Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Hur länge har vi haft vi regler?
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Byggvarudeklarationer BVD 3
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
1 EiRA – svenskt bibliotekskonsortium för hälso- och sjukvård samt socialtjänst Monica Moberg 2012.
Landskrona kommun Peter Bengtsson Elnätschef EL-IT
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Uppstart upphandling Inledning inkl. presentation av deltagare
Kulturanalys i praktiken
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Att få rätt saker att hända
Upphandlingsinformation
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Modell för Utveckling av ledningssystem
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Upphandling Hur gör vi ?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Upphandling av snöproduktionssystem En beskrivning av processen.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
NEA Seminarium 7 december 2004
Upphandling EPC, december 2005 Upphandling EPC Olika delar i upphandlingen.
Stora subtraktionstabellen
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Lärande utvärdering genom följeforskning
HVB Barn och Unga 2013.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria Kolak Sara Hasselgren Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
LOV och LUF.
Socialt kapital, upphandling, partnerskap
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Birgitta Laurent.
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Genomgång inför upphandling
Presentationens avskrift:

Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling Landstingsstyrelsens förvaltning Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling

Vad är upphandlingsprocessen ? Landstingsstyrelsens förvaltning ….redovisar hur de effektiviserat upphandlingsprocessen Vad är upphandlingsprocessen ?

Upphandlingsprocessen Förstudie Förfrågningsunderlag Anbud Landstingsstyrelsens förvaltning Upphandlingsprocessen Förstudie Förfrågningsunderlag Anbud Utvärdering av anbud Beslut Tecknade av avtal Information Förvaltning Anskaffningsprocessen i 18 punkter ……   Identifiering av behov Analys av hur behovet  ska fyllas  Planering av upphandlingen Beräkning av upphandlingens värde Val av upphandlingsförfarande Utformning av förfrågningsunderlag Annonsering Utskick av förfrågningsunderlag Öppning av anbud Kvalificering av leverantör Prövning av anbud Beslut om leverantör Upplysning om tilldelningsbeslut Upphandlingskontrakt Dokumentation Leverans av det som handlats upp   Betalning Uppföljning av avtalsvillkor SKL > Startsida › Vi arbetar med › Arbetsgivarpolitik › Arbetsgivarfrågor › Arbetsmiljö › Upphandling av företagshälsovård › Verktygslåda › Anskaffningsprocessen i 18 punkter

Landstingsstyrelsens förvaltning

Upphandlingsreglerna en introduktion, Konkurrensverket Landstingsstyrelsens förvaltning Upphandlingsreglerna en introduktion, Konkurrensverket

8. Involvering av relevant personal 3. Strategiskt angreppssätt Landstingsstyrelsens förvaltning SMIL arbetet 2004-2007 - Smarta inköp inom landstinget 8. Involvering av relevant personal 7. Stödprocesser 1. Hög ambitionsnivå 6. Intern uppföljning 2. Stark faktabas 5. Leverantörs- nätverk 3. Strategiskt angreppssätt 4. Rätt kompetensnivå Källa: McKinsey PSM Practice

Valt att se upphandlingsprocessen i ett större perspektiv… Landstingsstyrelsens förvaltning Valt att se upphandlingsprocessen i ett större perspektiv… Ökat fokus på ”åsidosatta” delar av upphandlingsprocessen Förvaltning och uppföljning Analys ….. ….. ….. ….. Lagreglerade delar av processen

Landstingsstyrelsens förvaltning Genomförandet av upphandlingar är ofta den ”trånga” sektorn vilket gör att icke obligatoriska / icke lagstadgade delar lätt åsidosätts. Att välja att lägga mer kraft/resurser på de delar av processen som tidigare inte varit i fokus kräver förändring. Ett steg i detta förändringsarbete kan vara organisatoriska förändringar.

Landstingsstyrelsens förvaltning SLL Upphandling Upphandlingsenheten

Landstingsstyrelsens förvaltning Upphandlingsenheten Upphandlingsenhetens uppgifter är i huvudsak hänförliga till den lagreglerade delen av processen.

