Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018"— Presentationens avskrift:

1 Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Arbetet med nya föreskrifter avseende hälsa Vi från sektion regler och trafikmedicin medverkade vid branschrådsmötet den 1 november Då informerade vår kollega Fanny Granskog om det kommande föreskriftsarbetet om hälsoföreskrifterna. Vi det mötet gick vi igenom vad dagens föreskrift säger och vilken process Transportstyrelsen har kring särskilda tillstånd - undantagsförfarandet. Idag tänkte vi fokusera mer på det föreskriftsarbete som vi är mitt uppe i. Det är viktigt för oss att få er input i arbetet och vill gärna att ni delar med er av era synpunkter eller funderingar. Tyvärr kunde vår läkare Andor Wagner inte medverka idag, så blir det medicinska frågor får vi lov att återkomma.

2 Föreskrift Järnvägsinspektionens föreskrifter om hälsoundersökning och hälsotillstånd för personal med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten, BV-FS 2000:4 Transportstyrelsens föreskrifter om ändring i Järnvägsinspektionens föreskrifter (BV-FS 2000:4) om hälsoundersökning och hälsotillstånd för personal med arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten, TSFS 2013:50

3 Varför har vi inlett ett föreskriftsarbete?
Genomförande av TSD Drift – gäller järnvägssidan Föreskriften trädde i kraft för många år sedan Föreskriften skiljer inte på tunnelbana och spårväg samt järnväg Kommissionens förordning TSD Drift och trafikledning – kallad TSD Drift. Vi har en föreskrift som har många år på nacken, det är dags att göra en översyn. Grunden till föreskriften gjordes redan år 2000, föreskriften trädde i kraft i juli År 2013 gjordes en ändring av föreskriften som började gälla 1 juli 2013.

4 Syftet med föreskriftsarbetet
Lämpliga arbetstagare ska få arbeta med arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten. Bedömning ska göras med hänsyn till en riskbedömning utifrån arbetsuppgifterna och det medicinska tillståndet Minska behovet av undantagsärenden Förenkla Bibehålla eller förbättra dagens säkerhet

5 Föreskriftsarbetet Påbörjades förra året
Viktig del i arbetet är att träffa branschen Utreder olika alternativ och hur det ser ut idag

6 Dagens regler Arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten får endast utföras av den som med hänsyn till yrkeskunnande, hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt anses lämplig Verksamhetsutövaren ska säkerställa att personalen uppfyller hälsokraven för arbetsuppgifterna som utförs Hälsoundersökningar ska genomföras före anställning och sedan regelbundet Föreskriften talar bl.a. om vilka sjukdomar som utgör hinder för att arbeta med arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten Punkt 1 regleras i Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg Punkt två regleras i TSFS 2013:44 Transportstyrelsens föreskrifter om säkerhetsstyrning och säkerhetsordning med säkerhetsbestämmelser inom tunnelbana och spårväg Punkt tre regleras i lag.

7 Planerat arbete Första revideringen planeras att träda i kraft efter årsskiftet – hanterar genomförandet av TSD Drift och gäller endast järnvägssidan Andra revideringen planeras att träda i kraft sommaren 2019 Föreskriftsarbetet planeras i två etapper där första etappen planeras att vara klar och träda i kraft den 1 januari Det kommer endast att ta om hand genomförandet av TSD Drift och kommer endast gälla järnvägssidan. Andra etappen kommer att hantera översyn av hela föreskriften och planeras träda i kraft någon gång under sommaren 2019.

8 Andra etappen Går det att ”städa” i föreskriften – handla endast om hälsokrav? Ska det även fortsättningsvis vara en gemensam föreskrift för järnväg och spårväg och tunnelbana? Se över hälsokraven Går det att renodla föreskriften att handla endast om hälsokrav. Kan det som handlar om verksamheterna hanteras i annan regelgivning eller lag? Mycket i dagens föreskrift handlar om verksamhetsansvar och inte om hälsokraven på individen. Vid mötet den 1 november 2017 uppfattade TS det som att branschen gärna ser en egen föreskrift för spårväg och tunnelbana. Stämmer det, eller vill man ha samma regler som järnväg?

9 Andra etappen – er input
Hur fungerar dagens regelverk? Finns det problem kopplat till dagens föreskrifter? Kan föreskriften se annorlunda ut? Andra synpunkter? Vi är intresserade av att höra om ni ser några problem med dagens föreskrifter? Ser ni några svårigheter kring bedömning? Har ni några synpunkter på vår handläggning? Förstår ni de beslut vi skickar ut? Detta är viktigt för oss att veta för vårt fortsatta föreskriftsarbete och hur vi kan skriva dem ”bättre”.

10 Framtiden Utreda vilken roll Transportstyrelsen ska ha när det gäller kraven på hälsa Utreda vilket ansvar som ska ligga hos verksamheterna

11 Kontaktinformation Frågor kring föreskriftsarbetet: Sara Magnusson
utredare sektion regler och trafikmedicin Tfn

12 Kontaktinformation Frågor kring trafikmedicin järnväg
Mariann Wacklin Almgren Utredare sektion regler och trafikmedicin tfn Andor Wagner Överläkare sektion regler och trafikmedicin tfn


Ladda ner ppt "Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser