Norrtälje Ingrid Westlund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Elever med utländsk bakgrund -
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Bedömning av professionell kompetens
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
ERGONOMI Vad är det?.
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Bra skolor kännetecknas av:
Den individuella utvecklingsplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Förskoleklassen Torpshammar
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Att jobba språkutvecklande
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Norrtälje 2014-11-17 Ingrid Westlund Läxor och lärande Norrtälje 2014-11-17 Ingrid Westlund

Varför är läxor så intressanta nu? Vissa politiker hävdar att läxor är ett sätt att främja ett lands tillväxt Andra politiker vill att läxorna ska klaras av på skoltid Förslag om obligatorisk läxhjälp Ett stort antal läxföretag har etablerat sig och är en växande marknad. Rutavdrag för läxhjälp?

Läxors värde Politiskt värde – tillväxt och konkurrenskraft Fostransvärde – lära sig planera/organisera tiden, disciplinering, uppskjuten behovstillfredsställelse Informations- och samarbetsvärde – läxor för att främja samarbetet mellan hem och Resultatrelaterat värde – effekter tas för givna, svårt att undersöka läxors effekter. Motstridiga resultat.

Vad är en läxa? Det finns många definitioner och det blir allt svårare att finna konsensus om vad en läxa eg. är (Hellsten, 2000) Den vanligaste/mest traditionella: läxor är uppgifter som läraren tilldelar elever att göra efter skoltidens slut (Cooper, 2001; NE) En precisering kan handla om det arbete elever gör på håltimmar och raster (Cooper & Valentine, 2001) Ytterligare en är att eleverna själva väljer vilka uppgifter de vill göra efter skoldagens slut (Hellsten, 2000) Ansvaret att organisera det egna arbetet kan innebära att skoluppgifter inte kan skiljas från hemuppgifter (Skolverket, 2009) När elever i hög utsträckning själva planerar sitt arbete kan de välja att utföra skoluppgifter i hemmet, istället för i skolan. Detta gäller även när elever inte hinner med sitt beting i skolan (Sackerud i Forskning och framsteg, 2010/2)

Min definition ” Läxor är en svårfångad hybrid som finns någonstans i gränslandet mellan uppgift och tid, arbete och fritid, skola och hem, individ och kollektiv” (Westlund, 2004 s. 78)

Läxors effekter Generellt har läxor större effekt på elevernas kunskapsutveckling ju äldre eleverna är (Strandberg, 2012) Ett problem är att läxor ofta generaliseras som om de vore lika varandra. Det framgår ofta inte vilka läxor som studerats. Hattie (2012) finner att läxor kan ha vissa effekter, men effektstorleken måste sättas i relation till andra typer av insatser (läxor ranking 88). Svenska forskare har i liten grad intresserat sig för läxors effekter. Ett undantag är Gustafssons studie (2013) som funnit ett positivt samband mellan den tid klasser i år 8 lägger ner på matteläxor och resultat på matteprov. Han menar att effekterna måste ses på klassnivå och inte på individnivå. Om det på individnivå inte finns några effekter, så kan det göra det på klassnivå. Svårigheter då högpresterande elever inte får lika många läxor och ändå presterar högt.

Läxornas plats i undervisningen Eleverna värdesätter att läxorna har en tydlig koppling till undervisningen och att de förstår på vilket sätt (Xu, 2009) Vi lyckas bättre med uppgifter som vi upplever meningsfulla och som vi förstår syftet med (Håkansson och Sundberg, 2012) Hur kan läxorna sättas in i ett tydligt undervisningssammanhang?

Introducera läxan När elever gör sina läxor ska elever klara en uppgift utan att läraren är tillgänglig. Om eleverna inte förstår uppgiften finns risk att de fastnar i felaktiga strategier eller ytinlärning (Löwing, 2004). Komma ifatt-läxor kan innebära att de elever som behöver mest stöd hänvisas till stöd i hemmet. Det kan också innebära att högpresterande elever får mindre läxor än andra elever. Detta kan vara en förklaring till de svaga samband som finns mellan tid för läxor och prestation (Gustafsson, 2013).

Uppföljning av läxor Många läxforskare pekar på vikten av att läxorna följs upp (Strandberg, 2013). Om ingen återkoppling sker upplevs läxor som meningslösa vilket medför att motivationen att göra läxan minskar (Gu & Kristoffersson, 2010). I en nordisk studie visar Grönmo (2013) att de finska lärarna i hög utsträckning följde upp läxorna genom att bearbeta dem i klassrummet (kollektiv feed back) De svenska och norska lärarna ägnade sig mer åt att rätta och bedöma läxorna (individuell feedback). I studien dras slutsatsen att det kollektiva samtalet om läxan på ett mer effektivt sätt främjar elevernas kunskapsutveckling.

