Kriskommunikation en viktig del i hanteringen av samhällstörningar Jesper Falkheimer 0709350622.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Må bra på jobbet.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
AU Digital samverkan LO Process
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Områdesutveckling Torpa
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Landstingsstyrelsens förvaltning
Bilder för lokal utbildning
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Detta är God Vård.
Storstockholms brandförsvar
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Säkerhetschef/informationssäkerhetschef
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
AVVIKELSER.
Organisationers formella drag
Strategiskt utvecklingsarbete
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Globalisering.
Hur kan vi förstå begreppet?
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Hur skapar vi robusta välfärdstjänster? Samhället förlitar sig allt mer på nätinfrastrukturen. Vad finns det för risker med detta och hur skapar vi robusta.
Barn som växer upp i familjer med våld
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
En trygg dricksvattenförsörjning En trygg dricksvattenförsörjning SOU 2016:32 Särskilde utredaren Gunnar Holmgren Sekretariat: Folke K Larsson, Ulrika.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Nya villkor för kriskommunikation
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändring i organisationer
Coaching.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Risk- och sårbarhetsanalyser
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Geografi / samhällskunskap
KPR april 2018.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Spelarutbildningsplan
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Kriskommunikation en viktig del i hanteringen av samhällstörningar Jesper Falkheimer

Kris ur ett kommunikativt perspektiv En kris är perceptionen av en oförutsedd händelse som hotar viktiga förväntningar hos intressenter och relaterar till frågor om hälsa, säkerhet, miljö samt ekonomi (Coombs 2014: 3, förf. översättning).

Perspektiv samhällsperspektivet: Kriser utgörs av situationer där de centrala samhällsaktörerna uppfattar att (1) betydande värden står på spel eller hotas, (2) med begränsad tid till förfogande och (3) med omständigheter som präglas av betydande osäkerhet. organisationsperspektivet: Kriser utgörs av specifika, oförväntade och icke-rutinartade händelser som skapar en hög nivå av osäkerhet och hot eller upplevs som hot mot organisationens prioriterade mål som image, legitimitet, vinst och överlevnad.

UTMANINGAR  Förändring, ökad heterogenitet, snabbare informationsflöde och many-to-many-paradigmet ställer ökade krav på organisationers kommunikation som ledningssystem  Kriskommunikation måste integreras i ledningssystemen, men samtidigt fungera längst ute på fältet.  Nya och sociala medier minskar kontroll – digitala strategier  Gränsöverskridande kriser kräver ökad snabbhet och improvisationsförmåga  Organisering av kommunikationsverksamhet generellt behöver effektiviseras. Samordning centralt.

Kommunikationstrender speglar och förstärker senmoderna samhällstrender -Ökande rörlighet (uppkopplad) -Ökande osäkerhet (risk, val) -Ökande relativisering (av sanning) -Ökande krav på delaktighet -Ökande individualisering -Ökande dividualisering (’share’) -Ökande kunniga konsumenter och medvetna medborgare -Ökad mångfald (multi-rationalitet) -Ökande segregation (socio-ekonomisk) -Ökande trygghetsjakt (övervakning, isolering)

Kriskommunikationsstrategier (Sturges 1994) Instruerande information (eng. instructing information): Kommunikationsinsatser som gäller den fysiska hanteringen av krisen, till exempel information om evakuering. Anpassande/justerande information (eng. adjusting information): Kommunikationsinsatser som gäller den psykologiska/mentala hanteringen av krisen. Rykteshanterande kommunikation (eng. reputation repair): Kommunikationsinsatser som avser att förbättra en organisations rykte under eller efter en kris. Instruerande och anpassande kriskommunikationsstrategier bör ses som primära, både ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv, eftersom de avser att ge allmänheten och andra intressenter förutsättningar att hantera krisen och skydda fundamentala värden såsom liv och hälsa.

Gamla och nya strategier (Gilpin, Murphy 2008 & Falkheimer & Heide 2009) Komplext problemTraditionell modellNy modellStrategi, taktik Nätverksberoende & oförutsägbart gränsöverskridande Centralisering, insamling av information, analys Situationsanpassning, spridning av information till alla aktörer, improvisation på tränad grund Ständig kommunikation, bygga länkar mellan lokalt-centralt, issues management Förändring som sker genom kommunikation på alla plan över gränser Kontrollsystem, försök att skapa en standardmodell Känsliga system som reagerar snabbt och som leder till snabba beslut Scenarioplanering, simulationer, skapande av teamworks på alla nivåer OförutsägbarhetSlutenhet och försök att föra över ansvar Acceptans av oförutsägbarhet Flexibla organisationer som kopplar samman dem längst ute med dem längst upp. Ökat fokus på deltagarna/mottagarna och involvering av dem i processen

IMAGE REPAIR THEORY (Benoit)

Kristyper Organisationen är också ett offer (tillskrivs svagt ansvar; ryktet eller förtroendet hotas knappt) – Naturkatastrofer, falska rykten, arbetsplatsvåld, sabotage av produkter Olyckliga omständigheter ligger bakom krisen som var oavsiktlig (organisationen tillskrivs minimalt ansvar; måttligt hot mot rykte eller förtroende) – Tekniska felaktigheter och olyckshändelser Organisationen ansvarig och kunde förhindrat krisen (tillskrivs stort ansvar; allvarligt hot mot rykte eller förtroende) – Olyckor orsakade av människor (chefer, medarbetare) t.ex. i form av industriolyckor eller produkter som exploderar. – Illgärningar (t.ex. lurendrejeri, lag- eller regelbrott och risktaganden som leder till olyckor)