Fyra villkor – vad vi kommit överens om

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Problemsnack eller bygga lösningar.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
En reviderad läroplan för förskolan
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
AU Digital samverkan LO Process
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientsäkerhetsronder
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Läroplansträff Välkomna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Välkommen till Ledardagen!
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Presentation ramavtal HVB – barn och unga 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
NEA Seminarium 7 december 2004
HVB Barn och Unga 2013.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Kvalitetsarbete.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
BoU-överenskommelsen i sitt sammanhang
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Fyra villkor – vad vi kommit överens om Placering ska ske inom ramavtal – undantag finns Våra placeringsavtal ska användas Priset är bestämt Kvalitetsnivån är bestämd – (som ett golv)

Nyttan med Samverkan En kommun kan inte påverka – många kan Alla kommuner har likartade behov och ställs inför likartade dilemman Ta del av varandras erfarenheter Underlättar för kommunerna och vårdgivarna Gemensamma system för att samla in uppgifter om vården och dess resultat – för hela marknader Gemensamma hjälpmedel ex mallar, lathundar etc.

Syfte med verksamhetsuppföljning Att verksamheten svarar upp mot tillstånd och tillsyn (IVO) Att verksamheten håller sig inom lagens råmärken och exempelvis inte har rutiner eller policys som strider mot lagar, förordningar, har god etik och moral, inte är exkluderande utan är tillgänglig för alla och följer vetenskap och beprövad erfarenhet. Att verksamheten ska svara upp mot våra ställda krav Att verksamheten ska göra det de beskriver om sin verksamhet i anbudet (verksamhetsinnehåll) Att verksamheten står på en stabil grund – ekonomiskt och organisatoriskt Att vård och behandling leder till en säker och trygg vård och behandling för placerad Att en behandling leder till positiva resultat och effekter för placerad

Två sätt vi sagt uppföljning ska ske på Verksamhetsuppföljning på plats genom besök i verksamheten Årlig uppföljning via enkät

Beskrivningar och verklighet skiljer sig åt: ”Färskvara” Olika språk Det skrivna anbudet – ”välskrivet” Anbud som skrivs av administratörer utan koppling till vård och behandling Det som uppgetts i anbud är för en koncern och inte för verksamheten Oklarheter under upphandlingstiden som ej retts ut

Erfarenheter av nyttan med verksamhetsuppföljning Upptäcker brister - som rättas till Uppdatering av verksamhetsinformationen Vi gör skillnad – konkreta kvalitetshöjningar Ökad användning av våra placeringsavtal Ökad legitimitet av ex våra tolkningar vid tvister Ett eget lärande som jag kan använda i min egen kommun

Ex. 1 Brukarundersökning Om brukarundersökning görs   Svar från upphandlingen i Skåne 2012 Svar nu från årsuppföljningen i mars 2014 n % ja 120 93% 63 49% nej 1 1% 53 41% inget svar 8 6% 13 10% Totalt 129 100%

Ex. 2 Om effektsystem används

Verksamhetsuppföljning på plats Innehåll 1. Förberedelsearbete 2. Genomförande av besöket 3. Dokumentation och avslut 4. Eventuellt uppföljning

1. Förberedelsearbete Genomläsning av ramavtal och anbud Koll på Ratsit/skatteverket Koll med IVO: Ha koll på de senaste tillsynerna och aktuellt tillstånd Koll på svar och resultat från årsuppföljning Kolla Google och deras hemsida Finns referenter – kontakta dessa Finns varningsklockor som ringer?

Några varningsklockor Signal om brist från kommuner Hög omsättning på ledare/behandlingspersonal Hög sjukfrånvaro Hög andel timvikarier Hög andel avbrutna placeringar beläggningen Kritik vid tillsyn (ex IVO eller andra myndigheter) Stökig /dålig fysik miljö Lex Maria Lex Sarah/ (är i grunden positivt)

2. Besök i verksamheten Få en bild av hur hemmiljölikt, harmonisk, god, trygg och säker vardagsmiljön är Samtal och dialog med ledningen (verksamhetsinnehåll: metoder och arbetssätt, bemanning och kompetens, skola och praktik, dokumentation, kvalitet, resultat, ekonomi etc.) Checka av kvalitetsledningssystem, rutiner, journalsystem, och effektsystem

3. Dokumentation och avslut Dokumentation av besöket - Hur Återföring till verksamheten – Hur Förmedling av resultatet till övriga kommuner – Hur

4. Behov av uppföljning av uppföljningen Finns brister eller några överenskommelser som behöver följas upp? Följ upp (telefon i första hand) Dokumentation av detta

Hjälpmedel som behövs? Behövs mallar vid verksamhetsuppföljning Behövs lathundar Ex. avtalsöverenskommelser Behövs andra mallar Referenssystem Behövs några processbeskrivningar

Workshop 1 Utformning av en gemensam systematik vid verksamhetsuppföljning på plats Vårt uppdrag: Ta fram en gemensam stödstruktur som alla 60 kommuner kan använda antingen om kommunen själv gör verksamhetsuppföljningen eller köper det externt. Ytterligare frågeområden som behöver ingå i en standarduppföljning utöver de 10? Vilka i så fall? Vilka frågor inom respektive frågeområde är så centrala att de alltid ska ställas av alla vid varje verksamhetsuppföljning? Vad behövs i form av mallar, lathundar, etc Återföring av dokumentation till HVB-hemmet Rutiner vid allvarliga missförhållanden. Varningsklockor.

Workshop 2 Utformning av enkäter för uppföljning en gång per år Vårt uppdrag Ta fram frågor och eller frågeområden som ska ställas till alla verksamheter i en enkät en gång per år med två syften: Fånga avgörande verksamhetsförändringar under året Fånga vilka behandlingsresultat verksamheterna haft under året. FYRA JOBB ATT GÖRA i GRUPPERNA: Vad indikerar på kvalitet i vård och behandling Utifrån indikatorerna – vilka mätettal/mått kan vi använda Vilka frågor ska vi då ställa utifrån indikatorerna Vilka frågor ska vi ställa utifrån förändringar

Workshop 3 Upphandling av verksamhetsuppföljning Syftet är att säkra kvalitet och resultat i förhållande till: Tillstånd och tillsyn Våra överenskommelser, våra krav och deras anbudssvar (Få verksamheterna att arbeta mot en säker och trygg vård) Tror du att detta är en efterfrågad tjänst? Vilken kompetens ska de som gör verksamhetsuppföljningarna ha? Hur behöver kommunen få uppföljningen redovisad?