Läxan och bedömningsfrågan Grönmo (2013) beskriver två olika sätt att se på hur läxor ska följas upp: 1. läxorna bedöms summativt dvs ligger till grund för betyg 2. Läxorna bedöms formativt dvs är ett underlag för ett fortsatt lärande. Hon finner att svenska lärare i högre utsträckning bedömer läxorna summativt än vad ex. norska lärare gör.

Läxorna och likvärdigheten Både i Sverige och internationellt riktas kritik mot att läxor förstärker skillnader i studieresultat (Österlind, 2001; Strandberg, 2013). Läxor kan bidra till elever missgynnas beroende på socioekonomisk bakgrund, migrationsbakgrund eller föräldrarnas utbildningsnivå (Österlind, 2001; Strandberg, 2013). Studier har också visat att de elever som saknar studiero i hemmet missgynnas av läxor (Bembechat, 2011). Elever upplever att när läxorna är för svåra finns risken att eleverna tappar motivationen för att göra dem (Westlund, 2004).

Samarbets- och/eller konfliktprojekt? I många studier framkommer att läxor leder till konflikter mellan vuxna och barn (Forsberg, 2007; Gu & Kristoffersson, 2010). Läxor kan uppfattas som om de också vore ämnade för föräldrar (Ibid) Yngre elever har svårt att förstå syftet med läxan (Warton, 2001). Läxor kan dock användas för att skapa ett närmare samarbete mellan skola och hem – s.k samarbetsläxor (Strandberg, 2013). Studier visar också att om föräldrarna förväntas vara lyssnare istället för undervisare, så får föräldrarna en mer positiv inställning till skolan och samarbetet hem och skola (Van Voorhis, 2009; Strandberg, 2013).

Läxor – ett elevperspektiv Eleverna upplever att läxorna inte är anpassade efter den nivå elever ligger på- samma läxa för de flesta (Gu & Kristoffersson, 2010) De anser att de får dålig återkoppling på läxorna när de är färdiga (Ibid) Eleverna upplever att läsning av glosor är den bästa läxan och att det i vissa fall är lugnare i hemmiljön än i skolan (Ibid) MEN den övervägande upplevelsen av läxor är negativ (Ibid)

Varför gör inte elever läxorna? Wilson (2010) som undersökt varför elever inte gör sina läxor Hemuppgifterna upplevs inte som meningsfulla – de innebär bara ”slit” Eleverna förstår inte vad läxor kan bidra till Förstår inte läxinstruktionerna, irrelevant innehåll, dålig feed back på läxan Tips till läraren! Låt elever börja med läxan på lektionerna Ha en bestämd dag för läxor i olika ämnen Variera läxorna Uppskatta den tid läxorna tar så att de inte slukar barns hela fritid

Elevperspektiv igen Elever upplever att läxuppgifterna var för omfattande och svåra i förhållande till den tid de hade till förfogande (Westlund, 2004) Därför efterfrågade flera elever mer tid för läxan och vissa önskade längre skoltid i utbyte mot en läxfri fritid. (Ibid) De ger också uttryck för att lärarna inte samarbetar så att läxbördan blir mer jämnt fördelad (Ibid) Läxor och stress hänger i många fall samman. I s.k läxklasser (klasser som upplever att de har krävande läxor) finns också tydliga uttryck för stress (Ibid).

Obalans mellan uppgift och tid skapar stress för lite tid vi måste få mer tid kort tid i vissa ämnen Uppgift många läxor och prov flera dead-lines samma dag Stress prioritera bort slarv hinner ej bli klar arbeten blir inte bra många hinner inte med

Maria Leijnses undersökning - exemplet Rotundaskolan i Västerås Inga läxor pga hälso- och arbetsmiljöskäl Längre skoldagar (1200 timmar 1-9 dvs. trekvart om dagen) Jobba mer fokuserat och ansvarsfullt i skolan Forskningen stödjer Rotundaskolan – läxor där föräldrarnas kunskaper behövs- stjälper vissa elever Läxor en ryggmärgsreaktion hos lärarna? Läxor utmanar tanken om likvärdighet ”Man får bra med tid för det man ska göra.” (Elev) Leijnse, Maria (2012). Godkänt? Stockholm: Natur & Kultur

Bra läxor Uppgifter som elever förstår, men behöver färdighetsträna på - repetition Tidssatta läxor – annars kan vissa elever få ”oändliga” läxor och tappa motivationen Väl avgränsade och ”okomplicerade” läxor ”shorter is better” Som inte kräver extralärare hemma Läxor som är väl förberedda och som följs upp i klassen (ytterligare lärtillfälle) Läxor där hemmiljön i sig kan nyttjas