövs också för att hålla fortsatt hög kvalitet i utbildningen Utbildning Forskning

16 Prioritering av forskning
Styrkeområden en metod att satsa på prioriterad forskning Styrkeområdena prövas över tid Styrkeområdena behöver bred forskningsbas Forskningens styrkeområden

17 Forskningens styrkeområden
Åtta identifierade områden (idag) som universitetet särskilt satsar på Styrkeområden kan ändras, till exempel kan forsknings- propositionen från oktober påverka universitetets urval Forskningens styrkeområden Styrkeområden ändras

18 Forskningens styrkeområden – befintliga
Den patientnära forskningen om hjärta och kärl inklusive fetma samt biomaterial och vaccin Forskningen om lärande Forskningen om språkteknologi Forskningen om demokrati och opinion

19 Forskningens styrkeområden – potentiella
Forskning om havsmiljö Forskning om kulturarv Forskning om globalisering Forskning om kultur och hälsa

20 Strategi för forskningen – bredd och spets
Stimulera nyskapande och gränsöverskridande forskning Förbättra möjligheten till forskning av hög internationell klass Bilda strategiska allianser med andra lärosäten Avsätta större andel av lärarnas tid till forskning och utveckling Arbeta vidare med kvalitetsindikatorer som underlag för strategiska prioriteringar

21 Förändringsarbetet ger
Ökad kvalitet Förnyelse Ökad nationell och internationell konkurrenskraft Framgångsrik forskning Ger utbildningen starkare forskningsanknytning Samlande profil för Göteborgs universitet

22


Ladda ner ppt "Förändring för kvalitet och förnyelse"

Liknande presentationer


Google-annonser