PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
FASER I ARBETSGRUPP.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bildtolkningar Hälsa.
Metodstöd.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Organisationskultur, makt och konflikt
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Modul 1 Använda teamwork-färdigheter
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
VISION - PASSION - ACTION
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Anställningsintervjun
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Debattartikel.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nonviolent Communication
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Vilken typ av konflikt står du inför?
Träff 11 Välkomna!.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05

Konflikthantering Enligt RAT (Relationship Awareness Theory) styrs vi av vissa inre behov som vi försöker tillfredställa Man tillfredställer sitt behov på olika sätt genom att ändra sitt beteende, vilket betyder att den enskilde eller dess omgivning får sin vilja igenom Båda dessa lösningar leder till en vinna-förlora-situation och kan utlösa en konflikt Om man däremot gemensamt kommer fram till en samstämmig överenskommelse kan vi undvika en konflikt och vi blir båda tillfredställda genom en vinna-vinna-lösning Detta kan ske genom att vi respekterar varandra och accepterar varandras värderingar och åsikter

Sätt att hantera konflikter Det finns fem huvudsakliga stilar vid behandling av konflikter Ingen av de fem stilarna representerar det bästa sättet i alla situationer Beroende på omständigheter som föreligger vid en konflikt är några stilar mer effektiva än andra vid just detta tillfälle För att effektivt kunna hantera konflikter måste man utveckla förmågan att bedöma situationen och välja den lämpligaste stilen En övertro på en eller två stilar kan leda till ett misslyckande av stora format

1) Att kämpa eller tvinga Innebär att man försöker uppnå sina egna mål på bekostnad av den andre Maktorienterat sätt, använder kraft eller auktoritet Man kan vinna fördelar genom att använda sin förmåga att argumentera, sin rang eller position, håller inne med favörer eller tillgriper sanktioner Vid lösningar som innehåller maktkamp framstår en part som vinnare och den andre som förlorare Ofta är vinsten lika stor som förlusten

2) Att samarbeta Ett vinna-vinna-sätt vid konfliktlösning Båda parter träffas och diskuterar sina likheter och olikheter i uppfattningar Båda tar lika ansvar för att identifiera de underliggande behoven för båda parter och att finna alternativ som tillfredställer dessa Att samarbeta kan ta formen av att klargöra de olika uppfattningarna och att lära av varandra Innebär att kreativa lösningar kan skapas

3) Att kompromissa Målet är att finna en ömsesidig acceptabel lösning som DELVIS tillfredställer båda parter Det krävs att varje part ger upp någonting samtidigt som han får några mål eller behov tillgodosedda Ingen person förlorar – ingen vinner (fullt ut) Att kompromissa kan innebära att splittra upp olikheter, utbyta förmåner eller att söka en mittposition

4) Att undvika Individen undviker att tala om sin egen inställning eller den som den andre personen har Konflikten ignoreras eller undertrycks Inblandade i konflikten undviker varandra eller håller tillbaka sina känslor och sin uppfattning Detta kan ta form av att frågan förs åt sidan, skjuts upp och konflikten tacklas vid ett senare, bättre tillfälle eller att man drar sig tillbaka från en hotande situation Konflikten kanske aldrig löses, istället döljs konflikten, ligger latent och dyker upp vid ett senare tillfälle

5) Att anpassa Att mildra är att sudda ut olikheter i uppfattning som finns mellan individer, medan man betonar gemensamma intressen Olikheter erkänns inte öppet När man anpassar sig negligerar man sina egna intressen för att tillfredställa den andre personens behov Det finns element av att offra sig i denna stil – kan ta sig formen att man offrar sig och ger efter Man visar osjälvisk generositet eller uppfyller andras behov när man skulle föredra att göra något annat En fara är att de olika uppfattningarna dyker upp igen Att undvika konflikter och att anpassa sig är användbara stilar när man söker en lösning på kort sikt eller i en situation när man söker en tillfällig lösning

Kommunikation i konfliktsituationer Enligt RAT-modellen så känner vi oss trygga och säkra på våra roller när allt flyter som det ska i våra relationer med andra människor Om vi ställs inför en känslig eller fientlig situation däremot eller försöker aktivt förändra vår egen situation hamnar vi lätt i konflikt med andra och ändrar vårt beteende Vi fylls av en inte spänning eller stress Kan vi inte minska spänningen eller få utlopp för den i positiva aktiviteter kan det leda till en inre konflikt

Kommunikation i konfliktsituationer (forts.) De flesta människor har svårt att handskas med sina inre reaktioner då de ställs inför konfliktsituationer Det anses inte passande att visa aggressivt beteende utan istället följer vi andra normer som t.ex. att visa oss helt opåverkade av situationen Vi kan följa FIRO-cirkeln och se hur vårt beteende förändras beroende på i vilken fas eller på vilken nivå vi befinner oss i när vi hamnar i en konflikt

Passiv aggressivitet Vi är i Tillhörafasen eller på nivå 1 Vi är osäkra på om vi får eller vill vara med i gruppen eller fortsätta bekantskapen Om en ny grupp utsätts för något som väcker irritation eller ilska tvingas medlemmarna oftast, automatiskt eller medvetet att anpassa sig och inte säga emot Eftersom vi är osäkra på vår position är vi beroende av att inte vara avvisande eller väcka negativa känslor Detta är ett ganska ingrott beteendemönster som bygger på osäkerhet och dålig självkänsla

Passiv aggressivitet (forts.) Den passiva aggressiviteten på nivå 1 innebär alltså att jag känner beroende av vad omgivningen tycker Jag vågar inte ta risken av att visa vad jag själv tycker På en arbetsplats kanske jag biter ihop tänderna eller knyter näven i fickan p.g.a. att jag är beroende av chefen eller andra personer med större inflytande än jag själv Stressnivån kan bli hög just p.g.a. vad jag egentligen vill göra men inte tycker att jag kan Energin som måste till för att återställa min jämvikt låses in – jag kommer inte loss

Öppen aggressivitet Vi är i Rollsökningsfasen eller kliver upp ett trappsteg och kommer till nivå 2 Jag börjar fråga mig hur stort mitt inflytande är och vem som styr och ställer Jag säger ifrån vad jag tycker och visar att jag är arg – jag visar mitt oberoende En konflikt som jag förut var rädd för kommer i öppen dager Antingen rensar det luften – jag har talat om var jag står eller kan det hända att locket läggs på av omgivningen och vi går tillbaka till passivitet på nivå 1 för att inte behöva ta en öppen konflikt Oavsett om omgivningen bemöter mig på nivå 1 eller 2 ökar troligtvis stressnivån istället för att minska Ilska leder ingen vart då den endast utvecklar känslor av upprördhet Det gäller att finna de verkliga problemen och handskas med dem på ett konstruktivt sätt

Ömsesidigt utbyte av känslor Vi har nått Samhörighetsfasen och nivå 3 Vi har ömsesidigt beroende som kännetecknar en bra grupp Jag är beroende av andra på samma sätt som de är beroende av mig Viljan finns att ömsesidigt och öppet och på ett moget sätt, uttryck och utbyta känslor och att bli respekterade för dem Först när man kan hantera konflikter på detta sätt kan skadlig stress i största möjliga mån undvikas