30.3.2015 Lagen om främjande av invandrares integration 12.12.2011 Kristina Stenman, migrationsdirektör Migrationsavdelningen, integrationsenheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Skolan i rörelse
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Vad innebär ett barnperspektiv
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet och ungdomsorganisationer Sini Korpinen Generalsekreterare Statens delegation för ungdomsärenden.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Försäkringskassans roll i samverkan
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Europeiska socialfonden
Mångfaldsinformation
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Goda exempel från tema Asyl inom Equalprogrammet Det nya socialfondsprogrammet
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det nationella digitala biblioteket
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
OECD Territorial Review of Sweden
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
EDUVUXEN Startseminarium Helsingfors SVEPS (Svenska Produktionsskolan) Verksamhetsledare Peter Rolin.
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
Tulijan Tukena Integrationslagen. Tulijan Tukena Integrationslagen  Integration = myndigheternas åtgärder och tjänster (OBS! organisationer stöder den.
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Liselott Sundbäck Svenskspråkig invandrarkoordinator Invandring till Finland och integration på svenska.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Presentationens avskrift:

Lagen om främjande av invandrares integration Kristina Stenman, migrationsdirektör Migrationsavdelningen, integrationsenheten

Invandringen till Finland

4

5 Beviljade första uppehållstillstånd 2010

Utlänningars och hela befolkningens arbetslöshet

Invandrarna är en bestående och välkommen del av det finska samhället Målet är att sysselsättningsgraden för invandrare höjs och att arbetslösheten bland invandrare halveras Effektivare tillträde till integrationsutbildning och språkutbildning –i synnerhet studerande och hemmamammor –språkutbildning vid sidan av arbetet och i den yrkesinriktade utbildningen Fortsätta tillämpa avsiktsförklaringarna för huvudstadsregionen och inkludera effektiverandet av sysselsättning, integration och utbildning Främja medborgarorganisationernas verksamhetsförutsättningar Axplock ur Jyrki Katainens regerings program (juni 2011) - invandrings- och integrationsspecifika mål och åtgärder

Ungdomsgaranti för ungdomar under 25-år som utanför studier och arbetsliv Program för förebyggande av utslagning och fattigdom Program för utvecklande av stadsdelarna Fortsättande av program för förhindrande av bostadslöshet Program för minskande av långtidsarbetslöshet Utvecklande av förberedande utbildning för gymnasiet (gymnasiet endast allmänbildande i Finland; yrkesutbildningen i Finland skild) Axplock ur Jyrki Katainens regerings program (juni 2011) - 2: andra mål, men med betydelse för integrationen

Integrationslagen (lagen om främjande av invandrares integration) 1386/2010;

Bakgrund Lagen om främjande av invandrares integration samt mottagande av asylsökande redan från ett decennium tillbaka (493/1999) Omvärlden har förändrats avsevärt Funktionerna integration och mottagning av asylsökande utgör idag två olika förvaltningsområden Många olika enstaka förändringar Statsrådets redogörelse till riksdagen 2008 för genomförandet av integrationslagen, riksdagens svar 2009 (FvUB 8/2009) > slutsats: en totalreform av integrationslagen är nödvändig Den nya integrationslagen trädde i kraft den 1 september 2011

Mål, tillämpningsområde, definitioner Lagens syfte (1 §) –Invandrarens möjligheter till aktiv delaktighet främjas; jämlikhet, likabehandling och en positiv växelverkan främjas. Förändringarna i omvärlden har beaktats (2 §): –Tillämpningsområdet omfattar alla invandrare med undantag av turister. –Vilka personer som omfattas av individuella integrationsåtgärder fastställs separat och bestäms i huvudsak på basis av behov. Integration som en tvåvägsprocess och dialog (3 §) –Integration: invandrarens och samhällets interaktiva utveckling –Integrationsfrämjande: sektorsövergripande främjande av integration –Stärkande av invandrarens sociala identitet, sektorsövergripande samarbete, stöd för personer i behov av särskilda åtgärder

