AUTISM och ASPERGER SYNDROM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Att göra praktik av teori!
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Heléne Stern leg psykolog
JOHANNA BJÖRK
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Vård.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Orsa kommun Förändringsarbete januari 2010 Date
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
David Mattsson Hälsopedagog på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad.
DET-Uppgifter.
Psykiskt funktionsnedsättning
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tillgängliga lärmiljöer
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

AUTISM och ASPERGER SYNDROM Robert Lindell november 2008 Del 3

PEDAGOGISKT ARBETSSÄTT KUNSKAP OM AUTISM / ASPERGER SYNDROM KUNSKAP OM PERSONEN HJÄLPMEDEL och ANPASSNINGAR LIVSPERSPEKTIV UNDERVISNINGSSÄTT/BEMÖTANDE

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND Funktionshinder som påverkar förmågan att skapa mening och sammanhang i tillvaron, vilket i sin tur påverkar förmågan att förstå och hantera många av vardagens aktiviteter

Hjälpmedel är för många med funktionshinder helt avgörande för möjligheten att leva ett oberoende och aktivt liv – i hemmet, i skolan eller i arbetet. Ur nationalencyklopedin

SJÄLVSTÄNDIG, OBEROENDE SJÄLVSTÄNDIG: NÅGON SOM TÄNKER OCH HANDLAR PÅ EGEN HAND UTAN ATT BEHÖVA STÖD AV ANDRA OBEROENDE: NÅGON SOM INTE ÄR STYRD AV NÅGON ANNAN, SJÄLVSTÄNDIG, FRI BEROENDE: OSJÄLVSTÄNDIG (Bonniers stora ordbok)

För att skapa oberoende är personen med autism/Asperger syndrom beroende av att omgivningen förstår funktionsnedsättningen och dess konsekvenser för den enskilda personen

HJÄLPMEDEL Redskap / verktyg som skapar mening och sammanhang i tillvaron och som ger strategier att använda i vardagen

HJÄLPMEDEL SKALL GE SVAR PÅ FRÅGOR SOM: Vad? När? Med vem? Hur mycket? Hur länge? Vad? Hur? Varför?

Vad kommer att hända? Var? I vilken ordning? Vad händer sedan? INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL SOM TYDLIGGÖR TID: DAGSPLANERING Skall besvara frågorna: Vad kommer att hända? Var? I vilken ordning? Vad händer sedan?

INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL FÖR TID: AKTIVITETSPLANERING Skall besvara frågorna: HUR MYCKET? VAD? NÄR ÄR DET FÄRDIGT? VAD HÄNDER SEDAN?

VISUELLA INSTRUKTIONER Hjälp att organisera materialet - Fast organisation - Matcha - Nummerföljd - Skrivna instruktioner Hjälp att utföra uppgiften - Självinstruerande material - Konkret förebild - Mallar - Ritade/skrivna instruktioner

INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL MÅL: att personen själv skall kunna förstå och dra egna slutsatser METOD: genomtänkt inlärningsstrategi, det stöd jag ger vid inlärningen skall jag ha en idé om hur jag kan avveckla UTVÄRDERING: bedöm personens självständighet i användandet av sina hjälpmedel, bedöm din egen delaktighet

FÖRHÅLLNINGSÄTT 1. INLÄRNING 1:1 2. KONKRET INLÄRNING ( BEGRÄNSA VERBAL KOMMUNIKATION) 3. VISUELLA INSTRUKTIONER/STÖD 4. MÅL ATT KUNNA ARBETA SJÄLVSTÄNDIGT 5. AKTIV GENERALISERING 6. POSITIVA RUTINER

KASAM Tillvaron skall vara: Begriplig Meningsfull Hanterbar