Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom."— Presentationens avskrift:

1

2 Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom och andra autismliknande tillstånd. Huvudsakligen bedrivs veckolånga utbildningar i Ett pedagogiskt arbetssätt anpassat till personer med autism på Bergskog kursgård i Sunne.

3 För att förebygga psykisk ohälsa och ge rätt förutsättningar för
utveckling och goda levnadsvillkor behövs autismspecifik kompetens i alla verksamheter för personer med autismspektrumtillstånd. Källa: autism & aspergerförbundet

4 Annorlunda sätt att tänka, förstå och lära sig
Det vi ser - beteendet Verkar lat, orkar inte, Säger nej …. Annorlunda sätt att tänka, förstå och lära sig Förstår inte vad som förväntas, Stressad, Förstår inte vad jag menar... Alla människor gör så gott de kan! Källa: Erik Schoppler

5 Funktionsnedsättning
Beskriver nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Funktionshinder Beskriver den begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen.

6 Intellektuell funktionsnedsättning
Tilläggsdiagnoser? Autismspektrum, ADHD, Språkstörning, Syn och hörsel, Fysiska funktionsnedsättningar Ångestliknande beteende, Epilepsi …..

7 Intellektuell funktionsnedsättning
Vissa människor har mindre plats att jobba i vad gäller hjärnan. För vissa människor tar det längre tid att sortera in saker, lådorna kanske är olika stora och en del av det som sorteras in kanske hamnar i fel låda. En del människor har inte lådor för allt. Vissa personer saknar genvägar till lådorna och allt kanske inte får plats att sorteras in i lådorna. Sedan skall man plocka fram det man minns och man försöker då jämföra olika saker man lagrat i lådorna med varandra. Man kanske tar det första man hittar och man kan ha svårt för att tänka på flera saker, det som finns kanske finns i flera lådor samtidigt……………… Mats-Ingvar ur filmen Ninja koll.

8 Abstraktionsnivå i tänkandet
Första nivån; jämföra saker Andra nivån; närrummet som helhet Tredje nivån; upplever olika kategorier generellt Fjärde nivån; normala nivån, resonerar mm Källa: Gunnar Kylén

9 Brister i intellektuell funktion, problemlösning,
Definition av utvecklingsstörning enligt DSM-5 Brister i intellektuell funktion, problemlösning, abstrakt tänkande och teoretisk inlärning, som bekräftas både genom standardiserad testning och vid klinisk bedömning. Brister i adaptiv funktion, dagligt fungerande, kognitivt, socialt och avseende praktiska förmågor – i relation till ålder och kulturell grupp Svårigheterna har sitt ursprung under individens utvecklingsperiod.

10 Autismspektrumtillstånd
Genomgripande begränsningar inom flera viktiga utvecklingsområden påverkar många utvecklingsområden påverkar alla delar av det dagliga livet påverkar personen under hela livet Specifika begränsningar annorlunda utvecckling i jämförelse med normal utveckling ojämn utvecklingsprofil

11 Diagnosen får två huvudkriterier som beskriver de centrala svårigheterna:
Brister i social kommunikation och interaktion Begränsade, repetitiva beteenden, intressen och aktiviteter. (Det nya inom detta område är annorlunda perception, över- eller underkänslighet för sinnesintryck, eller ovanligt intresse för vissa sensoriska stimuli i omgivningen).

12 Ett pedagogiskt arbetssätt
Kunskap om autism - sätta sig in i det annorlunda sättet att tänka och förstå Kunskap om personen - sätta sig in i hur han/hon tänker Hjälpmedel/Anpassningar meningsfullt - kompenserar för svårigheter - underlättar förståelse och lärande - tydliggör information

13 KASAM = känslan av sammanhang
Hanterbarhet Begriplighet Meningsfullhet Aaron Antonovsky

14 Förklaringsmodeller Perception Central Coherens Joint attention
Social- kommunikation Executiva funktioner Mentalisering Teorier kring: AuTiSm

15 Perception Över/underkänslighet Tolkningssvårigheter

16 Perception Våra fem sinnen men också Syn Hörsel Lukt Smak Känsel
Förmåga att känna biologiska förändringar i kroppen ex: - hunger - törst - toalettbehov - Syrebrist Förmåga att känna av kroppsdelar och var de befinner sig i rummet Våra fem sinnen Syn Hörsel Lukt Smak Känsel

17 Annorlunda reaktioner – sensorisk överbelastning.
Att se allt, höra allt och känna alla lukter mycket väl och verkligen mena allt, allt, allt……….

18 Stressorer Vänta på sin tur Stå i kö Matsituation På och avklädning
Koll på aktiviteter under dagen Vänta på sin tur Stå i kö Matsituation På och avklädning Fria aktiviteter Utflykter Förändringar/förflyttningar

19 Joint Attention Gemensam uppmärksamhet Delar en upplevelse ex tittar på den blinkande lampan

20 Exekutiva funktioner Har inga större betydelse i vana kända situationer. Har stor betydelse: - I nya situationer - I situationer där erfarenheter ska anpassas till en ny situation ( t ex generalisering) - Kompromisser - Konflikter - Problemlösningssituationer - Stoppa pågående handlingar

21 Central Coherence Förståelse av helhet och sammanhang.
Få ihop alla delar till en helhet.

22 Central koherens Att strukturera världen, utvecklas genom lek med orsak och verkan
Exempel: skallran ljuskontakten stoppknappen i bussen frågor Tills man har förstått att allt har en orsak och att allt har en konsekvens Bo Hejlskov Elven

23 Sammanhang Yttre/fysiskt sammanhang det vi kan uppfatta
Inre/mentalt sammanhang byggt på kunskap, koncept tidigare erfarenheter…

24 Föreställningsförmåga
Styrkor – möjligheter Föreställa sig det som är konkret, är visuellt, förnimbart och realistiskt. Föreställa sig det faktiska, det fiktiva. Svagheter - svårt föreställa sig vad som är abstrakt, ej förnimbart och ren föreställning

25 Mentalisering Förmåga att förstå att man själv och andra människor har en tanke – och känsloliv som styr beteendet i olika situationer. Tanke – och känsloliv - kan skilja sig mellan individer, trots att de befinner sig i en och samma situation.

26 Läs vidare Den lärande hjärnan, Torkel Klingberg, Natur & kultur, 2011
Hälsans Mysterium, Aaron Antonovsky, Bokus, häftad 2005 Aspeflo om Autism, kvalificerade instser till barn och vuxna med autism i skola, gruppbostad och daglig verksamhet. Pavus, 2010 Mamma är det ett djur eller människa? Hilde de Clercq, HLS förlg 2005 Autism från insidn – en handbok, Hilde de Clercq, Intermedia Books 2007 Hjälpmedelsboken, Gunilla Gerland, Pavus förlag Sinnesintryck och omvärlsdkunskap vid autism och Aspergers syndrom - annorlund inntryck ger en annan bild, Olga Bogdashina, Intermedia Books 2009 En helhetssyn på människan, Begåvning och begåvningshandikapp, G Kylén, Stiftelsen ALA 2012


Ladda ner ppt "Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom."

Liknande presentationer


Google-annonser