Sociala medier i historiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från Push till Pull: Universitetsutbildningens stora utmaning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
under 1950-talet ca 2500 biografer
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lösningsfokuserat arbetssätt
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Svenska p Svenska p.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
bubblormellan process och resultat Reflektioner och erfarenheter från regionalt projekt Kajsa Petersson, Pirjo Elovaara,
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Mångfald i närnatur - deltagande planering? Per Hillbur Teknik och samhälle Malmö högskola.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Kommunikation OL108A.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Systemdesign som process
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Kapitel 7 Kulturgeografi. Kulturers komponenter Kulturella egenheter (traits) – Objekt, tro, attityder, språk Kulturella grupper (complex) – Universella.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Planering i matematikundervisning
User generated content
Kommunikation och social förändring Ht 2010
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Presentationens avskrift:

Sociala medier i historiskt perspektiv

Mål (jfr learning outcomes) Efter avslutad kurs ska den studerande • kunna redogöra för viktiga utvecklingslinjer i mediernas historia med avseende på deras sociala aspekter, • kunna kritiskt analysera relevanta mediehistoriska förändringar med avseende på sociala aspekter, • kunna placera sociala medier i ett historiskt sammanhang, • kunna pröva tillämpbarhet och relevans hos olika mediehistoriska perspektiv på olika slags empiri och frågeställningar, • kunna i tal och skrift diskutera och ta ställning till perspektiv på mediernas historia med avseende på deras sociala aspekter som har att göra med etnicitet, ideologi, genus och klass.

Kursinnehåll I kursen diskuteras de viktigaste mediehistoriska utvecklingslinjerna med avseende på sociala aspekter samt centrala perspektiv på dessa; särskild tonvikt läggs på svenska förhållanden, och dagens sociala medier sätts i ett historiskt perspektiv. Hur olika deltagande medieformer sett ut historiskt och hur publikbegreppet förändrats står i fokus.

Benedict Anderson (1993). Den föreställda gemenskapen: Reflexioner kring nationalismens ursprung och spridning. Kap. 1–3. (40 sidor.) Robert Darnton (2000). ”An early information society: News and the media in eighteenth-century Paris”. I: American Historical Review, vol. 105. (35 sidor.) Tillgänglig elektroniskt via LUB. Anders Ekström (2010). Viljan att synas, viljan att se: Medieumgänge och publik kultur kring 1900. (278 sidor.) Anders Ekström m.fl., red. (2010). History of participatory media: Politics and publics 1750–2000. (192 sidor.) James Lull (1980). ”Family communication patterns and the social uses of television”, Communication research, vol. 7, nr 3. (15 sidor.) Tillgänglig elektroniskt via LUB. Patrik Lundell (2002). Pressen i provinsen: Från medborgerliga samtal till modern opinionsbildning. (Valfria 200 sidor.) Carolyn Marvin (1988). When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century.. Kap. ”Inventing the expert: Technological literacy as social currency”. (52 sidor.) Tobias Olsson (2009). ”From the ecology of broadcasting to the ecology of participation: Critical reflections”. I: Nordicom Review:Special issue. (10 sidor.) Tillgänglig via http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/320_09%20olsson.pdf. Carina Sjöholm (2003). Gå på bio: Rum för drömmar i folkhemmets Sverige. Eslöv: Symposion. ISBN 91-7139-619-5. (Valfria 200 sidor.)

”sociala medier” – definitioner på wikipedia 1. Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Uttrycket används om webb 2.0-webbplatser, där de mest kända exemplen är Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. Det kan även innefatta andra Internetforum, communities, bloggar, wikier, gruppvara, poddradio och artikelkommentarer. 2. Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i. 3. Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.

teknik social interaktion användargenererat innehåll demokratisering samtal

”det sociala” å ena sidan interaktionen i/genom medier å andra sidan interaktionen utanför men beroende/påverkad/bestämd/styrd av medieumgänge

denna kurs: inte ”de sociala mediernas” (= Facebooks etc) historia i sig utan historiska perspektiv på interaktiva medieformer och på mediers sociala funktioner och betydelse för att fördjupa förståelsen av ”de sociala medierna” och diskursen om dem – vad är det egentligen, mer precist, som är nytt med det nya? vem säger vad och varför?

Ekström et al ”rhetoric of newness” två äldre forskningsperspektiv: 1. deltagande något mediespecifikt/materialiteten 2. deltagande något som skapas av användaren/kulturen Henry Jenkins: interactivity (enligt 1); participation (enligt 2) – hur klar är den gränsen egentligen? “implies a past in which the divde between passive audiences and responsible publics was indeed an unproblematic empirical fact. But this was never so.” “This is not to say that significant changes have not occurred; they certainly have, and it is the collective task of historians to conduct an analysis of these changes.” “It is true that media are culturally defined; it is equally true, however, that the materiality of media precedes the making of audiences.” brett mediebegrepp boken 4 teman: historiografier som påverkar vår samtida diskussion; begreppsmässiga frågor; deltagandets politik; historisk förändring

Olsson the ecology of interactivity – theorizing the web 1.0 from passive media spectators into active participators – men fortf teknikdeterministiskt the ecology of participation – theorizing the web 2.0 Jenkins: participatory culture/convergence culture; renegotiation of the relationship between producers and consumers; prod-users collective intelligence (Pierre Levy)   likheter: baseras på teknologiska möjligheter skillnader: senare mer försiktig med att hamna i determinism vad vi borde forska kring: vilken roll spelar de medieindustrier som tillhandahåller själva plattformarna för deltagandet? handlar det om en medieindustri som skapar – eller rentav fabricerar – ”deltagande” ? vad menar vi egentligen med ”deltagande”?

Att fundera över inför 28 mars (litt: Darnton, Lundell) begränsningar i tillgängligheten – sociala, kulturella, könsmässiga, etniska, generationsmässiga etc? vilka ramar sätter själva medieformerna i sig? ”kollektiv intelligens” – hur funkar begreppet på äldre medieformer? vem producerar egentligen ”användargenererat innehåll”? … och alltid med ett öga också på våra samtida förhållanden