utredare FoU Välfärd Region Gävleborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Individuellt lärande tillsammans
BILD
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kompetensombudsträff
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Ungas frågor om alkohol och droger
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Repetition och tillbakablick
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Lotusmodellen.
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Missbruksvården Haparanda 2010
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Socialpsykologi.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Alexandra Andersson Falkenbergs kommun Maria Bäcklund Varbergs Kommun.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Träff 13 Välkomna!.
För föräldrar till barn 6-12 år
Tips för bättre kommunikation
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

utredare FoU Välfärd Region Gävleborg “Jag och min familj” Ett kunskaps- och motivationsprogram för familjer där det förekommer missbruk och beroende Ann Lyrberg utredare FoU Välfärd Region Gävleborg

Bakgrund Saknar metoder och insatser som riktar sig till förälderns missbruk, barnen och den andre föräldern samtidigt Tidigare insatser enligt ”stuprörsmodellen” Nyfiken på hur ett arbetssätt där hela familjen involveras har för effekter på samvaron och familjens hälsa

Utgångspunkt: ”Ett hälsoproblem för hela familjen” Att alkohol- och drogproblem hos en familjemedlem påverkar och belastar de andra familjemedlemmarna. På så vis blir det hela familjens problem och ett hälsoproblem för familjen.

Syfte och övergripande mål Involvera hela familjen i syfte att stärka en god samvaro i familjen och att barns och vuxnas hälsa förbättras

Mål Familjen ska ha tillägnat sig kunskaper om missbruk och beroendetillstånd samt hur det påverkar familjen och individen Samvaron i familjen förbättrats Skam och skuldkänslor minskat Familjen och dess medlemmar har tillägnat sig nya strategier att hantera svårigheter i familjen Den vuxnes motivation till förändring har stärkts Att missbruket har avbrutits Familjemedlemmarna har kunskap, förståelse och acceptans för varandras personliga behov och rättigheter

Ledstjärnor Alla familjer är okej Alla föräldrar vill sina barn väl och att de ska ha en bra uppväxt Ingen väljer att utveckla ett beroende Ingen familj är felfri Det finns alltid hopp. Det går att påverka här, nu och i framtiden.

Ett pedagogiskt, motiverande program med behandlande inslag Hur går det till? Hela familjen samtidigt 1-2 informationsträffar Bistånd 8 (10) träffar + två uppföljningsträffar á 1½ timme Fika 5 olika teman

Teman Hjärnan och beroendeutvecklingen (hur alkohol påverkar hjärnan, tankar och beteenden, toleransutveckling, Rädda barnens Jellinek) Hur påverkas familjen? (Anpassningsstrategier, vanliga reaktioner, regler i familjen, barns behov, påverkan på föräldraskapet) Att stärka en god kommunikation (allmänt om kommunikation, att säga uppmuntrande saker till varandra, förstärka nyktert beteende, Questions of my hart –kort) Förändringsarbete (triggers, problemlösning, MI) Säkerhetsplan (Vad händer/gör jag om mamma/pappa/partner fortsätter att dricka?, Vad händer/gör du om du återfaller?)

Hur går det till? Forts. Nallekort: ”Hur känns det att komma hit idag?” Höjdpunkter och bottennapp från förra gången Dagens tema. Kort föreläsning. Avbrott för diskussioner. Film + diskussioner Övning, t ex bildövning Så här känns det för mig när mamma/pappa dricker Det här gör mig glad. Ev en läxa (t ex en aktivitet som stärker nyktert beteende och bidrar till en god samvaro) Nallekort: ”Vilken känsla går jag hem med?”

Efter avslut Erbjuder uppföljningsträffar Svalans behandlingsgrupper och samtal Barn- och ungdomsgrupper Hänvisar till sjukvården, olika självhjälpsgrupper

Pedagogiska metoder - våra erfarenheter så långt….. PP-bilder fungerar – alla får samma information samtidigt Bildövningar fungerar, inte varje gång – öppnar upp kommunikationen Reflektioner i olika konstellationer Nallekort – känslokort Questions of my hart – kommunikationskort om jaget och omvärlden (särskild ungdomar) Papper, pennor och modellera till mindre barn Film – så där Att variera pedagogiska metoder!

Vad är verksamt – några idéer Alla i familjen deltar Att lyssna på varandra Att beskriva hur det blir för mig – avlastande (särskilt för barnen) Att familjen vågar prata om problemet Ökad förståelse för varandra Roller och ansvar i familjen blir tydligare

Resultat Nov 2013- juli 2015 Fyra avslutade familjer bestående av mamma, pappa och barn Tre avslutade familjer bestående av förälder och ett tonårsbarn. Totalt: sju familjer

Utvecklingsarbetet – hur gör vi? Idé stadium Svalan bjuder in Sandvikens familjecenter Vi började skissa (Ann, Ingrid, Katarina) Informerar chefer och ledningsgrupp om arbetet, ok att fortsätta. Vid skissbordet tar det stopp – Vi måste prova med en familj. Det gick ju bra!!! Vi provar tillsammans med en ny familj. Vi testar metoden med 10 familjer och utvärderar Ytterligare två medarbetare testar metoden– nya ögon! Familjerna är medkonstruktörer i modellen!

Resultat Familjerna kommer Vill gärna ha uppföljningsträffar Sammanställda utvärderingar från två familjer gav positiva besked. Vi vågar fortsätta! Två vuxna i familjen deltar – främjar processen

Nuläget…. Stort intresse från förvaltningen Familjer i kö Risk för universal lösning Vi behöver ta reda på när arbetssättet är verksamt – har vi prövat med 10 familjer kan vi dra fler och bättre slutsatser. Sårbart vad gäller personal

Tankar om fortsatt utveckling Komplettera med parsamtal (familjeterapeutiska metoder)– under tiden eller efteråt Flera familjer samtidigt (finns exempel från Danmark), tex ensamstående föräldrar

Tack för mig! familjebehandlare vid Sandvikens familjecenter Kontakt: Ingrid Nääs familjebehandlare vid Sandvikens familjecenter 026-24 17 31 ingrid.naas@sandviken.se Ann Lyrberg Utredare FoU Välfärd Region Gävleborg 026-53 15 20 ann.lyrberg@regiongavleborg.se