AUTISM och ASPERGER SYNDROM Robert Lindell november 2008 Del 3
PEDAGOGISKT ARBETSSÄTT KUNSKAP OM AUTISM / ASPERGER SYNDROM KUNSKAP OM PERSONEN HJÄLPMEDEL och ANPASSNINGAR LIVSPERSPEKTIV UNDERVISNINGSSÄTT/BEMÖTANDE
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND Funktionshinder som påverkar förmågan att skapa mening och sammanhang i tillvaron, vilket i sin tur påverkar förmågan att förstå och hantera många av vardagens aktiviteter
Hjälpmedel är för många med funktionshinder helt avgörande för möjligheten att leva ett oberoende och aktivt liv – i hemmet, i skolan eller i arbetet. Ur nationalencyklopedin
SJÄLVSTÄNDIG, OBEROENDE SJÄLVSTÄNDIG: NÅGON SOM TÄNKER OCH HANDLAR PÅ EGEN HAND UTAN ATT BEHÖVA STÖD AV ANDRA OBEROENDE: NÅGON SOM INTE ÄR STYRD AV NÅGON ANNAN, SJÄLVSTÄNDIG, FRI BEROENDE: OSJÄLVSTÄNDIG (Bonniers stora ordbok)
För att skapa oberoende är personen med autism/Asperger syndrom beroende av att omgivningen förstår funktionsnedsättningen och dess konsekvenser för den enskilda personen
HJÄLPMEDEL Redskap / verktyg som skapar mening och sammanhang i tillvaron och som ger strategier att använda i vardagen
HJÄLPMEDEL SKALL GE SVAR PÅ FRÅGOR SOM: Vad? När? Med vem? Hur mycket? Hur länge? Vad? Hur? Varför?
Vad kommer att hända? Var? I vilken ordning? Vad händer sedan? INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL SOM TYDLIGGÖR TID: DAGSPLANERING Skall besvara frågorna: Vad kommer att hända? Var? I vilken ordning? Vad händer sedan?
INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL FÖR TID: AKTIVITETSPLANERING Skall besvara frågorna: HUR MYCKET? VAD? NÄR ÄR DET FÄRDIGT? VAD HÄNDER SEDAN?
VISUELLA INSTRUKTIONER Hjälp att organisera materialet - Fast organisation - Matcha - Nummerföljd - Skrivna instruktioner Hjälp att utföra uppgiften - Självinstruerande material - Konkret förebild - Mallar - Ritade/skrivna instruktioner
INDIVIDUELLT ANPASSADE HJÄLPMEDEL MÅL: att personen själv skall kunna förstå och dra egna slutsatser METOD: genomtänkt inlärningsstrategi, det stöd jag ger vid inlärningen skall jag ha en idé om hur jag kan avveckla UTVÄRDERING: bedöm personens självständighet i användandet av sina hjälpmedel, bedöm din egen delaktighet
FÖRHÅLLNINGSÄTT 1. INLÄRNING 1:1 2. KONKRET INLÄRNING ( BEGRÄNSA VERBAL KOMMUNIKATION) 3. VISUELLA INSTRUKTIONER/STÖD 4. MÅL ATT KUNNA ARBETA SJÄLVSTÄNDIGT 5. AKTIV GENERALISERING 6. POSITIVA RUTINER
KASAM Tillvaron skall vara: Begriplig Meningsfull Hanterbar