Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Samverkan mellan myndigheter
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
1 Implementering av nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Blekinge Processledare Sten Eklund och RosMarie Nilsson
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
- Ett samverkanorgan för kompetensförsörjning inom vård och omsorg!
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Uppdrag, roller och ansvar
Vad är på gång i VO-College?
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Problematisering av diplomet
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Vård- och omsorgscollege organisation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vård- och omsorgscollege organisation
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Lärlingskompassen Inkluderande kompetensförsörjning inom
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vård och omsorgsutbildning
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Vårdförbundet Verksamhetsplan
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
CSG så styrs Göteborg.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rekrytering med lokala jobbspår
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet

Nationella Kompetensrådet NKR bildades 2010 och på initiativ av det ESF finansierade projektet Carpe, som drev NKR så länge projektet pågick From 1 juli 2014 är Vård- och omsorgscollege värd för NKR NKR består av representanter från i stort sett alla regioner i landet

Exempel från NKRs arbete – Två möten på Socialdepartementet (VU) – Flera möten med Socialstyrelsen och SKL – Flera möten med Kommunal – Enkät och dialog med brukarorganisationer – Referensgrupp till Socialstyrelsens uppdrag: - Allmänna råd kompetens SOSFS 2014:2 (S) Kunskapsstöd om delaktighet och inflytande i arbetet med genomförandeplaner Uppdrag kring personer med nedsatt beslutsförmåga tvång och begränsningar mm

Nationella Kompetensrådet Arbetet i NKR har utvecklats från att ha varit en viktig nationell arena för erfarenhetsutbyte och lärande…. till att även bestå av olika arbetsgrupper som bereder och lyfter olika frågor

Hur startade NKR ? Nationell konferens i mars 2010 Vilken kompetens/kunskap behövs för att arbeta inom verksamhetsområdet idag, och i framtiden? Behövs olika utbildningsnivåer inom verksamheterna? Om ja, vilka? Motivera! Hur kan man trygga kompetensförsörjningen inom verksamhetsområdet? Titlar…..

Hur gick arbetet vidare Under konferensen uttryckte många att detta måste vara en början och efterlyste nationell samverkan och samordning. ”Carpe bjuder in till ny konferens den 16 mars 2011 med utgångspunkt i den föregående med temat ”Vad hände sen?” Inbjudan kommer att finnas på Carpes hemsida fr.o.m. november.” Det blev totalt fem konferenser om kompetens i Carpes regi

Hur gick arbetet vidare Carpe tar initiativ till att bilda ett nationellt ”kompetensråd” och ansvarar för det under första året. En person per kommun/kommunalförbund bjuds in via deras sociala handläggare. Första träffen genomförs den 29 september -10 …och nu är vi här, 21 oktober 2015

Viljeinriktning NKR Vid det första mötet med NKR i september 2010 formulerades följande viljeinriktning: ”Kompetensrådet vill vara en drivkraft som genom samverkan vill utveckla och påverka kompetensfrågan på den nationella nivån. ” Stämmer det fortfarande?

Ur minnesanteckningarna från möte med NKR i dec 2010 ” Avslutningsvis diskuterades kopplingen till Vård och omsorgscollege. Många deltagare i rådet är också aktiva i både lokala och regionala Vård och omsorgscollege, som bygger på samverkan och kvalitetssäkring av utbildningar utifrån arbetslivets behov. Ingen av de närvarande ser någon konflikt mellan VO-College och Kompetensrådet, utan ser i stället att man kan dra nytta av de båda ”organisationerna”. Att många är aktiva både i de båda två borgar för att det inte blir två olika spår.”

