Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Advertisements

Samtala om böcker.
Men det här är väl ingenting nytt?
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
SAMTAL.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Att samtala med ungdomar om tobak
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Kommunikation och samspel
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Det professionella samtalet
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Leda och planera sokratiska samtal
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Feedback Agneta Bränberg.
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Kundanalysen har flera syften
Psykiskt funktionsnedsättning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Arbetssättet i telefonrådgivning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Inför NP Svenska Våren 2019.
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer

Kommunikation Pluraliteten är det grundläggande villkoret för människan. Den kännetecknas av likhet och åtskillnad. Likheten gör det möjligt att kommunicera, skillnaden gör att kommunikation är nödvändig. Hanna Arendt, filosof

Ett samtal jag minns  Dra dig till minnes ett samtal där du var i behov av vägledning/stöd  Vad gör att du kommer ihåg det?  Tala med grannen  Vad kännetecknade samtalet ?  Nyckelord

Hagbard handfaste

Felkällor i mänsklig kommunikation Vi tror oss veta vad andra ser, upplever, tänker och känner Vi tror oss förstå innebörden i budskapets innehåll Napier och Gerchenfeldt 1981

Jag vet att du tror att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du har fattat att det du hörde inte var det jag menade.

Byggstenarna Kunskap Metod Förhållningssätt Grundsyn Något mer ?

Förväntningar egna andras

Professionell hållning En ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt – gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande. Ulla Holm (2001)

Omtyckt Kontroll/makt Behövd Duktig Få visa sig Å ena sidan har vi normala behov Ulla Holm (2001) Å andra sidan kan de vara fällor Otydlighet, gränslös Självbestämmande? Bindning alt avstånd Höga krav Uppmärksamhet, beundran

”Problemet gäller inte att ha eller inte ha dem utan hur medvetna de är och hur vi hanterar dem.” Ulla Holm (2001)

Professionellt förhållningssätt för samtalsledare (Ulla Holm: Empati – Att förstå andra människors känslor) Självkännedom Empati Kunskap Självreflektion Självdisciplin

Utvidga sin självkännedom…  Om egna problemområden  Om egna typiska sätt att reagera i speciella situationer och med vissa människor  Om egna karaktäristiska psykiska försvar  Om känslomässiga ”allergier” SJÄLVKÄNNEDOM

Aktivt lyssnande Inta en icke-vetande position Respektera och härbärgera den andres berättelse Undvika att ge råd eller lösningar Använda samtalsmetodiska färdigheter

Befallningar, order; Gör så här! Varningar, hotelser; Om du inte gör något åt det, så… Moralpredikningar; Du borde... Råd, förslag, lösningar ; Om jag var du skulle jag göra så här... Kritik, klander; Du misstar dig.. Thomas Gordon Tröst, sympati; Det ska nog ordna sig... Inget ont som inte har något gott med sig! Avledning Tänk på det positiva istället Beröm, smicker: Du som är så stark och intelligent klarar väl det här Spärrar för lyssnande

Övning  Att lyssna utan att störa berättelsen  2 och 2 – den ena berättar en rolig händelse – den andre lyssnar utan att ställa följdfrågor. Använd er av ”icke verbalt” stöd t ex nickningar eller hummanden.  Byt roller.

Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

Att inleda ett samtal - Sammanhangsmarkering  Vilka är vi  Vad ska vi tala om? Syfte, förväntningar  Tid  Nästa träff?

Fas 1 – klargöra situationen Syfte  Skapa ett gott samtalsklimat  Lyssna  Utreda  Förstå studentens berättelse/situation

Ickeverbala färdigheter  Ögonkontakt  Hållning  Avstånd  Tempo, följsamhet, röstläge  Koncentration  Lugn  Nicka, mimik, mmm..  Tystnad

Verbala färdigheter  Frågor  Omformuleringar  Sammanfattningar

Frågor Öppna frågor Slutna frågor Ledande frågor

Frågeövning Öppna de slutna och ledande frågorna Går det bra med studierna ? Vad ska du läsa nästa termin ? Är det tufft att få ihop det?

Försök att: Ställa en fråga i taget Ställa frågor som inte behöver förklaras Vänta på svar Inte besvara dina egna frågor

Omformulera Med några ord spegla eller med egna ord återge vad du hört den andre säga. Lyssna efter nyckelord Omformulera både tanke och känsla!

Känslans betydelse  Handlar om behov, önskningar, mål och mening  Ger energi och motivation  Reglerar och kontrollerar handling

Exempel – pröva en omformulering... Jag är så trött på morgnarna när klockan ringer så jag orkar knappt gå upp och ta mig till jobbet. Jag vet inte hur jag ska stå ut fram till våren. Parvis: Prova att omformulera med hjälp av nyckelord, det faktiska innehållet eller det känslomässiga budskapet

Sammanfatta Återge essensen och kärnan i det som sagts - visar att man lyssnar och försöker förstå - ger möjlighet att stämma av att man har förstått - ger möjlighet för den andra att korrigera om man inte har förstått - ger struktur åt samtalet - ger den andre möjlighet att fundera över vad hon/han sagt

Övning – fråga,omformulera och sammanfatta 2 och 2 – 5 min per samtal Den ena berättar något som irriterar Den andre lyssnar med icke verbala färdigheter, ställer frågor, omformulerar och avslutar med att sammanfatta ”Har jag förstått dig rätt….?”

Sammanfatta När du får mycket information När du upplever att du håller på att tappa tråden När du är osäker på om du har förstått När du upplever att samtalet spretar åt olika håll

Checkfrågor innan jag lämnar fas 1 Har jag förstått situationen ur den andres perspektiv? Hur vet jag att jag har förstått? Hur har jag visat att jag har förstått? Har vi gemensamt stämt av förståelsen?

Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

VIDGA PERSPEKTIV FÖR ATT:  Få ny riktning  Se situationen från en annan synvinkel  Få ny klarhet  Kunna analysera på nytt sätt  Få ny insikt och ny förståelse

GÖRA I FAS 2  Inventera möjligheter, undersöka konsekvenser  Synliggöra och granska hinder och begränsningar  Poängtera det positiva, det som går att göra något åt  Komma fram till hur klienten vill hantera den aktuella situationen, hur hon vill formulera mål.  Hitta realistiska och genomförbara mål.

FAS 2  Uppmärksamhet och lyhördhet  Känslighet – fingertoppskänsla  Kreativitet  Mod  Fantasi  Ge tid! Ha inte för bråttom.

Inför morgondagen Samtalstillämpning med fokus på Fas 1 Autentiskt dilemma Tillvägagångssätt presenteras imorgon

VÄGLEDNINGENS SPÄNNINGSFÄLT - UTVECKLAD AV KRIEGHOLM OCH LINDH (1993) FRÅN WATTS OCH LAW (1977) 38 Medvetenhet om sig själv Medvetenhet om alternativen Lära sig fatta beslut Lära sig övergångsfärdigheter relationen

Hur ska samtalstillämpningen gå till?  Formen  Tiden  Återkopplingen

Observatörernas uppgift Förhållningssätt Frågor Omformulering Sammanfattning

Konsten att ge feedback  Vara specifik  Vara konstruktiv  Ta upp det positiva

Klargöra situationen Vidga perspektiv Sätta upp mål En samtalsmodell Göra en handlingsplan Ge stöd för genomförande Utvärdera Hägg & Kuoppa

Handlingsplan  Vad  Var  När  Hur Delmål Utvärdering