Regionstyrelsens uppdrag och roll – leda och styra, ekonomi Joakim Björck, ekonomidirektör 27 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Kapitel 21 Periodisering.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Regionalt cancercentrum väst
Förändringar i kommunallagen (1990:900)
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Kulturpolitik Västra Götaland
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ersättningsmodell och pris 2015
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Ekonomirapporten. April 2014
Oktoberrapport Oktoberrapport
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
Inriktningsplanering för
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Ekonomirapporten. April 2014 Ekonomiska nuläget och utvecklingen i kommuner och landsting.
Vårdöverenskommelsen Beställarprocess
Regionstyrelsen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Ortsutveckling Skebokvarn
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Kapitel 15 Budgeten.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Hälsa på lika villkor? I vår får personer som bor i Västra Götaland enkäten Hälsa på lika villkor? hem i brevlådan. Om du är utvald att besvara.
MånadLön1Lön2BruttoNettoSkattesats30% Januari ,00 kr10 100,00 kr ,00 kr ,00 kr Februari ,00 kr 900,00 kr ,00 kr 9 030,00.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Detaljbudget 2015.
Arbetsmarknadsläget 10 juli 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Arbetsmarknadsläget 22 september 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Regionstyrelsens ansvar för uppsikt över övriga nämnder och styrelser
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
Regionstyrelsen Tillskriva Västra nämnden - klart Tillskriva Hälso- och sjukvårdsstyrelsen angående engångskostnader helikoptern - avvakta resultat.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Plan för verksamhetsuppföljning 2016 RS
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Analysera, justera och fastställa
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2016
Den demografiska utmaningen
Årshjul 2018 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Regionstyrelsens uppdrag och roll – leda och styra, ekonomi Joakim Björck, ekonomidirektör 27 januari 2015

Landstingens ekonomi

Antal landsting med underskott samt med resultat som motsvarar minst 2 procent av skatter och statsbidrag Källa: Statistiska centralbyrån.

Landstingens ekonomi 2013 16 av 21 landsting visade överskott exklusive AFA och Rips AFA 528 mnkr RIPS 1 395 mnkr Källa: Statistiska centralbyrån och Sveriges Kommuner och Landsting Ekonomirapporten. April 2014

Västra Götalands Regionens ekonomi

Västra Götaland i siffror 2013 49 kommuner Folkmängd: 1,6 miljoner VGR Omsättning: 53 mdkr Investeringar: 2,7 mdkr Anställda: ~50 000

Finansiering: Hur stor är Landstingsskatten per 100 kr . . . ? Vad finns det för andra finansieringsformer . . .?? Skatteutjämning, statsbidrag Biljettintäkter Såld vård Patientavgifter

Regionens intäkter totalt 53 mdkr Biljettintäkter mm Såld vård Patientintäkter Skatteintäkter Skatteutjämning, statsbidrag

Regionens intäkter totalt 53 mdkr Såld vård 2% Biljettintäkter mm 7% Patientintäkter 8% Skatteutjämningstatsbidrag 19% Skatteintäkter 64%

Regionens kostnader totalt 53 mdkr Personalkostnader inkl bemanningsföretag Övriga kostnader Läkemedelskostnader

Regionens kostnader totalt 53 mdkr Personalkostnader inkl bemanningsföretag 50% Övriga kostnader 42% Läkemedelskostnader 8%

Hälso- och sjukvårdsnämndernas fördelning av kostnader 2013

Regionfullmäktiges mål för 2014

Skillnad skatteintäkts- och nettokostnadsutveckling %

Resultatets andel ska långsiktigt uppgå till minst 1 procent av bruttokostnaderna

Det egna kapitalet ska som lägst uppgå till 3 000 mnkr Västra Götalandsregionen ska ha en god betalnings-beredskap genom snabb tillgång till likvida medel.

Västra Götalandsregionen ska bibehålla nuvarande rating

Resultaträkning

Balansräkning

Balansräkning

Ekonomiavdelningsroll

December Budgetbeslut Januari November Delårsbokslut augusti beslutas i RF Februari Bokslutskommunikén Oktober Delårsbokslut augusti beslutas i RS Mars September April Årsredovisning beslutas i RS/RF Maj Delårsrapport mars beslutas i RS Augusti Årets budget 2015 – start budgetunderlag 2013 Juli Juni Delårsrapport mars beslutas i RF

