Kvalitetssäkrad välfärd för äldre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Säkerställd intern styrning och kontroll
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Nyttorealisering på 10 min
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Årsuppföljning LSO.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre liv för sjuka äldre
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Budgetdag 2014 Frågor besvaras av Lennart Hansson 08/
Mål- och resultatstyrning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Tillsammans för världens säkraste vård
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Nya föreskrifter och allmänna råd
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Barn och ungas rättigheter BRÅ
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Omställningen av hälso- och sjukvården
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Kvalitetssäkrad välfärd för äldre 21 mars 2013 lena.svensson@skl.se torkel.wadman@skl.se

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster Internationella riskkapitalbolag Fusk och oegentligheter Kontroll Gemensamma kvalitetskrav – resultatkrav Ersättningssystemen

Liten utblick – på gång nationellt Framtida valfrihetssystem inom socialtjänsten Patientsmaktutredningen En kommunallag för framtiden Meddelarskyddsutredningen Ägarprövning och mångfald vid offentligt finansierade välfärdstjänster Etisk plattform

Kvalitetssäkrad välfärd prioriterad fråga inom SKL Vad gör SKL? Följer utvecklingen, publicerar bl a priser Ger konkret stöd vid utredning om och införande av LOV Ger konkret stöd runt kvalitetssäkring Anordnar utbildningar i resultatstyrning Tar fram kvalitetsindikatorer ÖJ, KKiK, Kolada och andra jämförelser Ser närmare på ersättningssystem Funderar på hur vi skall kunna stödja egen-regi Omfattande service i form av seminarier och en ny webbportal under utarbetande Kvalitetssäkrad välfärd prioriterad fråga inom SKL

Marknadens intåg i välfärdssektorn Kommuner 67,1 miljarder - Landsting 27,6 miljarder 2006 2011 Kommuner 10 % 14 % Landsting 11 % 14 % Stora delar av verksamheter Var femte hemtjänsttimme Var fjärde gymnasieplats Var tredje besök i primärvården Var annan assistanstimma Men stor variation

Kommuner och valfrihetssystem oktober 2012

”Konkurrens och valfrihet har satt fokus på styrning, uppföljning, kontroll, effekter och utveckling!”

Möjlighet att kontrollera verksamhet Styra Finansiera Följa upp

Uppföljning och kontroll Allt större intresse från kommuner och landsting Många arbetar med frågan och utvecklar metoder Svårt att hitta någon med ett sammanhållet system Svårt att mäta kvalitet Uppföljning som en del av det kontinuerliga arbetet

Erfarenheter av uppföljning – framgångsfaktorer Gör likartat oavsett utförare Lägg kraft på analys och bearbetande av data Presentera resultat för intresserade Ha bra avtal (uppdragsbeskrivningar) Ta tillvarata uppföljningsinformationen i utvecklingsarbetet

”Jobba för att utveckla kvaliteten och inte för att hitta fel” ”Om vi tror att uppföljning mest handlar om att jaga svaga utförare och syndabockar, då är vi illa ute” ”Det handlar om långsiktig utveckling för hela verksamheten”

Balansen Kontroll Utveckling Motpart Samarbetspart Tillsyn Dialog Sanktioner Rutiner ”Muskler” System Utveckling Samarbetspart Dialog Tillit Förtroende Ansvar Flexibilitet

Kvalitetssäkring Systemnivå Kontraktsnivå Individnivå Revision Statlig tillsyn och granskning Kvalitetssäkring på olika nivåer. Vi koncentrerar vårt arbete på systemnivå och kontraktsnivå.

Tillförsäkra sig enligt krav i kommunallagen: Fullmäktige: Möjlighet att kontrollera och följa upp verksamheten Information som gör det möjligt för allmänheten att få insyn i hur angelägenheterna utförs Nämnderna: Se till att verksamheten bedrivs enligt mål, riktlinjer och föreskrifter Den interna kontrollen är tillräcklig Verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt

Att följa upp verksamhet Skapa uppföljningssystem Skapa uppföljningsbara krav Avgränsa uppföljningen utifrån riskanalys Skapa uppföljningsplan och följ upp Kommunicera krav och redovisa resultat Dokumentera och analysera resultat Uppmärksamma fusk och oegentligheter Agera skyndsamt vid missförhållanden Varningsklockor

Egenvärdering Film

Excel-dokument för analys

Analys Vilka dokumenterade system och rutiner är det som finns och som används? Vilka dokumenterade system och rutiner är det som finns men som inte används? Vilka system och rutiner är det som används men som inte är dokumenterade? Vad är det som gör att system och rutiner används respektive inte används?

Kravsorteraren - uppföljning på enhetsnivå Numrerade krav Aktuellt krav Värdering Gruppering Hur uppföljningen ska genomföras När ska uppföljningen genomföras Vem eller vilken funktion som ska genomföra uppföljningen Resultat av uppföljningen Bedömt resultat anges på en numrerad skala, 1, 2 eller 3. Åtgärd med anledning av resultatet.

Kravsorteraren

Kvalitetssäkrad välfärd

Överenskommelsen Målet är att etablera uppföljnings- och kontrollfrågan som en naturlig del av ledning och styrsystem Målet är att enskilda kommuner och landsting/regioner ska utveckla system, rutiner och arbetssätt för att kvalitetssäkra de tjänster som utförs oberoende av vem som är utförare

Innehåll i projektet Nätverk Enskilt uppföljningsstöd Kunskapsspridning Seminarier Verktyg, skrifter och exempel www.skl.se/kvalitetssakradvalfard

Nätverk Deltagande i nätverk Dessutom Två nätverksträffar per termin Formas och anpassas efter behov . Exempel på fokusområden är ledningssystem och uppföljningsmetoder Dessutom   Enskilt stöd vid två tillfällen per kommun och år Årlig nationell träff.

Enskilt uppföljningsstöd Stödet anpassas och utformas utifrån kommunens behov. Fokus kan vara: Hur implementeras kvalitetsledningssystem? Hur fungerar uppföljningen idag?  Hur prioriterar jag uppföljningen så den passar resurserna? Hur kan resultat användas för förbättringar? Omfattning En halv dags träff per termin, alternativt stöd via e-post eller telefon. 

Kunskapsspridning Webbportal med kunskap inom uppföljning och kontroll Exempel Verktyg Filmer Skrifter Seminarier

Verktyg Kravsorteraren

Skrifter

Seminarier 19 april: Grundkurs i kravställande, upphandling och uppföljning 23 april: En förändrad politikerroll när allt fler uppgifter utförs i valfrihetssystem 16 maj: Uppföljning under lupp - har ni systemen som krävs? 23 maj: Lagen om valfrihetssystem – aktuella frågeställningar 30 maj: Leverantörsrelationer och konkurrensneutralitet 31 maj: Fusk och oegentligheter 4 juni: Att planera och prioritera uppföljning av krav i äldreomsorgen

Kvalitetssäkrad välfärd 2013 Material som beskriver och analyserar politikens möjlighet till insyn och kontroll i olika organisations- och företagsformer. Utbildningsmaterial som ska tydliggöra nämnders och styrelsers ansvar och kontroll över verksamheterna, liksom fullmäktiges ansvar för att pröva och utkräva ansvar. Verktyg för egenvärdering av kommunens granskning av enskilda förskolor. Checklista för upphandling.