Föreläsning Sandvika 2012-01-02 Karin.alnervik@hallonett.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Utvärdering av projekt
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion - pedagogisk
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Systematiskt kvalitetsarbete
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

Föreläsning Sandvika 2012-01-02 Karin.alnervik@hallonett.se

Förskolan en kommunikativ arena

Samtal Gör något med verkligheten

Erfarenheter och kunskaper byggs upp genom att vi tänker och utför olika praktiska projekt via interaktion med andra människor

Samtal/sammanhang är medierande Vi ser det vi lärt oss se Det sociala sammanhangets sätt – skapar mening och sammanhang Tolkningsredskap – bidrar till konformitet Genom att betrakta världen på liknande sätt skapas sociala gemenskaper

Samtal som verktyg i verksamhetsutveckling – i den bäste av världar Tillit –modet att våga betrakta sig själv Tankerespekt –glädje att få formulera sig Lyssnandet – ödmjukheten inför den Andres tankar Lekfullhet och allvar Motståndet som kittlar eller stör och som kan expandera

Att gå från samtal kring minnessituation till att föra samtal kring situationer som finns tillgängliga för alla genom en dokumentation och som vi kan återkomma till om och om igen

Barnobservation? Eller pedagogisk dokumentation?

DOKUMENTATIONSPRAKTIK

Dokumentationspraktik hör intimt samman med hur vi ser på barn, lärande, kunskap och utveckling samt vår roll som förskollärare och barnskötare.

Dokumentationspraktik Har historiskt separerat barnet och verksamheten

2.6 Uppföljning, Utvärdering och Utveckling Förskolans kvalitet ska kontinuerligt och systematiskt dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas. För att utvärdera förskolans kvalitet och skapa goda villkor för lärande behöver barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras.

Bästa möjliga förutsättningar? Syftet med utvärdering är att få kunskap om hur förskolans kvalitet, dvs. verksamhetens organisation, innehåll och genomförande kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. (Lpfö 98 reviderad)

Dokumentation för att kontrollera eller expandera lärandet ?

Pedagogisk dokumentation syftar till att expandera lärandet för barn och vuxna

Verksamhetsteori Ett sätt att förstå hur dokumentationspraktiken i pedagogisk dokumentation kopplat till projekt konceptualiseras.

Människor är inbäddade i en sociokulturell kontext och deras beteende kan inte förstås oberoende av det

Utgår från kulturhistorisk teori Medierande akt till medierande artefakt “Vygotskys triangel” Artefakt - begrepp för olika verktyg - subjektet riktar sig mot objektet - en aktivitet som både kan beskrivas som att vi använder intellektuella eller fysiska verktyg… subjekt objekt 18

Vad vi ser är bara toppen på ett isberg – när vi ser någon observera Papper och penna, kamera eller mp3… som verktyg Observations material Förskollärare Barns utforskande, strategier, hypoteser

Engeströms (1987) modell av ett verksamhetssystem Medierande artefakt Subjekt Objekt Utfall regler gemenskaper arbetsfördelning

Praktiken på bordet Att synliggöra och lägga praktiken på bordet för att försöka förstå och kritiskt granska den kan innebära att andra och nya sätt att tänka och tala praktik synliggörs”. (Lenz-Taguchi 2000)

förbereda (fortsättning) X P A N D R T L Ä Förbereda projekt reflektion samman- ställning observation förbereda (fortsättning) Berättelser i rörelse

Pedagogiska året Det pedagogiska året är vårt sätt att fokusera och systematisera verksamheten och den pedagogiska dokumentationen.

Projektet fortsätter, fördjupning … Litteraturseminarium Utvärdering, traditioner Projektet fortsätter, fördjupning … Litteraturseminarium Återkoppling på PowerPoint-presentationen Medarbetarsamtal Samtal om nästa läsårs projekt Projekt, vägval Utvecklingssamtal, enskilt eller i grupp december januari november februari Inledning av utvärderingen, extern utvärderare och kollega besök under en dag oktober Planeringsdag, föräldramöte, vilken riktning ska projekt ta mars september Utvecklingssamtal, enskilt eller i grupp Återkoppling på PowerPoint-presentationen Observations-period, samla material april augusti Det här är i de organisationsfrågor vi är i just nu - finns en risk att organisationer, strukturer gör att vi inte är nära det som händer, Var börjar en berättelse, var kommer idéerna ifrån … maj juli juni Förbereda miljön, Välkomnande av nya barn och deras familjer Workshops inför projektet Sammanställa och utvärdera, Samtalsdag med varje avdelning Semestertider

En etisk dokumentationspraktik kan förstås med hjälp av Östrems texter En demokratisk mötesplats Ett erkännande av barns perspektiv Ett sökande hos både barn och pedagoger där bägge kan ses som subjekt och meningsskapande Ett sökande efter det tredje (något som får ett reellt värde ur bägges perspektiv) (fritt Östrem 2008)