Vem är vi ? Ekonomiavdelningen Ekonomidirektör Joakim Björck Utveckling & Utredning Hans Ekman Berit Zackrisson Bodil Nielsen Eva Lena Enerbäck Sara Magnusson Budget & Investering Mattias Berntsson Eva Ohlsson Emil Gisslow Kristina Tornberg Controlling & Uppföljning Peter Tellberg Agneta Andersson Lennart Ryler Martin Block Mattias Olsson Ruppel Sara Armander Sofia Angel Redovisning Anita Wessman Anna Karlsson Kristina Gustafsson Kristofer Weiler Stefan Funkerud Finansiering Lars Hillerström Anna-Maria Bergström Annelie Mogensen Lena Persros Pernilla Thorvald Administrativ Assistent Tuula Ranta Vem är vi ? Ekonomiavdelningen

Enheten för budget & investering 4 personer med hemort Lillhagsparken Budgetarbete Investeringsarbete Budget- underlag Planerings direktiv & anvisningar Investeringsplan Beredning investerings-ärenden Budget Detaljbudget Investerings-modell och process Hyresmodell fastigheter Ansvarar för VGRs budget- och investeringsarbete: Beredning av regionala budget- och investeringsplaner Underlag med analys för den politiska beslutsprocessen Anvisningar till förvaltningar om fördelning av regionbidrag och investeringsmedel Beredning av individuella investeringsprojekt Vidareutveckling av processer, modeller och verktyg för ekonomistyrning och analys

VGR:s huvudtyper av investeringar Altavant AB VGR:s huvudtyper av investeringar FASTIGHETER UTRUSTNING Reala investeringar (fysiska tillgångar) TRAFIK ÖVRIGT Fastighet, byggnader infrastruktur, maskiner, fordon utrustning, IT, energi

VGR:s investeringar historiskt (2001-2012) FAS 1: Inledande försiktig 5-års period med låg stabil aktivitet om ca 1 mdkr/år FAS 2: Skifte från 2005 med mer aktivitet (medelvärde 2 mdkr/år) Signifikant årlig ökningstakt ~ 14% (CAGR) (mnkr) FAS 2 Västtrafik helägt bolag 2012 FAS 1

VGR:s totala framtida investeringsbehov (tkr) Västtrafik tåginvesteringar Medel=4 mdkr/år

Redovisningen Koncernbanken – koncernkonto och betalflöden, kontroll, avstämning och redovisning av placeringar Moderförvaltningen  -  redovisning av skatteintäkter, statsbidrag, pensioner, sociala avgifter. Fördelar regionbidrag utifrån beslut Koncernredovisning. Sammanställer regionens totala redovisning innefattande samtliga förvaltningar och hel- och delägda bolag Regelverk för redovisning, kodplaner Statistik Momsfrågor

Controlling och uppföljning Områden Controlling Controllar samtliga Västra Götalandsregionens verksamheter   Tar med goda exempel från controllingrundorna och sprider till övriga verksamheter Uppföljning Tar emot samtliga verksamheters rapportering Följer upp att regionfullmäktiges mål och uppdrag genomförs Rapportering Upprättar månadsbokslut, snabbfakta och rapporteringspaket Analys Analyserar verksamheter, funktioner och samband

Controllingbok Verksamheter bedöms efter en skala – förstärkt controlling, särskild uppmärksamhet (8-10 ggr/år) – fördjupad controlling, uppmärksamhet (4-6 ggr/år) – normal controlling (2-3 ggr/år) Detta styr frekvens av möten och rapportering behov Omfattande verksamheter kan ej få normal controlling typ SU. Nyckeltal Dialogmöten avslutas med samman- fattande bedömning i skalan samt vilka frågor som ska följas upp vid nästa möte Total ca. 54 verksamheter

Samlad bedömning Flagga Ekonomi Personal Verksamhet Mål och uppdrag Röd FÖRSTÄRKT CONTROLLING Väsentliga budgetavvikelser Extremt hög sjukskrivning/ Bemannings-företags-användande etc. Väsentlig avvikelse på tillgänglighet och verksamhet Bedöms inte komma att uppfylla många av RF mål och uppdrag Gul Mindre budgetavvikelse Höga sjukskrivningar/ bemannings-företag etc. Viss avvikelse på tillgänglighet och verksamhet Bedöms inte komma att uppfylla vissa av RF mål och uppdrag Grön NORMAL CONTROLLING Håller budget Följer plan Följer i allt väsentligt sin planerade verksamhet Bedöms i allt väsentligt komma att uppfylla RFs mål och uppdrag

