SUA - Pauline Gibbons för nybörjare…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Norrbackas språkgrupp
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Workshop inför Projektet
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Konsten att lyckas med sina studier
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Att tillsammans påverka!
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Den retoriska arbetsprocessen
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Vad gjorde vi förra gången?. Vad har vi gjort i våra klasser? Prata kring bordet i 25 minuter. Välj ut ett exempel som ni vill delge hela gruppen.
Reportage.
Stresshantering och säljplanering
4 processer att behärska:
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Svenska – skriva berättelser
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

SUA - Pauline Gibbons för nybörjare…

Bakgrund Utbildning i fokus Framtidens krav, litteracitet Flerspråkighet (och minskat lärande) Läraren är den viktigaste faktorn Sigtunaboxen SUA Pauline Gibbons

Inledning: teoridel Språket är nyckeln till allt Kunskapsutveckling och språkutveckling hänger ihop Språket beror på sammanhanget - funktion, situation, form - kulturellt Risken att hamna på efterkälken

Sociokulturellt perspektiv på lärande -lärande sker i samarbete och samspel  Ge akt på: VILKEN SORTS SPRÅK använder vi? Hur kan vår STÖTTNING bli effektivare i alla skolämnen?

Viktigast… Det ”lossnar” inte automatiskt Stöttning i skolämnena Moderna teorier om undervisning Gott sociokulturellt klimat

Språkutveckling… ”Titta, den gör så att de rör sig” ”Vi såg att nålarna fastnade på magneten” ”Vårt experiment visade att magneter attraherar vissa metaller” ”Magnetisk attraktion inträffar enbart mellan ferromagnetiska ämnen”

Först: TAL i klassrummet Hur samtalen läggs upp är avgörande - varning för IRF - Varning för tvåtredjedelsklass- rummet - små förändringar av ditt tal kan göra det mycket effektivare

Det väl förberedda grupparbetet Tydliga instruktioner -visa Uppgifter som kräver interaktion Expertgrupper och hemgrupper Kognitiv anpassning –gärna praktiskt arbete Integrerat med ämnet Tvingar fram tankeverksamhet -------------------------------------------------------------- Allt tar mer tid Stöttning Övning ger färdighet

Övningar TALA EPA! Tänk på en sak (på en bild) som…. /ja och nej-frågor Hitta skillnaderna, utan att visa bilden Bildsekvenser (i rätt ordning) Bilder! Problemlösning, kreativitet, konstruera… Beskriv och rita- skärmövning

Lärarstöttat samtal Prata inte för mycket! Ställ öppna frågor Uppmuntra, men hjälp inte för mycket ”Vad hände då?” ”Kan du förklara lite till...” "Det här går ju bra… ” Omformulera först på slutet Förläng väntetiden, ge flera tillfällen att omformulera

FRÅN TAL TILL SKRIFT Litteracitet! Mot de explicita beskrivningarna Arbetsordning Utföra uppgiften/experimentet Nyckelord i helklass Lärarstödd redovisning på väg mot skriftspråk Individuell loggbok

Att SKRIVA på ett andraspråk Den goda skribenten tänker brett Från progressiva metoder till explicita Att lära sig GENRER Syfte Struktur Språkliga drag Delas i en kultur

Cirkelmodellen  lära sig genren Bygga upp kunskap på olika sätt Studera texter i genren Skriva gemensam text i genren Skriva egen text i genren Obs! specialord i ordbank Samtala med grannen: På vilket sätt kan man jobba med cirkelmodellen i era ämnen? Meningsfullt? Erfarenheter?

LÄSTEORI Det hr vrt str dbtt de snst ti årn om lsndrvsnng. Vssa betrktr läsndt sm att mn bhärskr ljdmtodn, ndra sm en prcess dr lsaren anvndr sna tdgare knskaper ch sn knskap m sprksystmt fr att för att förtsga innbrden. De oilka snysätten hra påvrekat läsdunervisningen. Motederna hra varireat beroende på mo man hädvat att det viktigaste är att larä ut ljudmotedeneller om mna hra inställningen att bran lär sig läsa gonem förätusga . Men för den som lä_ den här tex_ bor_ det vara uppen_ att vi anvä_ må_ olika strat_ för att för_ en skriv_ text.

Att LÄSA effektivt är en komplex aktivitet LITTERACITET Den effektive läsaren använder många strategier och förmågor samtidigt! FÖRFÖRSTÅELSE är avgörande t.ex. Genrer Bankrånare tog gisslan Förskolechef sökes Den dumme katten och den listige musen Enstaka ord Trots att det var rött __________ bilen.

???? Tillvägagångsättet är mycket enkelt. Först ordnar man allt i olika högar. Det kan räcka med en enda hög beroende på hur mycket det handlar om. Om du måste gå hemifrån för att du saknar den rätta utrustningen blir det nästa steg, annars är det bara att sätta igång. Det viktigaste nu är att inte förhasta sig. Hellre för lite åt gången än för mycket. I det långa loppet verkar kanske inte det här ha någon betydelse, men det kan lätt inträffa olyckor. Ett misstag kan bli en dyrköpt lärdom… När det hela är klart sorterar man allt i högar igen. Sedan läggs allt på sin rätta plats för att användas igen allt eftersom. Så småningom måste hela processen upprepas.

Hur hjälpa andraspråkselever? Genom att aktivt öva lässtrategierna!

Aktiviteter LÄSA Högläsning - Läraren som förebild - med maskerade ord/paus i texten Öva på att sammanfatta kort text enligt instruktion: - Med max 12 ord - Genom att föreslå rubrik - Återberätta för kamraten på en minut Heta stolen, tablåteter

Lucktexter Klippa i texter Textvalet - ge nybörjare en anledning att välja blad

Nyckelförmåga: att LYSSNA Viktigast och svårast Envägs- och tvåvägslyssnande Lugn och ro Att vara en god förebild

Skuggläsövning: Det var en gång en mycket rik bonde som varje kväll tog fram sin skattkista och räknade alla sina guldpengar. Det enda han tänkte på var sitt guld. Han älskade ingen endaste människa och han fick aldrig några besök. Men en mörk, kall och snöig kväll… Vad händer härnäst, tror du? … så knackade någon på dörren. Den rike bonden öppnade och där stod en fattig gammal, mager man.

Aktiviteter LYSSNA Vad hör du? Ge modeller för att be om förtydliganden Skärmövning: beskriv och rita ”Om du är…” Kartlek Expert- och hemgrupp

Checklista vid planering: Hitta språket i ämnet Vilka talspråksmoment finns? Vilka lyssningsmoment finns? Vilka texter läses? Hinder? Vilken sorts texter ska skrivas? Schematisk struktur? Sammanlänkande ord? Vilket ämnesspecifikt ordförråd måste eleverna få tillgång till för att förstå?

Vad kan läggas till? Var befinner sig eleven? Hur kan lärarens stöttning se ut?