”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Ledarskap i klassrummet
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Om risk- och skyddsfaktorer
Kursplaner (årskurs 7-9)
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Må bra på jobbet.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Konsekvenser.
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Att synliggöra lärande
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Askersunds kommun
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Läroplansnätverk förskola
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Begrepp.
Välkommen till Braås skola
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Läroplansträff Välkomna!.
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Göran Svanelid.
Patientsäkerhetsarbete
Reflektioner från grupperna No hands up…
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Offensiv kvalitetsutveckling
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Idag: Planering v 2-12 Placeringar Förförståelse
Presentationens avskrift:

”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon” Göran Svanelid, universitetslektor, SU

Vad gör de skickliga lärarna? Tydliga mål med lektionen och varför det som ska läras är viktigt. Har höga förväntningar på eleverna. Utgår ofta från elevernas förförståelse och egna erfarenheter.

4. Fokuserar på några få viktiga saker/perspektiv och ställer utmanande och kvalitativa frågor. 5. Skapar ett positivt klassrumsklimat med ”lugn och ro”, och är prestigelös. 6. Ger bra feedback: Hur tänker du? Kan du utveckla din tankegång?

7. Använder metaforer, modeller, bilder, aktuella exempel för att konkretisera det abstrakta. 8. Är ”analytisk”, d.v.s. kan sätta samman olika delar i ett större sammanhang. 9. Har ett tydligt ledarskap i klassrummet och är väl förberedd och välstrukturerad.

10. För professionella pedagogiska samtal med kollegor för att utveckla sig själv och verksamheten/organisationen.

Modell för riskanalys • Individer • Grupper • Samhället 1. Identifiera samhällets sårbarhet/risker! Exempel: 3.Konse- kvenserna för 2. Orsakerna till… • Individer • Grupper • Samhället

4. Förebygga orsakerna Exempel: 5. Lindra konsekvenserna Exempel: Vad kan göras av: • Individer • Grupper •Samhället