Från webbenkät till internat. Webb enkät om förslag på mått -Cirka 250 sakkunniga ombads svara -Öppen att besvara mellan 3 okt och 5 nov -Sammanlagt inkom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Källkritik.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
AU Digital samverkan LO Process
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Patientsäkerhetsronder
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Välkommen till ESF:s seminarium
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Delaktighet.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ägarsamråd Styrelsen skall fastställa samordningsförbundets budget senast den 30 november varje år. Styrelsen skall dessförinnan samråda med förbundsmedlemmarna.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Finansiell samordning
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
”Hur vet vi att det blir bättre
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Operativ personal från:
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Från webbenkät till internat

Webb enkät om förslag på mått -Cirka 250 sakkunniga ombads svara -Öppen att besvara mellan 3 okt och 5 nov -Sammanlagt inkom 166 svar -Många svar gjordes i grupp

Internat – arbeta fram förslag till mått nov, Djurönäset Inriktning: Enkelt mått som kan kompletteras med en handledning Principer: Enkelhet, Begriplighet, Användbarhet och Användarvärd Representanter från

Kärnindikator 1 Processindikator - deltagare DELTAGARE KÄNNER ATT DE INSATSER SOM ERBJUDS ÄR ORGANISERADE RUNT DERAS BEHOV (PERSONCENTRERADE) Mätpunkter: ”Jag får stödet på ett sätt som fungerar för mig.” (deltagare) (under) ”Jag har fått stödet på ett sätt som fungerar för mig.” (deltagare) (vid avslut) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 2 Processindikator - deltagare DELTAGARNA UPPLEVER INFLYTANDE ÖVER REHABILITERINGSPROCESSEN ”Jag är med och bestämmer vilket stöd som jag ska få.” (deltagare) (under) ”Jag har fått vara med och bestämma vilket stöd som jag får/har fått.” (deltagare) (vid avslut) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 3 Processindikator - deltagare EN MÖJLIGHET ATT LÅTA REHABILITERINGSPROCESSEN FÅ TA DEN TID SOM BEHÖVS UTIFRÅN VARJE DELTAGARES FÖRUTSÄTTNINGAR ”Stödet jag får, får ta den tid som jag behöver.” (deltagare) (under) ”Stödet jag fått, har fått ta den tid som behövts.” (deltagare) (vid avslut) ”Stödet vi ger får ta den tid som deltagaren behöver.” (personal) (under och vid avslut) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 4 Processindikator - deltagare DELTAGARE UPPLEVER ATT DET FINNS NÅGON SOM HÅLLER SAMMAN OCH STÖDJER DEN ENSKILDES SAMORDNADE REHABILITERINGSPROCESS ”Jag har en person eller ett team som jag kan vända mig till med mina olika frågor och behov." (deltagare) (under) ”Jag har haft en person eller ett team som jag kunnat vända mig till med mina olika frågor och behov." (deltagare) (vid avslut) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 5 Processindikator - deltagare DELTAGAREN UPPLEVER ATT HAN/HON KAN HANTERA EGNA SYMPTOM OCH FUNKTIONSNEDSÄTTNING SAMT ATT HAN/HON FÅTT STÖD FRÅN MYNDIGHETERNA I ATT LEVA MED DETTA ”Jag har utvecklat sätt att hantera min situation.” (deltagare) (under) ”Det stöd jag har fått har hjälpt mig att utveckla sätt att hantera min situation.” (deltagare) (vid avslut) ”Deltagaren har utvecklat sätt att hantera sin situation.” (personal) (under) ”Det stöd deltagaren har fått har hjälpt hen att utveckla sitt sätt att hantera sin situation.” (personal) (vid avslut) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 6 Processindikator - deltagare NÄR INSATSER AVSLUTAS I EN SAMORDNAD REHABILITERINGSTJÄNST UPPLEVER DELTAGAREN ATT DET FINNS EN PLANERING/TJÄNSTER SOM TAR VID, OCH ATT DE LEVERERAS UTAN ONÖDIGT DRÖJSMÅL ”Det finns en tillräcklig planering för vad som ska hända efter att detta stöd upphör.” (deltagare, personal) ”Det som tar vid kommer att påbörjas inom rimlig tid.” (deltagare, personal) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfälle: Vid avslut Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 7 Processindikator - deltagare DET HAR SKETT EN STEGFÖRFLYTTNING NÄRMARE ARBETSMARKNADEN/EGEN FÖRSÖRJNING DÄR DELTAGAREN VARIT MED I ARBETET ”Jag känner mig mer redo att kunna arbeta eller studera.” (deltagare) ”Stödet vi har gett har gjort att deltagaren är mer redo att kunna arbeta eller studera.” (personal) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut. Ofta (intervall förslagsvis 1-3 månader). Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 8 Processindikator - personal PERSONALEN UPPLEVER ATT ANDRA MEDARBETARE/PROFESSIONELLA I ANDRA MYNDIGHETER RESPEKTERAR DERAS KUNSKAP, ROLLER OCH ARBETSSÄTT. Jag upplever att de jag samverkar med hos andra myndigheter: (insatspersonal) 1. Lyssnar på mig 2. Vet vad jag kan tillföra Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 9 Processindikator - organisation ATT DET SYSTEMATISKT TILLVARATAS ERFARENHETER, KUNSKAPER OCH SYNPUNKTER SÅVÄL FRÅN ENSKILDA DELTAGARE SOM FRÅN BRUKARORGANISATIONER ELLER GRUPPER AV DELTAGARE ”Erfarenheter, kunskaper och synpunkter tillvaratas på ett systematiskt sätt” a. Från enskilda deltagare (insatspersonal, förbundschefer) b. Från grupper av deltagare (insatspersonal, förbundschefer) c. Från brukarorganisationer (förbundschefer) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. Datainsamlingsmetod: Enkät ”Jag känner att personalen tar tillvara mina erfarenheter, kunskaper och synpunkter för att göra verksamheten bättre.” (deltagare) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: Under och vid avslut Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 10 Processindikator - samhälle SAMORDNADE INSATSER INKLUDERAR ÄVEN ANDRA AKTÖRER I SAMHÄLLET, SÅSOM FÖRETAG, IDEELLA KRAFTER OCH FÖRENINGSLIV, I DET LÖPANDE ARBETET PÅ ETT STRUKTURERAT SÄTT ”Vi inkluderar systematiskt andra aktörer i arbetet när det gäller insatser för deltagarna.” (insatspersonal, förbundschefer) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 11 Effektindikator - deltagare EFFEKTER FÖR DELTAGARE SOM KOMMER UR DE SAMORDNADE INSATSERNA ÄR HÅLLBARA OCH SÄKRA ÖVER TID Registerdata från SCB samkörs med SUS. Frågor om sekretess mellan myndigheter behöver lösas liksom finansiering av registeruttag från andra myndigheter. Mättillfällen: En gång per år. Datainsamlingsmetod: Registerdata

