SET och kunskapsbaserat förebyggande arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Ledarskap i klassrummet
Generella insatser i skolåldern
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om risk- och skyddsfaktorer
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Välkomna!.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Stöd för inkludering.
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Föräldramöte augusti 2014.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Kommunikation och samspel
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Välkommen till Braås skola
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
SET= Socio Emotionell Träning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskapsbaserat förebyggande arbete.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Välkomna på föräldramöte
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SET och kunskapsbaserat förebyggande arbete b.kimber@telia.com

Metoder som skolan använder SET ÖPP Familjeprogram Ledarskap och förhållningssätt

Förebyggande arbete i skolan Allt förebyggande arbete handlar om att gå från risk- till skyddsfaktor, dvs. att stärka de skyddande faktorerna på olika nivåer. Evidens SBU utvärderar hälso- och sjukvårdens insatser FHI utvärderar strategiskt folkhälsoarbete www.fhi.se

SET studien Kvasi-experimentell studie Två försöks- och två kontrollskolor I maj varje år svarade eleverna på ett batteri av frågor Utvärdering efter två (longitudinell) och fem år (tvärsnittsstudie) Baslinjemätning gjordes i Maj 2000. Kvalitativ utvärdering

Resultat efter två år Utagerande problematik som aggressivitet (Δ 0.33)och ”attention seeking”(Δ 0.32) Psykiskt välmående (Δ 0.95, 0.33) Droger och alkohol (Δ 0.23, 0.26) Mobbning (Δ 0.39)

Resultat efter 5 år Internaliserad problematik (Δ0.56) Externaliserad problematik (Δ0.42 ) Mastery (Δ0.36 ) Skoltrivsel (Δ0.60 ) Jag tycker jag är (Δ 0.54) Social skills Droger och alkohol

Validering av resultaten LGM Latent growth curve modeling med FIML(full information maximum likelihood estimation, använder all information i data setet för att estimera statistiken)

Resultat av valideringen Tidigare resultat bekräftade MEN andra resultat på Social Skills beroende på att sambandet mellan SET, No SET och Social skills inte var linjärt.

Diskussion SET studien, bortfall Psykoterapi Regler Mobbning

WHO Självkännedom och empati Problemlösning och att fatta beslut Känna igen och hantera sina känslor Kommunikation Kreativt tänkande

SET och skolresultat Durlak 2011 Hattie 2009

Vilken kunskap finns om skolresultat? Förebyggande åtgärder så att elever klarar skolarbetet Elevsyn, förhållningssätt och attityder som stärker elevers positiva utveckling ABC (Haynes, framgångsrika skolor) Comers School Devlopment Project(multikulturella skolor) Visible learning, Hattie

A B C Acceptance: Accpetansnivån är hög på skolan då en elev som lever under fattigdom eller som kommer från en minoritetsgrupp känner sig lika hemma och respekterad som en elev från medelklassen eller vice versa. Belief: Nästan all litteratur inom området visar på att tilltron till elevers förmåga är oerhört viktig för elevernas resultat. Förväntningar fungerar ofta som självuppfyllande profetior. Challenge: En vanlig uppfattning inom skolan är att elever som kommer från en dysfunktionell bakgrund också har intellektuella tillkortakommanden och därför inte kan lära sig. Sociala förhållanden behöver inte innebära begränsningar eftersom man kan införa strategier som motverkar dessa och som visar på att social status inte begränsar akademisk förmåga.

School Development Project(Comer) För att lyckas i skolan och livet så måste varje barn utvecklas optimalt längs sex utvecklingsspår, vilka ingalunda är fristående utan sammankopplade med varandra. Dessa sex utvecklingsspår är:

Fysiskt Hälsosam mat Adekvat hälsovård En trygg och omsorgsfull miljö Språkligt Hjälp med att föra en god kommunikation Förmåga att läsa regelbundet och bra Hjälp med att lyssna, tala och skriva väl