Flaggningsregler sjukhus Flagga Röd Gul Grön Ekonomi >0,5% 0-0,5% +0% Acc budgetavvikelse i relation till acc intäkterna Beläggning >93% 90-93% <90% Uppföljning av somatik o psykiatri separat, sämsta värdet redovisas Tillgänglighet inom 60 dagar <70% 70-80% >80% Andel väntande som uppfyller gräns för ersättning, uppföljning av både besök och behandling, sämsta värdet redovisas Vårdgaranti 90 dagar >100% 100% Andelen som fått besök inom 10 arbetsdagar, vuxna patienter Garanti för besök vid välgrundad misstanke om cancersjukdom 90-95% >95% Gäller redovisning av väntetid för vuxna. Kvalitet enligt kvartalen 0-19 20-39 40-60 Sammanvägd siffra avseende måluppfyllnad inom 30 parametrar, huvudsakligen hämtade ur kvalitetsregister, som redovisas i uppföljningsinstrumentet "Kvartalen". HSA:s analysavdelning tar fram kriterier. Baseras på att för varje parameter ger grönt värde 2 poäng,gult värde 1 poäng och rött 0 poäng Sjukfrånvaro >7% 5-7% <5% Övertid >4% 2,5-4% <2,5% Övertid i relation till utförd arbetstid

Sammanfattning av controllingboken Delår mars 2014; Regionkansliet

Sammanfattning av controllingboken

Finansenheten / Koncernbanken Uppdrag från regionfullmäktige Säkerställa regionens likviditet ”Regionen ska ha tillgång till tillräckligt med likviditet för att kunna fullgöra betalningsskyldighet till anställda, leverantörer, banker mm med rätt belopp på rätt dag.” Ansvara för regionens betalningssystem koncernkontot alla förvaltningar/helägda bolag har konto hos koncernbanken som använder Swedbank som kontohållare Placera överskottslikviditet Låna Riskhantering

Förvaltat kapital Tre portföljer Likviditetsportföljen 5 931 Mnkr Pensionsportföljen 2 206 Mnkr Kassa 1 125 Mnkr Totalt 9 262 Mnkr 2014-12-31 Övervärden (mv) ~389 Mkr Stiftelseportföljen 480 Mkr

Utrednings- och utvecklingsenheten Arbetar med projekt, utredningar och ärenden. Exempel på aktuella frågor: Regionens målstyrning Förbättrade betalningsmöjligheter för patienter Ny styrmodell Regionservice Ägarfrågor Vårdval Rehab

Känslighetsanalys En procentenhets förändring påverkar (prisläge 2014) Personalkostnader +/- 270 Mnkr Övrig förbrukning +/- 150 Mnkr – varav läkemedel +/- 45 Mnkr Sammanvägt kostnadsindex +/- 420 Mnkr Skatteunderlagsutveckling +/- 340 Mnkr Förändring av regionskatten med 10 öre +/- 311 Mnkr

Reglemente för regionstyrelsen Regionstyrelsens uppsikt över och övergripande samordning av regionens samlade verksamhet § 5 I regionstyrelsens övergripande ägar- och styrfunktion ligger att ha uppsikt över verksamhet och ekonomi i regionens nämnder, styrelser, kommittéer, bolag och stiftelser svara för att de av fullmäktige fastställda målen och planerna för verksamheten och ekonomin efterlevs och att regionens löpande förvaltning handhas rationellt och effektivt följa upp resultat-, kvalitets- och produktivitetsutvecklingen i regionens verksamheter svara för arbetet med och samordningen av utformningen av övergripande mål, riktlinjer och ramar för styrningen av regionens verksamheter besluta i regiongemensamma fastighets-, försörjnings-, service- och IT-frågor när beslut inte ska tas av någon annan nämnd utfärda de anvisningar till övriga nämnder och styrelser som följer av regionstyrelsens roll att leda och samordna förvaltningen av regionens angelägenheter och ha uppsikt över verksamheten löpande följa upp och analysera regionens styrmodell samt föreslå korrigeringar löpande vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att de krav som anges i 3 kap. 17-18 §§ kommunallagen (1991:900, KL) är uppfyllda beträffande de aktiebolag som regionen innehar aktier i i årliga beslut pröva om den verksamhet som bedrivits i de aktiebolag som regionen helt eller delvis äger enligt 3 kap. 17-18 §§ KL under föregående kalenderår varit förenlig med de fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Beslutet ska delges fullmäktige. Finner styrelsen att brister förelegat, ska den samtidigt lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder

Reglemente för regionstyrelsen Ekonomisk förvaltning § 18 Regionstyrelsen upprättar regionens samlade detaljbudget med underlag från nämnder och styrelser och har därvid att iaktta god ekonomisk hushållning. Regionstyrelsen bevakar att regionens resurser hanteras på mest ändamålsenliga sätt och tar ställning till ekonomiska resultatkrav. Regionstyrelsen ska ha hand om regionens medelsförvaltning inom av regionfullmäktige fastställda riktlinjer. Medelsförvaltningen omfattar placering och upplåning av medel. Regionstyrelsen beslutar om investeringar enligt fastställd investeringsmodell och tillser att beredningen av investeringsärenden sker i samråd med berörda styrelser och nämnder.

TACK !