SLL Upphandling Upphandlingsenheten Specialistenheten 11 Landstingsstyrelsens förvaltning SLL Upphandling Upphandlingsenheten Specialistenheten 11

Landstingsstyrelsens förvaltning Specialistenheten Systemförvaltning ClockWork (beställarsystem) och Avantra Systemoperatörer – Stöd under ”upphandlingsprocessen” Ansvar för tillhandahållandet av avtalsinformation via webben Analytikerfunktion – i första hand analyser och utredning inför upphandling

Controllerenheten SLL Upphandling Upphandlingsenheten Landstingsstyrelsens förvaltning SLL Upphandling Upphandlingsenheten Specialistenheten Controllerenheten 13

Controllerenheten Avtalsförändringar, ex. prisjusteringar Landstingsstyrelsens förvaltning Controllerenheten Avtalsförändringar, ex. prisjusteringar Leverantörsuppföljning och leverantörskontroll Marknadsföring Sortimentsförändringar Avtalslogg Uppgifter som i huvudsak ligger före och efter den lagreglerade delen av upphandlingsprocessen

Lagstiftningen utgör en av många ramar för verksamheten Landstingsstyrelsens förvaltning Lagstiftningen utgör en av många ramar för verksamheten - Lagstiftningen är inte målet med verksamheten LOU och den lagreglerade delen under upphandlingsskedet av affären behöver inte nödvändigtvis ses som den viktigaste delen av affären. Lagstiftningen är ett medel i verksamheten inte ett mål för verksamheten - Affären som helhet utgör målet för verksamheten.

Landstingsstyrelsens förvaltning Strategidokument Inför varje upphandling tas en upphandlingsstrategi i form av ett strategidokument fram. Dokumentet innehåller bl.a. ev. analyser inför upphandling, marknadsanalys, målet med upphandlingen, referensgrupp/styrgruppens sammansättning, utvärderingsmodell m.m. Dokumentet används både under upphandlingsskedet och efter det att upphandlingen avslutats i form av uppföljningskommentarer till varje rubrik rörande utfall. Dokumenten sparas och utgör en bas för kommande upphandlingar tillsammans med, statistik, avtalslogg m.m.

Controllerenheten i siffror - 2008 Landstingsstyrelsens förvaltning Controllerenheten i siffror - 2008 74 stycken pris- och valutajusteringar begärda av leverantören om sammanlagt 15 519 900:- varav 14 286 765:- genomfördes. 17 stycken pris- och valutajusteringar genomförda av SLL U om samanlagt 4 miljoner kronor. 968  962:- i inkrävda viten.

Controllerenheten i siffror - 2008 Landstingsstyrelsens förvaltning Controllerenheten i siffror - 2008 100-tals genomförda sortimentsförändringar. Hanterat 36 stycken avtalsöverlåtelser Över 300 tester 69 stycken uppföljningsmöten med brukare 196 stycken uppföljningsmöten med leverantörer Avvikelser på ett 20 tal avtal --- 100- tals avvikelser Två uppföljningar av miljökrav Ett stort antal avtalsförlängningar….

Landstingsstyrelsens förvaltning Är vi i mål ? En sammanhållen process har blivit delad och spänner över flera enheter – utmaningar: överlämning, prioritering, förståelse. Lätt att alltför mycket hamna i upphandlingsfokus. Prioritering i stort på avdelningsnivå

Landstingsstyrelsens förvaltning Hur går vi vidare ? Få våra olika roller/uppgifter att komplettera varandra Utveckla samarbetet så att alla tar ett ansvar för helheten Ha i åtanke att vår verksamhet är en stödverksamhet åt landstingets kärnverksamhet Tydliga indikationer och mål för alla delar av verksamheten Ha fokus på vad som är mål och vad som är medel och ramar för vår verksamhet

Avtalscontroller funktionen Landstingsstyrelsens förvaltning Strategidokument Avtalscontroller funktionen Affären i fokus - från ord till handling 21