Ändringarna i ett nötskal 1.Tillämpningsområdet rör alla invandrare oavsett orsaken till invandring - Individuella åtgärder utgående från behov

Konsekvent helhet av individuella åtgärder i den första fasen av invandringen 1.Basfakta för alla; 2.Effektiverad information och rådgivning 3.Inledande kartläggning Görs alltid för kunder i TE-byrån, personer som får utkomststöd OBS. Även andra invandrare kan begära om kartläggning 4.Integrationsplan, med uppföljning och handledning 5.Individuella integrationsvägar –Integrationsutbildning –Yrkes- eller övrig utbildning –Arbetsmarknaden –Övriga vägar

Särskild uppmärksamhet vid unga, hemmamammor, personer utanför arbetslivet –Integrationsplaner för unga, familjeperspektiv på integrationsplaner, multidisciplinärt samarbete –Projekten inom försöket Delaktig i Finland har en viktigt roll

Alla politiska sektorer har ansvar för främjandet av integration, samordningens betydelse ökar –Beredningen av statens integrationsprogram har inletts och ett gemensamt samarbetsorgan för ministerierna har tillsatts Målet är att öka integrationens effektivitet, effektiera och samordna den riksomfattande planeringen och styrningen av integrationen Riksomfattande mål för integrationen fastställs inom olika politiska sektorer Grunden för beredningen av integrationslagen och regeringsprogrammet: –Integrationen främjas såväl inom basservicen som genom särskilda integrationsfrämjande åtgärder –Exempel på viktiga teman: invandrarnas ställning i arbetslivet, utveckling av integrationsutbildningen, barn och unga, invandrarkvinnor, mottagande av personer som beviljats internationellt skydd, främjande av en positiv dialog mellan befolkningsgrupper –Samordnas med andra projekt i regeringsprogrammet, t.ex. samhällsgarantin för unga –Inrikesministeriet (fr.o.m arbets- och näringsministeriet) svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen och styrningen, närings-, trafik- och miljöcentralerna för det regionala utvecklandet, samarbetet, samordningen och uppföljningen

Kommunerna har allmänt ansvar och samordningsansvar för utvecklandet, planeringen och uppföljningen på lokal nivå Arbets- och näringsbyrån svarar för arbetskraftsservicen som främjar och stöder sysselsättning och integration och för andra åtgärder för personer som anmält sig som arbetssökande Skyldighet till branschövergripande samarbete i främjandet av integration –Kommunen, arbets- och näringsbyrån, polisen, organisationer och samfund

Försöket Delaktig i Finland grunden för utvecklandet av integrationsutbildningen -Integrationsutbildningen utvecklas: nya, mer innovativa och kostnadseffektiva metoder testas och utvärderas -Kundperspektivet viktigt; tre integrationsvägar: 1.invandrare som snabbt söker tillträde till arbetsmarknaden, 2.invandrare som behöver särskilt stöd och 3.invandrarbarn och invandrarunga

Om kommunernas försöksprojekt: Totalt 10 övergripande projekt i kommunerna; sammanlagt 25 delprojekt 4 projekt inom den svenskspråkiga helheten Delaktig i Finland Den totala uppskattade finansieringen för ca 9,5 miljoner euro Finansiärer staten, Suomen kulttuurirahasto och Svenska kulturfonden

Projekten omfattar: Utvecklande av småbarnsfostran för att stöda språkinlärningen Möjligheter för hemmavarande föräldrar till studier i språk på deltid Slutförande av grundskola, och förberedande gymnasieutbildningen Portfolie-arbete inom integrationsutbildningen Utvecklande av den inledande kartläggningen

Projekten avslutas 2013; därefter Utvärdering och analys av projektresultaten Eventuella lagstiftningsbehov

Integrationslagen och studerande Lagen omfattar alla som har uppehållstillstånd i Finland -> också alla studerande För internationella studerandes del: i praktiken information om Finland, rådgivning och handledning, men t ex i slutskedet av studierna också en kartläggning För invandrare bosatta i Finland, och som studerar: i princip den service lagen ger möjlighet till, senast när studeranden redo för arbetsmarknaden som arbetssökande Personer som får internationellt skydd (flyktingar) - och som studerar - omfattas i praktiken alltid av lagens alla åtgärder –Lagen fäster särskild vikt t ex vid unga personers integration