Bland de frågor som NKR arbetar med finns Titlar och kompetensnivåer Det finns ett behov av att tydliggöra och synliggöra arbetet och yrken inom området stöd till personer med funktionsnedsättning. Enhetliga titlar kopplade till kompetensnivåer är ett sätt

Titlar och kompetensnivåer Göteborgsregionen GR, med 12 kommuner har varit drivande i arbetet och har infört nya titlar. De har generöst delat med sig av sina erfarenheter och sitt arbetsmaterial till NKR. Arbetet har spridit sig i landet och många kommuner arbetar nu med frågan

Stödpedagog Det finns behov av medarbetare med eftergymnasial kompetens – Stödpedagoger YH utbildning kan vara ett sätt att få den kompetens som arbetsgivaren anser vara relevant. (eller 60 relevanta högskolepoäng) Bransch och utbildningsanordnare ansöker gemensamt om YH utbildning. Innehållet i utbildningarna kan se olika ut…

Behövs olika utbildningsnivåer inom verksamheterna? Om ja, vilka? Från nationella konferensen 2010

Verksamhetsplan för VO- College I verksamhetsplanen för 2015 står: Medverka till att ta fram föreskrifter för Yrkeshögskoleutbildningar som har behov av ett nationellt likvärdigt innehåll. Som ett första steg ta fram förslag till innehåll till två eftergymnasiala utbildningar bland annat funktionshinderområdet (och psykiatri). Hela verksamhetsplanen för föreningen Vård- och omsorgscollege ligger på hemsidan vo-college/riktlinjer-och-styrdokument. vo-college/riktlinjer-och-styrdokument

NKR hösten 2015 Under hösten 2015 genomförs regionala dialoger kring YH på det sätt som är möjligt i respektive region. Planeras av regionens representant i NKR Chefers kompetens – arbetsgrupp i NKR Erfarenhetsutbyte och lärande och nytta för ”andra”

Ur minnesanteckningar från NKR december 2012 ” Vid ett flertal tillfällen har behovet av att VO-College breddas till att även omfatta Barn- och Fritidsprogrammet diskuterats i NKR och det var också en punkt i brevet som NKR skickade till SKL efter sitt första möte, Vid dagens möte medverkade Katarina Storm Åsell, Vårdföretagarna och Jonny Jakobsson från Kommunal, som sitter med i nationella rådet för VO-College som är ett råd till kansliet…..”

Ur minnesanteckningar från NKR december 2012 forts ”Jonny och Katarina var här för att lyssna till argument som kommer ur branschens behov. De håller med om att det delvis är en ny situation, med nya gymnasieprogram där Barn- och fritidsprogrammet har inriktning Socialt arbete med yrkesutgång mot funktionshinderområdet. Andra argument är att Socialstyrelsen i sitt informationsmaterial ”Rätt kompetens hos personal i verksamheter för personer med funktionsnedsättning – Vägledning för arbetsgivare”, lyfter fram båda programmen som möjliga vägar till yrket.. ”

Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn

Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg –

ESF-rådets fokusområde 1 Kartlägga och analysera kompetensförsörjning ur ett ickediskrimineringsperspektiv som omfattar o Jämställdhetsintegrering o Strategier för att bryta könsstereotypa utbildnings- och yrkesval o Inkludering av personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning o Integration av utlandsfödda

ESF-rådets fokusområde 1 Kartlägga och analysera kompetensförsörjning ur ett ickediskrimineringsperspektiv Utmaning: Språk- och kommunikationskompetensen behöver utvecklas Rekryteringsvägar och metoder behöver utvecklas

ESF-rådets fokusområde 2 Utveckla strategier för ett hållbart arbetsliv inom sektorn Utmaning: Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver utvecklas Karriärvägar behöver utvecklas och tydliggöras Samarbetet mellan utbildning och arbetsliv behöver utvecklas

ESF-rådets fokusområde 3 Utveckla förslag till insatser som stödjer social innovation Ur utlysningstexten: Det kan handla om utveckling och förbättring av samhälls-och välfärdstjänster Nya arbetssätt och tillvaratagande av kompetens……

ESF-rådets fokusområde 1 Insatser i det förberedande projektet VO-College nationellt genom kansliet: Med utgångspunkt i Gymnasiesärskolans program Hälsa, vård och omsorg (Gysär-13) )se om och i så fall hur programmet skulle kunna ingå i VO-College struktur. Dialogparter är FUB, Magnus Tideman och Jessica Arvidsson, Högskolan i Halmstad Kan NKR vara behjälpliga med några fokusgruppsdiskussioner ?