Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp, 2015-05-19.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Utvärdering av projekt
Grannsamverkan i flerbostadshus
Nya Elementar!.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Att skriva projektrapport
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Repetition och tillbakablick
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Nya utvecklingssamtal
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Vad är du för typ av person?
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förändring och motstånd
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Att tillsammans påverka!
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Delaktighet.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
METODER OCH VERKTYG FÖR UTVÄRDERING AV KURSINSLAG I INFORMATIONSKOMPETENS Göteborgs universitetsbibliotek.
Mobilitet för hemsjukvård
Undvik intervjumissarna
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Kommunikationsplan för ----
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Utvärderingsmöte för personalen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Välkommen till Kick off ht 2017.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Presentationens avskrift:

Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,

1.För vem? 2.För vad? 3. Vilken aspekt? 3. Från fråga till indikator… 4. … och från indikator till metoder 5. Några ofta använda metoder för att samla in data - hur gör man? Metoder och verktyg2 Utvärderingstänk

Metoder och verktyg Vilka aktiviteter gjordes? Projektansvarig Styrgruppen Metadatagruppen Bibliotekschefen Andra folkbibliotek För vem? Veta mer om sin egen insats Planera nästa göta-samverkan- steg Lösa de mest förekommande problemen Stöd med egen övergång Besluta om fortsättning av tjänster Syfte?Vad behöver de veta? Hur upplevdes processen? Måluppfyllelse Hur väl fungerar tjänsten? Känner biblioteken delaktighet Var finns frågetecken kring rutiner Fallgropar Skapa medvetenhet och delaktighet bland personalen

 Måluppfyllelse: ofta intressant för externa målgrupper som inte är så insatta, och/eller om man behöver besluta om att fortsätta alt avbryta en aktivitet  Styrkor och svagheter: ofta intressant för interna målgrupper som vill fortsätta och utveckla arbetet  Ibland är vägen viktig(are)… Metoder och verktyg4 Tänk på:

När har övergången till Libris lyckats? Metoder och verktyg5 Götabiblioteken ska känna sig trygga med att vara Librisbibliotek Katalogiseringspersonal har utbildats i Libris Alla bibliotek registrerar sina nyförvärv i Libris Personalen kan använda Libris Känsla, attityd Genomförd aktivitet Handling, beteende Kunskap, färdighet

Från fråga till indikator Metoder och verktyg6 Götabiblioteken ska känna sig trygga med att vara Librisbibliotek Personalen kan använda Libris Minst 80% av cheferna uttrycker att de känner sig trygga Katalogisatörer och inköpare vet hur de ska göra Det finns allt färre frågor eller klagomål Alla i personalen vet vem de kan vända sig till om de undrar något kring Libris övergången

… och från indikator till metod Metoder och verktyg7 Minst 80% av cheferna uttrycker att de känner sig trygga Katalogisatörer och inköpare vet hur de ska göra Alla bibliotek registrerar sina nyförvärv i Libris Katalogiseringspersonal har utbildats i Libris

! Fokusera på vad som är allra viktigast, och samla in så lite information som möjligt, men som ändå berättar vad ni vill veta! Metoder och verktyg8

 Observera  Fråga  Studera dokument eller andra källor Metoder och verktyg9 Metoder

 Men många tips  T ex: Karin Pettersson och Tobias Pernler (2014) VERKTYGSLÅDA. Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens.  Sharon Markless och David Streatfield (2013). Evaluating the impact of your library (2nd ed) Metoder och verktyg10 Inte en modell som passar alla…

Metoder och verktyg11

 Identifiera en viktig aspekt (t ex hur mycket tid användare av olika kön får vid informationsdisken – eller hur lång tid ett nyförvärv tar med de nya rutinerna)  Utse en rimlig tidsperiod för observationen  Be all personal att notera den aspekten (skriftligt) varje gång de arbetar med dem  Sammanställ, och reflektera (tillsammans) Metoder och verktyg12 Informella observationer

 Både självreflektion och kan användas för utvärdering  Från KUB-projektet:  Vilka tankar har du om projektet i stort?  Vad händer i projektet för din del?  Vilka möjligheter/problem ser du med projektet? Varför?  Vilka eventuella motgångar har du stött på?  Hur funderar du kring din egen projektmedverkan?  Vad har du lärt dig senaste veckan?  Vad har du för planer för kommande vecka?  Har KUB inneburit att du förändrat ditt arbetssätt? Metoder och verktyg13 Dokument: loggböcker

 Ha mycket precisa frågor och alternativ! Svårare än man kan tro…  Ta inte med onödiga frågor  Undvik bias  Testa innan  Tänk över målgrupp och urval…  Bäst för stora grupper Metoder och verktyg14 Fråga: enkäter

 Lära av varandra och granskning  Blir bättre om sammanställningen är bred…  Och frågorna är tydliga och väl förberedda Metoder och verktyg15 Fråga: audit