Kunskaps-/färdighetsprofilerna för olika examen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Grundexamen Bredden gällande kunskaper.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ewa Lidén Kassel Projekt No Introduktion 2009 Verktygen 4 och 5 Kompetens- check (entreprenör) (förare)
Utvärdering av processmognad
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Valideringsprocessen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tankar om vuxenutbildning. Peter Lindroos, personalchef.
Yrkesskicklighet - sammanfattning Många olika intressenter och ett flertal perspektiv som kompletterar varandra – ändå vissa grundläggande och gemensamma.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
YRKES Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 skicklighet utbildning pedagogik hantverk vård företag- samhet IT Den nygamla utbildningsvokabulären.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Yrkesskicklighet? Utvärdering av yrkesskicklighet? år 2008
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Vad är (fristående) yrkesexamina ? Möjlighet att påvisa yrkesskickligheten (genom fristående yrkesprov) oberoende hur de kunskaper och färdigheter som.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Bedömarutbildning. Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
Välkommen till studentdagen 2016
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Enhetens utvecklingsutvärdering
Lönesamtal och bedömningsområden
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Lönesamtal och bedömningsområden
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Behov Tjänst och tillhörighet
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kunskaps-/färdighetsprofilerna för olika examen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Grundexamen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Yrkesexamen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Special- yrkesexamen Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Yrkes skick lighet Analys av yrkes- skicklighet till- sammans med arbetslivets representanter delområden ARBETSINNEHÅLLARBETSINNEHÅLL Modul En naturlig uppgiftshelhet som motsvarar en helhet i arb.livet Utvärdering VAD ? NÄR ? HUR ? Modul Yrkesprov Från beskrivning av yrkesskicklighet till utvärdering av yrkesprov Yrkesexamen X Beskrivning av yrkesskicklighet Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Yrkes skick lighet delområden delomr. delomr Att definiera yrkesskicklighet På en allmän nivå Utgående från yrkes- examen (examensgrunderna) Arb.livets perspektiv (arbets- och prod.enheterna) Arb.marknadsperspektiv (utvecklings- och styrsystem) Yrk.utbildningsperspektiv Studerandeperspektiv Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Yrkes skick lighet delområden delomr. delomr Vad skall utvärderas ? De för olika branscher/sektorer gemensamma kunskaperna/färdigheterna Att kunna organisera och planera arbete Att behärska de teoretiska utgångspunkterna för arbetsuppgifterna Att behärska arbetsprocessen på en teoretisk nivå Att behärska arbetsprocessen i sin helhet Att behärska givna färdigheter Social kompetens Självstyrning Färdighet att utvärdera och utveckla arbetsprocessen Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Att definiera nivån på prestationerna ? Tudelat problem Att kunna definiera nivån på de olika examina (Vilka är skillnaderna ? Hur skall skillnaderna framgå ?) Att kunna definiera nivån på yrkesprov/moduler grundexamen yrkes/specialyrkes- examen vitsordgodkänd/icke-godkänd Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Utvärdering av yrkesskicklighet Tre centrala utgångspunkter Den situation och den omgivning som yrkesprovet genomförs i Uppfattning om arbetsprocessen Arbetsprestationen De krav som man ställer på situationen och omgivningen Hur uppfattningen om arbetsprocessen skapas ? Vad är det som utvärderas ? Om yrkesexamen och yrkesprov – Åbo Akademi/Petri Salo

Portfolio “Ett ark man bär med sig” Visar upp resultaten och produkter (yrkeskunnandet) Följer upp inlärningsprocesser Fungerar som utgångspunkt och stöd i utveckling (instrument för fortlöpande reflektion) Kan innehålla föremål, produkter, provbitar, ritningar, skisser, fotografier, videofilmer, kassetter, disketter, intyg, utlåtanden, tidningsurklipp, priser, rapporter, litteratur, beskrivningar.....

Portfolio Fördelar - styrka Möjlighet att få fram processen och utvecklingen Ger ett helhetsperspektiv Anknuten till verkligheten ute i arbetslivet Är inte beroende av tillfälligheter/situationsfaktorer Möjlighet till profilering Har redan utvärderats

Portfolio Traditionell version branscher där man producerar nånting Arbetslivshistoria/-erfarenhet (CV) Utbildning (fortbildning, kurser m.m.) Specifika uppdrag (medlemskap i arb. och utv.grupper) Specialisering och profilering (egna intressen) Bevis på yrkesskickligheten/-kunnandet att man behärskar grunderna att man följer med utvecklingen inom branschen det man är bra/bäst på - vill profilera sig inom mångsidighet att man har utvecklats och vill utvecklas

Portfolio För en utvärderare För en arbetsgivare För en själv Hjälper en att förstå sig själv det man kan, det man vill, det man ämnar göra Utvecklar självkänslan Kan öppna ögonen för det man gjort och presterat Hjälper en att marknadsföra sig själv yrkeskunnande,- skicklighet, personliga egenskaper osv. Fungerar som underlag för vidareutveckling Hjälper en utomstående till att ta ställning ( kvalitet, kvantitet, mångsidighet - välja moduler, utbildning osv.)

Portfolio Serviceyrken Vad och hur ? Dokumentation som ingår i arbete (t.ex. journaler) Fallbeskrivningar (det mest typiska -speciella kunder/ patienter - arbetsuppgifter utöver det vanliga, projekt) Utvecklingsdiskussioner (med förman, expert) Specialuppgifter eller -uppdrag (utv./projektgrupper) Tillämpandet av kunskaper och färdigheter som man förvärvat genom fortbildning och kurser beskrivning - analys - utvärdering - utvecklingsförslag

Portfolio Utvecklad version Beskrivning av egen “yrkesfilosofi” Beskrivning av personlig styrka och svaghet Självvärdering av egna prestationer Reflektion kring utvecklingsbehov Reflektion kring utveckling inom branschen med anknytning till egna arbetsuppgifter (medvetenhet, kritisk analys osv.)

Portfolio I samband med yrkesexamina Vilken roll i samband med grundexamen, yrkesexamen och specialyrkesexamen ? Vad kan den ersätta ? Hur organisera och dra nytta av ?

Opettajan portfolio 1. Opetusfilosofiani 2. Pedagoginen kouluttautuminen 3. Opetuskokemus (luento-opetus, muu opetus, opinto-ohjaus) 4. Opetuksen kehittäminen Luottamustehtävät Opetuksen suunnittelu Laadittu oppimateriaali Opetuksen kehittämisprojektit ja -työryhmät 5. Pedagoginen tutkimus 6. Opetuksesta saadut arviot (opiskelija-arviot ja muut arviot) 7. Ammattialan popularisointi Julkaisut Yleistajuiset esitelmät ja posterit Lehti-, radio- ja televisiohaastattelut