Samarbete på kommunal och regional nivå

Myndigheternas uppgifter på lokal nivå (integrationslagen): Kommunens uppgifter (30 §) –samordningsansvar –Kommunen ska se till att den kommunala servicen lämpar sig för invandrare. –åtgärder och tjänster anordnas så att de motsvarar behoven –Kommunen ska stå för personalens kompetensutveckling Arbets- och näringsbyråns uppgifter (40 §) –Svarar för att arbetskraftstjänster som främjar och stöder sysselsättning och integration och andra lämpliga åtgärder ordnas för invandrare som har anmält sig som arbetssökande –Tjänsterna ska lämpar sig även för invandrare Förpliktelse till sektorsövergripande samarbete på området integrationsfrämjande (31 §). –Kommunen, TE-byrån, polisen, organisationer och sammanslutningar

Redskap för samarbete på lokal nivå Kommunen (eller flera tillsammans) kan tillsätta en lokal delegation och/eller teckna samarbetsavtal. Kommunala/regionala integrationsprogram (32–33 §)  Rekommendation beträffande innehåll:  Koppling till kommunens strategiska planering  Plan för åtgärder som främjar och stöder integration  Flerårig plan för anvisande till kommunen  Plan för integrationsfrämjande bland barn och ungdomar  Plan för integrationsfrämjande och socialt stärkande av invandrargrupper utanför arbetslivet  Plan för goda etniska relationer och främjande av dialog  Plan för uppföljning  Därutöver kan man definiera samarbetsformer mellan kommunen och medborgarsamhället.

Den regionala nivån Näringslivs-, miljö- och trafik (ELY)-centralerna är den regionala myndigheten för styrning av integrationsarbetet Dock: regionförvaltningsverket (AVI) har ansvar för att tjänsterna inom de områden verket övervakar lämpar sig för invandrare - t ex social- och hälsovården, utbildningen ELY-centralerna kan ha delegation, där de centrala samarbetspartners i regionen är med; t ex också landskapsförbunden, arbetsmarknadsparterna viktiga För arbetsgivare värdefullt med tätt regionalt samarbete, t ex med kommuner och utbildningsanordnare (både på 2. stadiet och högskolenivå) T ex rådgivningstjänster utvecklats på regional bas och med brett samarbete; se

Summa summarum: Konsensus om de viktiga delarna i integrationen: –Utbildning –Arbete –Bostad och hem Basen: språkutbildning och samhällsorientering, samtidigt som stöd till eget språk, egen kultur MEN: tvärsektoriella nätverk inte så lätta att bygga upp i den statliga budget- och förvaltningsstrukturen DOCK i integrationslagen: statlig integrationsarbetsgrupp, med alla centrala ministerier –Inrikes –Arbets- och närings –Undervisnings- och kultur –Social- och hälsovårds –Miljö (bostadsfrågor) –utrikes

Hur jämna invandrares väg in på arbetsmarknaden? Viktig bas: språkkunskaper, samhällskunskaper Dock: utbildning gångbar på arbetsmarknaden också en grundförutsättning Öppna frågor kring integrationen för studerande –Hur trygga språkkunskaper och samhällsfärdigheter, även t ex praktik, för de internationella examensstuderande som vill stanna i Finland? –Hur bättre beakta tidigare studier, hur trygga språkkunskaper och samhällsfärdigheter, för personer som bosatta i Finland och som studerat tidigare? Värt att minnas: vägen till arbetsmarknaden ofta mycket lång även för högt utbildade invandrare - kan vara 8-10 år till arbete inom egen bransch Validering, möjlighet till komplettering av utbildning viktiga element Även viktigt med sådana språkkunskaper som motsvarar kraven på arbetsmarknaden - kan vara C-nivå Fråga som diskuteras överallt i Europa nu; kunde här finnas nordiskt/europeiskt mervärde?