SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ett arbete med att etablera
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Detta är God Vård.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Process: Lönekriterier
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Om du vill gå snabbt, gör det själv
SUHF:s & UKÄ:s Rektorsprogram november 2016
Ledningsgrupps-utveckling SUHF:s Rektorsprogrammet
Enig ledning som skickar samma signaler
SUHF:s Högre LedarProgam - ledningsgruppsutveckling
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Konflikthantering Hur kan man göra..
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Medarbetarundersökning 2018
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Framgång genom lagarbete
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper Harry Wallenholm Implement MP AB 2013-06-18

Några ”utsiktspunkter” för samtal om ledningsgrupper Ledningssystemet Generella erfarenheter av möjligheter och utmaningar Dilemman – var klämmer skon Effektivitet – inre och yttre. Förtroende möjliggör allt. Hemuppgift till nästa steg

Utgångspunkter generellt för ledningsgrupper Gruppen konstitueras av högste chefen på dennes premisser: Ledningsgrupp eller inte.. Vilka bjuds in att ingå i gruppen. Uppgift och arbetsformer. Söker i gruppen ett gemensamt ansvar för hela verksamheten: Balans mellan särintressen och helhet. Uppgift att se till vad som är bäst för och gynnar hela verksamheten på kort och lång sikt. Arbetsgivarperspektiv. Balans mellan olika fokus: Operativt och strategiskt. Kort och lång sikt. Historik och framtid. Människor och uppgift.

Skapa förutsättningar: Utgångspunkter, forts. Skapa förutsättningar: Vision och mål. Verksamhetsplan och budget. Verksamhets- och kvalitetssystem. Processkarta.”Projektportfölj”. Förändringsarbete. Styrning och uppföljning. Olika arbetsmoment: Information, diskussion, samordning, omvärldsbevakning, problemlösning, beslutsfattande, vidareinformation. Initiera, bereda, presentera, analysera, besluta. Legitimitet för att ingå i och agera på ledningsgruppen: Representerar grupp eller särintresse. Sakkunskap, erfarenhet, färdigheter, utbildning. Personlighet. Processerfarenhet – ledarskaps- och organisationserfarenhet.

1. Lednings- systemet

Uppgift: Rita upp ”ledningssystemet” i din organisation på ett papper. Visa för varandra och berätta varför ni valt denna struktur. Reflektera över vad som fungerar bra respektive sämre. I dagsläget. Tid: ca 30 minuter

2. GENERELLA ERFARENHETER AV MÖJLIGHETER & UTMANINGAR

Uppgift: Ni bär samtliga med er en erfarenhet från arbete i olika ledningsgrupper i olika organisationer – samtala om era generella erfarenheter av möjligheter och utmaningar vid ledningsarbete. Skriv ner två listor medan ni samtalar. Tid: ca 15 minuter

3. DILEMMAN – VAR KLÄMMER SKON?

Dilemman i ledningsgruppsarbetet Representera sin funktion Ansvara för helheten Operativt fokus Strategiskt fokus Individuell agenda Gemensam agenda Stor grupp Liten grupp eller subgrupper Forum för information Forum för beslut och ledning Lång och ofokuserad agenda Kort och fokuserad, gemensam agenda Avvaktande och försiktigt Rakt på sak och öppet klimat Möten för ofta Möten för sällan Hålla information inom gruppen Informera vidare och nå ut med samma information i hela organisationen ”Demokrati” ”Diktatur” Snabbt och exekutivt Långsamt och eftertänksamt Balans mellan linje och stab Obalans, någon grupp dominerar Någon/några dominerar Samtliga har ”airtime” och bidrar Särintresse/LG till för mig Helhetsintresse/Jag är till för LG

Diskutera: Vilka dilemman känner ni igen från ert eget ledningsarbete? Vad är resultatet från LG-analysen? Var klämmer skon? Vilka är Din ledningsgrupps främsta utmaningar? Tid: ca 30 minuter

4. EFFEKTIVITET – INRE OCH YTTRE

Modell för att utveckla ledningseffektivitet YTTRE EFFEKTIVITET Gränssnitt i lednings-systemet INRE EFFEKTIVITET Omvärlds-fokus externt Roll och uppgifter Gemensam agenda Ansvar och befogenheter Yttre och inre förut- sättningar Arbets- former Spelregler Lära känna Kommunikation, klimat och samverkan Synergi Individ Team GÖRA RÄTT SAKER KOMMA TILL SIN RÄTT GÖRA SAKER PÅ RÄTT SÄTT Processer horisontellt För-ändrings-arbete Affärsplan Projekt

Diskutera: Tryck på ”knapparna”: Vad ser du av din egen ledningsgrupp från denna utsiktspunkt? Har ni arbetsformer som stödjer er: - att ha fokus på det viktiga - att vara effektiva - som skapar hög kvalitet på samtalen i gruppen - som hjälper er att hantera situationer när ni inte är överens - som säkerställer att alla i gruppen kan bidra maximalt med sin erfarenhet och kunskap Tid: ca 30 minuter

5. FÖRTROENDE MÖJLIGGÖR ALLT.

Ouppmärksamhet på RESULTAT Undvikande av ANSVARSTAGANDE Brist på ENGAGEMANG Tillit och förtroende = alltid grundläggande i en LG. Extra viktigt när man leder förändring! Rädsla för KONFLIKT Frånvaro av FÖRTROENDE

Diskutera: Hur har ni ”investerat” i att skapa de relationer (öppenhet, tillit och förtroende) som möjliggör ett effektivt ledningsarbete? Vilka är era bästa tips/erfarenheter som ni vill dela med er av? Tid: ca 20 minuter

6. HEMUPPGIFT TILL NÄSTA STEG

hemuppgift: Välj en utmaning i din ledningsgrupp, med boken som stöd. Arbeta med denna utmaning i din ledningsgrupp och var beredd att ”avrapportera” vid nästa tillfälle.