Vuxenpedagogisk forskning Lory Strengell 29.4.2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nulägesanalys genom frågor
Analys Lönelots.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Attraktiva arbetsgivare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Integration och mångfald –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Vad menar vi med begreppet behov?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
En plattform för samhällsekonomisk analys
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Överenskommelse om samordning kring barn
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Medarbetarundersökning 2007
Genomlysning av vår organisation
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Strategiska perspektiv på verksamheten
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Hur kan vi förstå begreppet?
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Hälsofrämjande arbetsplats
Finansiell samordning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Vuxenpedagogisk forskning Lory Strengell

Hur påverkar fortbildning arbetsmotivationen? - olika yrkesgrupper - doktorsavhandlingar - magister- och kandidatatavhandlingar - sammandrag från seminarium - pågående kohortstudie

Sandén, T Lust att leda i lust och leda. Om rektorers arbete under en tid av förändring - resurser - framgång och resultat - arbetets mening och karaktär - feedback - utbildning - arbetsmiljö - önskan om kollegialitet

Rhenqvist, T. & Sahlin, M Motivation och lönsamhet. En studie om motivationshöjande åtgärder och effekter på lönsamheten Bra utgångspunkter för motivaton: - ledarskap, arbetsplats och möjligheter - utveckling kan ske bl a genom att erbjuda utbildning på eller utanför arbetsplatsen

Tuominen. H Jaksaako opettaja kehittyä? : Ammatillisen kehityksen ja täydennyskoulutuksen merkitys opettajien työssä jaksamisessa - fortbildning var ett av de medel som bidrar till att orka

Hintikka, J Maatalousyrittäjän lisäopinnot - jordbrukarna var inte speciellt intresserade att delta i fortbildningen

Laitinen, E.,Rantanen, L. & Tarvainen, M Tarvitaanko täydennyskoulutusta? : Keski-Suomen keskussairaalan teho- osaston sairaanhoitajien täydennyskoulutuksen tarve i.v. - lääkehoidon ja siihen liittyvien aihealueiden osalta - behövlig fortbildning kan nu ordnas enligt de behov som finns bland sjukskötarna utgående från undersökningsresultatet

Gabriel, U., Kan faktorerna KASAM, flow samt prestationsbehov predicera arbetstillfredsställelse? KASAM och särskilt meningsfullhet, var en stark prediktor av arbetstillfredsställelse. Även flow, och särskilt inomboende arbetsmotivation, hade ett starkt prediktionsvärde. Prestationsbehov predicerade inte arbetstillfredsställelse.

Bolik, C.,& Orantes, M Motivera personalen i tjänsteföretag – En studie om svenska bankers arbete med att motivera sin personal - interna utbildningar - kontinuerlig uppföljning - utvecklingssamtal - delaktiga i banken aktiviteter

Lindgren, S., Egidus, H., Måre, K., Petersson, G., & Hammar, M Fortbildning ska utgå från den kliniska verksamheten. Det krävs mod att både se de starka och de svaga sidorna i yrkessituationen.

Fakta 1 Effektiv klinisk fortbildnig ska vara: - meningsfull och patientcentrerad - deltagaraktiverande - inriktad mot tydliga mål, beskrivna så att de kräver tillämpning - del i en större utbildningsplan för hela verksamheten - fokuserad på utbildning av hela teamet - baserad på tidigare kunskaper, färdigheter och erfarenheter

Fakta2 En personlig fortbildningsplan identifierar - vad du behöver lära dig - varför du behöver lära dig detta - hur inlärningen ska gå till - hur du kan veta att inlärningen är klar - hur mycket tid du behöver använda - vilka resurser du behöver använda - hur dina aktuella intentioner hänger samman med dina tidigare och kommande läranden - hur uppföljningen ska ske

Fakta 3 - flexibel fortbildning på distans möjlig - modern informations- och kommunikiationsteknik ger stora möjligheter att variera metod, plats, tidpunkt och tempo för lärandet mot bakgrund av individens skiftande behov

Fakta 4 ”Bättre fortbildning i fyra steg” - analysera behovet av professionell kompetensutveckling och starta en process - dokumentera i en personlig fortbildningsplan - utveckla stödfunktioner - samverka - följ upp och utvärdera

Wikman, A Om arbetsengagemang och andra motiv för arbetet än ekonomiska Arbetslivsinstitutet Studien stöder inte att människorna i allmänhet har tappat intresset för arbetet utan visar att arbetsmotivationen är mycket stark.

Smith, Charles A Staying current in a changing profession: evaluating perceived change resulting from continuing professional education Den självuppfattade förändringen var signifikant högre för informell än för formell fortbildning.

Sammanfattande resultat: Det är inte en självklarhet att fortbildning alltid är till nytta, men en väl igenomtänkt och på alla sätt ändåmålsenlig fortbildning är en viktig faktor för arbetsmotivationen.