”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon” Göran Svanelid, universitetslektor, SU
Vad gör de skickliga lärarna? Tydliga mål med lektionen och varför det som ska läras är viktigt. Har höga förväntningar på eleverna. Utgår ofta från elevernas förförståelse och egna erfarenheter.
4. Fokuserar på några få viktiga saker/perspektiv och ställer utmanande och kvalitativa frågor. 5. Skapar ett positivt klassrumsklimat med ”lugn och ro”, och är prestigelös. 6. Ger bra feedback: Hur tänker du? Kan du utveckla din tankegång?
7. Använder metaforer, modeller, bilder, aktuella exempel för att konkretisera det abstrakta. 8. Är ”analytisk”, d.v.s. kan sätta samman olika delar i ett större sammanhang. 9. Har ett tydligt ledarskap i klassrummet och är väl förberedd och välstrukturerad.
10. För professionella pedagogiska samtal med kollegor för att utveckla sig själv och verksamheten/organisationen.
Modell för riskanalys • Individer • Grupper • Samhället 1. Identifiera samhällets sårbarhet/risker! Exempel: 3.Konse- kvenserna för 2. Orsakerna till… • Individer • Grupper • Samhället
4. Förebygga orsakerna Exempel: 5. Lindra konsekvenserna Exempel: Vad kan göras av: • Individer • Grupper •Samhället