Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta."— Presentationens avskrift:

1 MR Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad, 0454/15

2 Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta fram nytt förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling. Beslut i KS inhämta synpunkter från nämnder, bolag och samråd. Yttranden från remissinstanserna sammanställda, analyserade. Utgångspunkt till förslaget ”Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad”. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

3 Förslag på övergripande strategi och handlingsplan
Kommunfullmäktige Kommunstyrelse Nämnd/styrelse med samordnande uppdrag 1 Styrgrupp för långsiktigt arbete 2 Övergripande strategisk handlingsplan 3 Processer för Lärande 5 6 Kommun- övergripande insatser Kort sammanfatta hur förslaget såg ut. Skickades ut för synpunkter från samtliga SDN, FN, Bolag gm Stadshus AB och KS sex råd. Organisatorisk etablering av rättighetsfrågor och jämställdhet. Förslaget innehåller sex olika insatser som tillsammans utgör en helhet där varje del förutsätter och stärker övriga delar i utvecklingen, samt tydliggör stadens gemensamma struktur och värdegrund med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna. En övergripande förutsättning för strategin är att KS/KF utser nämnd/styrelse för långsiktigt, samordnande uppdrag. Forma ett övergripande, långsiktigt OPERATIVT ANSVAR, att forma infrastruktur för styrning, ledning och samverkan med utgångspunkt i bred delaktighet, forma vision som utgångspunkt för stadens arbete. Nämnd/styrelse får uppdraget att samordna – samarbetar/synkroniserar med nämnd/styrelse som för det prioriterade målet om mänskliga rättigheter, budget Utgångspunkt är kartläggning av nuläget. Fördel nämnd/styrelse med samordningsuppdrag samma som den n/s KS utser som processägare till målet ”Alla stadens verksamheter ska genomsyras av MR och främja likabehandling. Verksamhets- och personalperspektiv. Professionalisering/sammanhållet MR-uppdrag. Styrgrupp inrättas. Representation SDF/FF/Bolag. Utser en/flera arbetsgrupper. Formar vision, ramar, definitionsarbete, kartläggning av nuläge, anknytning till jämställdhetsperspektivet. Tar fram en övergripande strategisk handlingsplan – innehåller instruktioner om generella/specifika åtaganden (SKL – könsuppdelad statistik, priofrågor/projekt/ÖK, utbildningar och evenemang, kommunikation i text och bild, remissvar/utredningar/beslutsunderlag). Nämnders/styrelsers egna operativa handlingsplaner. Utgår från ÖS HP, konkretiserar insatser enligt anvisningar. Fast förankring, brett stöd – professionerna tar större ansvar utifrån yrkesroll för förändring av arbetssätt/metodutveckling. Förslaget innehåller också förslag om pilotprocesser för lärande. Träna på att rättighetssäkra pågående arbetsprocesser. Koppla processledare och följeforskare till sådana processer – infrastruktur för gemensamt lärande i staden. En utgångspunkt är kunskap om den enskildes rättigheter/skyldigheter. Utveckla arbetssätt och metoder. Skapa lärande organisation , organisera för lärande/spridning. Processtöd/forskning. Sist; arbetet behöver ”sitta ihop” i hela styrnings- ledningskedjan. Kommunövergripande stödprocesser behöver formas för att stödja arbetet. KS och deras nämnder/styrelser behöver involveras i arbetet. Gemensam inriktning i hela kedjan – från uppdrag, genomförande till beslut. KS/KF/nämnder/styrelser – bred politisk enighet, aktivt deltagande. Reglementen/ägardirektiv justeras. Stadengemensamma program/planer, system och processer – stödja arbetet. Förslaget ut på remiss: Göra uppdraget känt, få igång delaktighet, insikt om att n/s förväntas driva förändringsarbete, få igång dialog/ansvar – vara med och formulera arbetet, initialt påbörja etablering av strukturer/engagera chefer, vad man vill uppnå ligger till grund för formulering av en övergripande strategisk handlingsplan och operativa handlingsplaner – som i sin tur leder till operativt arbete. Remiss till samtliga SDN, samtliga fackförvaltningar samt Stadshus AB för urval till de bolag de bedömer viktigast, till samtliga samråd. Inne senast 11 nov 2015. ÖS HP – juni 2016, O HP – slutet 2016. Operativa handlingsplaner 4

4 Remissvaren Ytterligare ett yttrande har inkommit, från Göteborgs rättighetscenter. Inte begärt yttrande från organisationen i detta skede. Innebörden av synpunkterna i yttrandet från GRC återfinns också i de synpunkter som inkommit från några av våra remissinstanser. Synpunkterna är således omhändertagna. Även flera politiska partier i nämnderna bifogat egna yttranden. Stärker nämndernas/styrelsernas synpunkter om att integrera rättighetsperspektiv i den ordinarie verksamhetens struktur – planering, genomförande och uppföljning. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

5 Utgångspunkter och principer för handlingsplanen
Arbetet för MR utgår från konventioner, lagstiftning och lokala mål Principen om icke-diskriminering utifrån de sju diskrimineringsgrunderna All verksamhet berörs Nämnder och styrelser det övergripande ansvaret, lokalt ansvar förvaltnings- och bolagsledningar, verksamheter för Göteborgarna. Integrera och addera Ordinarie verksamhetsplanering och personalpolitik, inga nya arbeten eller särskilda spår vid sidan om Säkerställ kunskap och kompetens medvetenhet om rättigheter och skyldigheter Implementering Förändringar i rutiner, arbetssätt och beteenden i hela stadens verksamhet Variation av olika synsätt, tolkningar, metoder etc Långsiktighet legitimitetsskapande arrangemang i hela genomförandekedjan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

6 Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad
Två strategiska temaområden med förslag på insatser och konkreta aktiviteter för samtliga nämnder och styrelser i staden. Organisatorisk etablering med fokus på mänskliga rättigheter i processer för planering, budget och uppföljning. Exempel … Utveckla nämndens/styrelsens arbete med resultatredovisning, kvantitativa och kvalitativa former för uppföljning, indikatorer och analyser. Stärk utvecklingsarbetet med utgångspunkt i befintligt arbete och processer med fokus på icke- diskriminering. Organisatorisk etablering med fokus på infrastruktur för kunskap, kompetens och lärande. Exempel … Utveckla plattform för lärande och kompetensfrågor, bl.a. med fokus på rättighetsområden som rör barn, nationella minoriteter och personer med funktionsnedsättning. Utveckla kompetenshöjande insatser, med särskild inriktning på icke-diskriminering och normkritik. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN


Ladda ner ppt "Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta."

Liknande presentationer


Google-annonser