Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikation och social förändring Ht 2010

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikation och social förändring Ht 2010"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikation och social förändring Ht 2010
Offentliga sfären

2 Bakgrund Begreppet myntades av Jürgen Habermas
En ”välfungerande” offentlig sfär är viktigt till demokratin Vad kännetecknar en välfungerande offentlig sfär: tillträde, intressen, dialog. Participatory democracy – representative democracy.

3 Offentliga sfären ”A domain of our social life in which such a thing as public opinion can be formed”

4 Medierna Medier kan fungera som en arena för debatt
De är inte bara en arena utan också en aktör

5 Kommersialisering Medierna blir företag
Ekonomiska intressen spelar en alltför stor roll Information – commodity Publiken blir en vara

6 Under 1900-talet har medierna genomgått en kommersialiseringsprocess
Under 1900-talet har medierna genomgått en kommersialiseringsprocess. De blev företag som säljer information/underhållning till publiken och annonser till andra föret

7 Kommersialisering Att vara väl informerad är viktigt för att kunna delta i den demokratiska debatten Ideellt skulle vi kunna få den information som vi behöver i/från medierna och Använda medierna som en arena för debatt.

8 Kan vi säga att detta händer i verkligheten?

9 Vilka grupper har lätt tillträde till medierna?
Vilka grupper har det svårast att synas och höras i medierna?

10 Media advocacy 90-talet – nedskärningar om biståndsbudget. Minskat medieintresse om utvecklingsfrågor. Färre korrespondenter, särskilt i u-länder FN Millennium mål (Millenium Development Goals) – fokus om kampanjer och advocacy

11 Offentliga Sfären 2.0 Ekonomiska förutsättningar – barriers to entry (ingångskostnader) Internet – låg ingångskostnader

12 ”…as media markets fragment and fracture,there are less key reference points and platforms where a clear contestation of ideas within the public sphere can be held.”

13 Who is who online? Vilka länder genererar mest innehåll online, på vilket språk? Hur många har tillgång till internet? Att använda internet som medium kräver olika färdigheter.

14 Right to communicate Vad innebär det att vi har rättigheten att kommunicera? Vad innebär det att vi kommunicerar? Hur kan denna ratighet garanteras?

15 Kommunikationsrättigheter
Media governance Kultur Språk rättigheter Rätt till utbildning Assembly, self-determination First, the right to communicate is founded on and rooted in the principle of freedom of expression, but is supplementary to it. Nearly all actors involved in this debate argue that freedom of expression is a nonnegotiable foundation stone. However, the right to communicate involves not only the right to say, but the right to be heard, and encompasses concepts of listening, understanding, learning, responding and the capacity to create. For some there are tensions between the right to freedom of expression and the right to communicate; and for others, these rights are mutually reinforcing.


Ladda ner ppt "Kommunikation och social förändring Ht 2010"

Liknande presentationer


Google-annonser