Etiskt Hjälp med att göra bra och hälsosamma val och att fatta kloka och hälsosamma beslut Kunskap om och förståelse för vilka konsekvenser olika beteenden får Socialt Hjälp med att samspela och att hantera relationer med andra barn och vuxna på ett accepterat och adekvat sätt Hjälp med att lösa problem på ett socialt acceptabelt sätt

Psykologiskt Hjälp med att kontrollera och hantera ilska Att vidmakthålla en positiv självkänsla Hjälp med att på ett adekvat sätt handskas med besvikelse och smärta då man blivit sårad. Att ha en positiv syn på livet och en ljus framtidstro   Kognitivt Hjälp med läxor Behöver klara av skolarbetet bra och behärska basala läs-, skriv-, språk- och matematiska färdigheter Hjälp med att lära sig att tänka på ett bra sätt och att kunna lösa problem bra.

John Hattie, Visible learning Auckland University 15 års arbete Meta-meta-analys 800 metastudier 50 000 undersökningar Över 80 miljoner elever 138 faktorer som kan ha betydelse för elevprestationer

Visible Learning Undervisnings- och lärandeprocessen måste synliggöras Lärandeprocessen är ett mål i sig Utmaningarna är väl avvägda Lärare och elev delar bedömningar om i vilken mån mål är uppfyllda Lärare och elever ger varandra löpande feedback Lärare är känslomässigt engagerade

Visible Learning Eleverna får löpande återkoppling på sitt arbete Elevernas återkoppling till läraren om vad de inte förstår och förstår, är i längden viktigare än lärarens feedback till eleverna En trygg klassrumsmiljö och tillitsfull studiemiljö är viktiga förutsättningar

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande Den enskilde läraren har en avgörande betydelse för elevers prestationer Läraren visar ledarskap, inflytande, omsorg och känslomässigt engagemang i sin undervisning

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 3. Läraren intresserar sig för vad enskilda elever tänker och förstår, och arbetar löpande med att ge varje elev feedback på lämpligt nivå. Läraren förväntar sig framsteg inte bara av elever som har lätt för sig utan även av elever med sämre förutsättningar

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 4. Läraren är medveten om avsikten med undervisningen och vilka de konkreta målen är. Läraren lägger upp sin undervisning utifrån frågan, ” -vad händer i nästa steg?”, i syfte att minska avståndet mellan elevernas rådande kunskapsnivå och de målsättningar som finns

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 5. Läraren situationsanpassar undervisningen och erbjuder eleverna en bred repertoar av metoder för att nå kunskap. Det centrala är att läraren synliggör för eleven vad avsikten med övningen är och vilka kriterierna för måluppfyllelse är.

Sex kännetecken för framgångsrikt lärande 6. Skolledaren medverkar till att skapa skolmiljöer där misstag välkomnas som lärotillfällen, där elever känner sig trygga att lära, lära om och utforska nytt.

Andra faktorers betydelse Elevers villighet att investera i sin framtid, att vara öppen för nya erfarenheter har positiva effekter på studieprestationer Föräldrars tilltro och förväntningar på sina barn har stor betydelse för elevernas möjlighet att nå goda resultat

8 Framgångsfaktorer för bättre resultat Aktuellt om skola och förskola 2010 - SKL Bra ledare Lyfta fram kompetenta lärare Höga förväntningar Uppföljning och återkoppling Fungerande relationer Tydlig ansvarsfördelning Fånga upp elever med svårigheter Samsyn om verksamhetens mål och inriktning

Checklista Social och kulturell kompetens Trygg och tillitsfull miljö Attityd och inställning Tydlighet från ledning och lärare Skapa ett gott socialt klimat Positiva relationer mellan lärare och elever Höga krav på eleverna (förväntningar på att alla skall utvecklas) Egna målsättningar för skolarbetet(elever, lärare) och kommunikation kring dessa. Kontinuerlig uppföljning(uppmuntran, problem) Hemmets läroplan Rättvis och regelbunden utvärdering Se till att de elever som är i behov av hjälp verkligen får den Entusiastiska och stimulerande lärare Skoldagens och lektionens struktur. Läromiljöer. Flexibilitet vad gäller metod. Hur tydlig är läroprocessen?