Kärnindikator 12 Effektindikator - personal EN STRUKTUR HAR SKAPATS VARS HUVUDUPPGIFTER ÄR ATT STRATEGISKT INITIERA, UPPRÄTTHÅLLA OCH UNDERHÅLLA RELATIONER. ”Vi har en struktur för att initiera, upprätthålla och underhålla relationer mellan inblandade aktörer.” (insatspersonal, styrelse, parternas chefsgrupp) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. På sikt en gång om året. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 13 Effektindikator - personal SAMORDNAD VERKSAMHET HAR ETT SEKTORSÖVERGRIPANDE ARBETSSÄTT OCH SYNSÄTT ”Det synsätt vi har angående människors resurser och möjligheter omfattas av alla i den samordnade insatsen.” (insatspersonal) ”Det synsätt vi har angående människors resurser och möjligheter omfattas av alla i styrelsen” (styrelse) ”Det synsätt vi har angående människors resurser och möjligheter omfattas av alla i parternas chefsgrupp.” (parternas chefsgrupp) ”De arbetssätt vi har i den samordnade insatsen fungerar bra tillsammans.” (insatspersonal) ”De arbetssätt vi har i styrelsen fungerar bra tillsammans.” (styrelse) ”De arbetssätt vi har i parternas chefsgrupp fungerar bra tillsammans.” (parternas chefsgrupp) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. På sikt en gång om året. Datainsamlingsmetod: Enkät Not: Tycker till om eget arbete. Inte andras.

Kärnindikator 14 Effektindikator - organisation DET FINNS EN KLAR OCH TYDLIG STRATEGI FÖR UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING AV MYNDIGHETSGEMENSAMMA INSATSER ”Vi har en strategi för hur vi arbetar med uppföljning och utvärdering av de samordnade rehabiliteringsinsatserna.” (styrelse) ”Uppföljning och utvärdering används som underlag för att utveckla de samordnade rehabiliteringsinsatserna.” (styrelse) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. På sikt en gång om året. Datainsamlingsmetod: Enkät

Kärnindikator 15 Effektindikator - samhälle INSIKTER FRÅN SAMVERKAN LEDER TILL ATT NYA TYPER AV FÖREBYGGANDE INSATSER UTVECKLAS, SÅ ATT BEHOV AV SAMORDNAD REHABILITERING INTE BEHÖVER BLI AKTUELLT OM INDIVIDER FÅNGAS UPP MYCKET TIDIGARE OCH PÅ ETT ANNORLUNDA SÄTT ”Erfarenheter från vår samverkan har lett till att förebyggande insatser utvecklats.” (parternas chefsgrupp) Skala: 1-5 Instämmer inte alls-Instämmer helt. Mättillfällen: En gång per halvår. På sikt en gång om året. Datainsamlingsmetod: Enkät

Indikatorer med frågor per respondent och tidpunkt Enkätfråga: Under Enkätfråga: Vid avslut Enkätfråga: Ofta (1-3 mån) Enkätfråga: Per halvår Registerkörning en gång per år Deltagare 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 7 Insatspersonal3, 53, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13 Förbundschef 9, 10 SCB 11 Styrelse 12, 13, 14 Parternas chefsgrupp 12, 13, 15

Rekommendation om nästa steg Pilotstudie under 2015 Syfte: Testa reliabilitet och validitet Processutvärdering i reell miljö Handledning för att komplettera måtten med följdfrågor och instruktioner Utveckling av SUS för att registrera svar Undersöka registerkörning (indikator 11) mellan SCB och SUS