Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Summering av brainstorm 2
Högskoleförberedelse
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Studenters skrivkompetens – Vilka bedömningsvägar är rimliga? Ett erfarenhetsutbyte mellan två lärosäten.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
From Great To Excellent
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Något att tänka på när man söker pengar
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Kvalitet i högskolan Linda Simonsen September 2016
Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Varför förbrukas inte alla resurser?
Ny Remissrutin till BUP
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Utvärderingssystem
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade genom ett top-down- beslut 2009 om att en modell för IK-undervisning skulle införas vid Högskolan i Borås efter fem år utvärderades den. Ansvariga vid biblioteket och utbildningarna intervjuades, liksom representanter för tre andra lärosätesbiblioteks IK-undervisning. Totalt 30 personer. Dokumentstudier ingick , liksom relaterad forskning.

Slutsatser och resultat Flertalet anser att beslutet om införandet av Boråsmodellen har stärkt och tydliggjort betydelsen av IK-kompetens vid HB Behovet av IK-undervisning varierar liksom kunskap om, synen på och betydelsen av den Undervisningen har anpassats/skräddarsytts i högre grad utifrån utbildningarnas olika behov Modellen används i olika grad och på olika vis Kommunikationen och samarbetet har stärkts mellan bibliotek och utbildningarna, samt ambitionsnivån har höjts För bibliotekets del har modellen inneburit tydligare struktur och en högre grad av legitimitet

Boråsmodellens svårigheter/svagheter Studenter och lärares har varierande förkunskaper och intresse av IK-undervisning Alltför stora studentgrupper och samläsning innebär problem Vissa oklarheter finns angående ansvarsfördelning för olika delar av IK-undervisningen och för vad som händer mellan momenten, vem har ansvar för vad, samt att det är för långt mellan IK-undervisningstillfällena Otydliga kurs- och examensmål samt brister i studenters sökarbetsuppgifter, egna litteratursökningar, källkritik, samt forskningsanknytning Svårigheter att säkerställa progression i IK-momenten

Utvecklingsmöjligheter Förstärka ämnesanknytningen och professionsanknytningen ytterligare Förstärka kunskapen om och betydelsen av IK-/MIK-undervisning hos lärare och studenter Förbättra kontinuiteten och systematisera utvärderingarna av IK-undervisning. Modernisera undervisningen och dess pedagogik, stärk anknytningen till forskningen. Stärk progressionen Förtydliga ansvarsfördelningen av moment och mellan kurstillfällena. Likaså betygskriterierna Utöka Borås-modellen till att omfatta även avancerad nivå och forskarutbildning

Jämförelse med andra lärosäten Unikt med HB:s top-down beslut (andra lärosäten har beslut om undervisningsnivåer/tillfällen, riktlinjer och organisatorisk tillhörighet, samrådsformer/råd) Alla undervisningsnivåer ingår vid de undersökta lärosätena Akademiskt skrivande är kopplat till IK-undervisning organisatoriskt Intressant koppling gymnasium – högskola vid två av de tre undersökta lärosäten Svårigheter att säkerställa progression vid samtliga lärosäten Verktyg och metoder har vidareutvecklats liksom kurs- och examensmål liksomutvärdering av dem

Synen på IK och forskning IK: generisk ACRL -normerande standarder om hur studenter utvecklar förmågor och färdigheter IK: en rad förmågor att söka,, välja, finna, granska och sammanställa information IK: nära samspel mellan lärare och bibliotekarier i sitt sammanhang där den formas och är giltig IK: synen på olika professioners samarbete där yrkenas olikheter särarbete betonas och ses som hinder eller samarbete som gränsöverskridande utvecklande lärande fördjupande samspel

Frågor att diskutera vidare Ska modellen fortgå i nuvarande utformning? Hur ska kunskapen om och betydelse av IK förstärkas? Ska modellen utökas till att omfatta alla undervisningsnivåer? Hur ska det gå till? Ska akademiskt skrivande ingå i Borås-modellen? Hur? Vad innebär den nya organisationen med akademier för modellen? Ökad samläsning? Fördjupning? Kvalitet? Ökad forskningsanknytning? Samarbetet och ansvarfördelning mellan olika berörda i framtiden? Kan en vidareutveckling av modellen bidra till att stärka HB:s profil och lärosätets professionsmål?