”Ledarskapet- en tur till framtiden”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barnets rättigheter från teori till praktik
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
VISION Kommunplaner – strategisk planering
NEUROPSYKIATRISK COACH
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
SET Social Emotionell Träning
Samarbete inom hälsovården Korsholm, Oravais och Vörå-Maxmo
En presentation av I Ur och Skur. friskare gladare smartare med lust och glädje och ansvar för framtiden.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Dokumentation på Gränsgångaren gransgangaren.wordpress.com.
Göteborgs universitet förnyas
Livskunskap för de allra yngsta
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kärnvärden.
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Västra Götaland.
VISION - PASSION - ACTION
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.

Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Utvecklingsplanen för tjänster inom småbarnsfostran Vision för tjänster inom småbarnsfostran Småbarnsfostran ger en god start för barnets tillväxt,
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Strategisk plan för Svensk Skid- och snowboardidrott.
Helsingfors stad, svensk dagvård Värdegrundsarbete 14-15
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Rekrytering av sjuksköterskor Nuläge Nuläget – rekryteringsbehov sjukskötersketjänster Totalt rekryteringsbehov: Cirka 50 tjänster (varav.
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Verksamhetsplan 2010 NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Alltid bästa möjliga möte Öppenhet, kreativitet för lärande och utveckling Samarbete och handlingskraft för resultat Ansvarstagande och delaktighet för.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
DET-Uppgifter.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

”Ledarskapet- en tur till framtiden” Deltagarnas tankar om utbildningen

Coachinggrupp 1 StyrdokumentStrategi Läroplan Arbetsgrupp - Verksamhetsplan Utvärdering i området Gemensam verksamhetsplan för Svensk dagvård i Helsingfors Utvärdering i enheterna Områdesvisa tyngdpunkter Daghemmets verksamhetsplan

Coaching-grupp 2: Tina Ahlblad Nina Liljeros Kristina Moisio Timo Salo Pia Sillman-Rejström

Vad är kvalitativ dagvård i Helsingfors ? Pedagogiikan johtaminen Johtamiskäytännöt Henkilöstöjohtamisen erityistaidot

Vision – struktur Miljö Bemötande Teamarbete Kreativitet - Glädje Självkänsla

Tankar om utbildningen Innehållet var mångsidigt: - forskningsresultat : strategiskt ledarskap (Akselin), kunskapsledarskap (Lallimo) - lagstiftning (Lahtinen) - mångkulturalitet och hundraspråkighet (Dahlberg) - välmående i arbete (Björkqvist) Grupp coachingen: - tvärgrupper - konkret arbetssätt - passlig storlek på gruppen Nyttan: - processen börjar med fokus på framtiden, hurdant kunnande behöver dagvården i framtiden?

Att uppfinna världen på nytt i relation till det som redan finns

Värdegrund Barnet i centrum Grunden för barnets lustfyllda lärande Coachingrupp 3 Värdegrund Barnet i centrum Grunden för barnets lustfyllda lärande Traditioner GLÄDJE

Nuläget Med barnaögon Språkstrategin Kundservice Planen för småbarnsfostran Utvecklingsbehov: Rekryteringen Lyftande av dagvårdens profil.

Reflektioner om utbildningen Vad är vår grunduppgift? Gemensamma mål med vårt arbete. Strategi för att uppnå våra mål. Gemensam verksamhetsplan utgående från Helsingfors stads strategier, vidare till områdenas särdrag och daghemmets egna profilering.

Coachinggrupp 4 Aino Ezzat-Agha, Daghemmet Sesam Kristina Gustafson, Daghemmet Killingen Ulla-Stina Grahn, Daghemmet Lasse-Maja Ann-Charlotte Wollsten, Daghemmet Malmgård Noora Lohi, Barnavårdsföreningen i Finland

Kvalitativ dagvård är för oss

Guldkorn 1 ”Työyhteisöstä tulee esimiehen näköinen” - Jarkko Lahtinen, Kuntaliitto

Guldkorn 2 - Marja-Liisa Akselin STRATEGINEN TAVOITE   STRATEGINEN TAVOITE Menestystekijät missä on onnistuttava? AVAINTAVOITE Toimenpiteet Aikataulu Seuranta VARHAISKASVATUKSEN TALOUDEN JOHTAMINEN ON VASTUULLISTA VARAINKÄYTTÖÄ Palvelusopimus on realistinen Talousarviossa pysytään Sijaiskulut kuriin Käyttöaste 92 % ASIAKKAAT OVAT TYYTYVÄISIÄ PALVELUUMME Osallisuutta ja vaikuttamisen mahdollisuutta lisätään Varhaiskasvatus on lapselle turvallista, laadukasta ja elämyksellistä HENKILÖSTÖ ON SITOUTUNUT TULEVAISUUDEN PEDAGOGIIKKAAN JA PALVELUALUEEN YHTEISIIN TAVOITTEISIIN Jatkuva osaamisen kehittäminen on systemaattista ja toimivaa Työhyvinvointiin panostetaan ELÄMÄNKAARIMALLIIN LIITTYVÄT VARHAISKASVATUKSEN PROSESSIT OVAT SELKEITÄ Kasvatuskumppa- nuksellinen varhaiskasvatus toteutuu elämänkaari-mallissa - Marja-Liisa Akselin

Guldkorn 3 - Jiri Lallimo

Guldkorn 4 - Jiri Lallimo

”Skapa en pedagogik som är öppen för det oväntade och överraskande Guldkorn 5 ”Skapa en pedagogik som är öppen för det oväntade och överraskande - det vi inte känner till och vet” - Gunilla Dahlberg, Stockholms Universitet

Fortbildningen har gett oss Ökad medvetenhet Ett mer strategiskt tänkande kring ledarskap En strävan mot gemensamma målsättningar och värden Förtydligande av utvecklingsbehov En möjlighet att få uppleva coaching som arbetsmetod

” Vi måste akta oss för att redan veta, det tämjer barnens potential så att de förlorar sin lust, glädje, kärlek och sin passion.” -Gunilla Dahlberg