Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Föräldramöte augusti 2014.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevledda utvecklingssamtal
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Coaching.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Klagshamns rektorsområde
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever

IUP och UTVECKLINGSSAMTAL EN PRESENTATION AV LÄRGRUPPSARBETET ”IUP i ETT PBS-PERSPEKTIV” IUP och UTVECKLINGSSAMTAL

Början på vår resa… ROSEN Arbetsplaner Utvecklingssamtal IUP Mål – och resultatstyrning

Vad funderade vi på..? Jo…

PBS och lärgruppsarbete EMIL Eleven som medskapare i sitt lärande och utveckling Hur får vi våra elever att vilja ta ett större och mer aktivt ansvar för sitt lärande och utveckling? Hur får vi ihop mål-och resultat- styrningen med inifrånstyrda elever?

Efter en tids arbete… Men… Formellt inflytande och medbestämmande; olika råd Ökat inflytande i det dagliga arbetet; egna intressen och mål, innehåll, arbetssätt mm. Men… Hur ser det ut på utvecklingssamtalen som ju faktiskt handlar om elevens lärande och utveckling? Hur kan utvecklingssamtalet bli ett lärande möte?

Utgångspunkter - erfarenhetslärande * Våra egna erfarenheter och önskemål * Uppdraget, visionen, styrdokumenten * Skolverkets allmänna råd och kommentarer * Andras (goda) erfarenheter, forskning Utvecklingssamtalen behövde förändras! Till grund för individuella utvecklingsplanen: det förberedande arbetet - själva samtalet

Elevledda utvecklingssamtal Det viktiga förberedande arbetet: Diskutera och konkretisera strävansmålen tillsammans med eleverna (på olika sätt beroende på ålder och mognad) Eleverna skriver ämnesreflektioner i varje ämne (självvärdering); styrkor, vill / behöver utveckla (i förhållande till målen), vad de vill visa sina föräldrar Gensvar muntligt och skriftligt från alla lärare Inbjudan till sina föräldrar Tränar på att leda sina samtal

Själva utvecklingssamtalet Flera samtal pågår samtidigt Läraren finns med som stöd Eleven är ordförande och leder samtalet Utvärderar sina gamla mål Formulerar sina nya mål (tillsammans med lärare och föräldrar) Utvärderar själva samtalet tillsammans med föräldrarna

Vinsterna / fördelarna Eleven: Mer förberedd, aktiv och avslappnad under hela samtalet Vill ta och tar ett större ansvar för det egna lärandet ”Ser” sin utveckling tydligare Blir bättre på att självvärdera och formulera mål Bättre självförtroende Övar sig att organisera, samtala och leda Mer tid vid samtalet Alla ämnen blir viktiga Roligare

Vinsterna / fördelarna Förälder: Får en bättre insyn i sitt barns lärande och utveckling Mer aktiv och avslappnad under hela samtalet Bättre helhetsbild kring sitt barns skola Blir stolt över sitt barn – ser sitt barn på ett nytt sätt

Vinsterna / fördelarna Pedagogen: Eleverna vill ta och tar ett större ansvar för det egna lärandet Alla ämnen blir viktiga Alla lärare blir involverade Ser ett ökat intresse och engagemang från föräldrarna Samtalstiden används till ”rätt saker” Utvecklingsplanen blir ”elevens egen” på riktigt och därför meningsfull Allt arbete sker tillsammans med eleven på skoltid

Elevledda utvecklingssamtal & IUP Inget ”avbockningssystem” om vad eleverna kan eller inte kan (summativ bedömning), där blanketter blir viktigare än själva lärandet Mer formativ bedömning; med bedömning hjälpa eleven att utvecklas Framåtsyftande; hur vi tillsammans kan bidra till elevens fortsatta lärande och utveckling Verktyg som synliggör elevens lärande och utveckling för såväl dem själva som för föräldrar och lärare Individuella utvecklingsplanen som ”slutprodukt” i en lång kedja som startar i det dagliga arbetet med att eleven förstår målen och kan påverka sitt lärande och sin lärprocess Uttrycker positiva förväntningar på eleven

Utdrag från Skolverkets Allmänna råd och kommentarer IUP’n bör ge eleven en ökad kunskap och inflytande över det egna lärandet och den egna utvecklingen IUP’n bör ge eleven ökad möjlighet att ta ansvar för och påverka sina studier IUP’n bör stärka elevens och vårdnadshavarens delaktighet i den individuella planeringen Elevens lärare bör: Ge elev och vårdnadshavare möjlighet att förbereda sig inför utvecklingssamtalet Vid utvecklingssamtalet ge elev och vårdnadshavare information om hur elevens utveckling och lärande förhåller sig till läroplanens och kursplanernas mål Skapa förutsättningar för att utvecklingssamtalet är ett möte där elev, vårdnadshavare och lärare ses som jämlika parter

Nu fortsätter vår resa… Utveckla metoder och former som passar våra allra yngsta elever Uppdragsfördjupning; läroplanens kvalitativa kunskapssyn Utveckla vår bedömarkompetens Inifrånstyrda elever ↔ mål -och resultatstyrning