Trafik- och samhälls-planeringsnämnden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Målorienterade strategiska processer
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Region Norrland.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Att få rätt saker att hända
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Landstingsstyrelsens förvaltning
Bilder för lokal utbildning
Mikael Borin, landstingsfullmäktige
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Vi blir Region Jönköpings län
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regionalt utvecklingsprogram
Regionstyrelsen
Välkomna!.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Avdelning för strategisk samhällsplanering Kommunledningskontoret.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
LEKS: Länsstyrelsernas energi- och klimatsamordning
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Regionens samverkansråd
Regionkommun i Västerbotten
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Miljömålen består av tre slags mål
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad innebär regionbildningen?
Miljömålen består av tre slags mål
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Trafik- och samhälls-planeringsnämnden Mats Helander och Richard Widén 2014-10-15

Trafik och samhällsplanerings-nämnden (TSN) - övergripande Ansvar för regionala utvecklingsfrågor inom samhälls-byggnad, kollektivtrafik, infrastruktur, landsbygdsutveckling samt energi och klimat. Ska verka för att hålla samman övergripande fysisk planeringen med regional utveckling. Fullgör regionens uppdrag som regional kollektivtrafik-myndighet och har ansvar för att utveckla en attraktiv och effektiv kollektivtrafik som stöttar utvecklingen i regionen. Delvis ny delvis gammal nämnd: Trafiknämnden som vidgas till samhällsplanering

Trafik- och samhällsplanering Dels väldigt konkreta frågor: infrastruktur, (vägar, GC) och kollektivtrafik Men också breda stora frågor: Alla hållbarhetsperspektiven ska in: Ekologiskt, Socialt och ekonomiskt tex Folkhälsa Östergötlands roll och koppling till andra regioner Olika orters olika roller i regionen Utformning av stadsrummet Regionutveckling blir tvärsektoriellt, alltså olika frågor hänger samman, tex infrastrutkur och kollektivtrafik, näringslivsutveckling, utbildningssystem, evenemangsanläggningar, idrott och fritid etc och allt påverkar folkhälsan och miljömässig hållbarhet. Tvärsektoriellt och i samverkan

TSNs uppgifter 1(2) Regional utvecklingsplanering – ansvar för översiktlig planering/samhällsbyggnad Infrastruktur och kollektivtrafik – ansvar för att följa övergripande infrastrukturfrågor. - Utarbetar regionalt trafikförsörjningsprogram (RTP). - Utarbetar länstransportplan (LTP). - Beslutar om allmän trafikplikt.  Struktur enligt föreslaget reglemente: Mer konkret och innehållsmässigt: dyka ner i de olika områdena

Regional utvecklingsplanering Vad är den viktigaste utgångspunkten för regionutveckling och regional utvecklignsplanering? MÄNNISKORNA!!

Befolkningens åldersstruktur Att blicka framåt: befolkningsstrukturen är en av de mest förutsägbara faktorerna: Vi vet vilka som lever nu och ganska säkert om förväntad livslängd: osäkerheten är flyttning och födelsetal! Befolkningen: åldersstruktur, hälsa, utbildning, sysselsättning, boende, etc År 2010 År 2030

geografiska fördelning Befolkningens geografiska fördelning Hur går det för de olika orterna 31 orter med fler än 1000 invånare 94 tätorter med minst 200 invånare Detta är den ortstruktur som finns och som vi måste utgå ifrån, samtidigt påverkas den långsiktigt av övergripande förändringar och investeringsbeslut Vi ser här olika stråk.

Sociala och miljömässiga konsekvenser I stora arbetsmarknadsområden skapas fler arbetstillfällen Sociala och miljömässiga konsekvenser Väldigt viktigt samband: Bra eller dåligt, göra det möjliga inom detta handlingsutrymme Pendling en möjlighet! Men: social och inte minst miljömässig konsekvenser

TSNs uppgifter 1(2) Regional utvecklingsplanering – ansvar för översiktlig planering/samhällsbyggnad Infrastruktur och kollektivtrafik – ansvar för att följa övergripande infrastrukturfrågor. - Utarbetar länstransportplan (LTP). - Utarbetar regionalt trafikförsörjningsprogram (RTP). - Beslutar om allmän trafikplikt.  Tillbaka till reglementet: Några av de skarpaste besluten som fattas inom uppdraget ”Regionalt utvecklingsansvar” Har mycket stor betydelse på lång sikt!

Länstransportplan, LTP, Östergötland 2014-2025 1,4 mdr kr (1997:263) förordningen (1997:263) , Regeringen har uppdragit (rksr. 2012/13:119) åt Regionförbundet Östsam Statliga pengar som vi beslutar över. Trafikverket bygger, 50 % delfinansiering med kommunerna 200 miljoner avsatt för kollektivtrafikåtgärder kopplade till byggande av nya resecentrum i Nkp o Lkp. Nationella planen Planeringscykel, 1-3 år, 4-6 år, 7-12 år

Samarbetet inom En bättre sits, EBS Samverkan inom Östra Mellansverige Mälardalsrådet Ordet region får många olika innebörder: Region Östergötland, Sydöstra Sjukvårdsregionen, Stor-region ÖMS Samverkan in planering av infrastruktur och kollektivtrafik. Kopplingen till Stockholm är gemensam. Trafikverkets regionindelning EU:s Nuts II indelning

Kollektivtrafikens utmaningar att få fler att välja tåg/buss istället för bil och samtidigt att erbjuda resmöjligheter till ”alla”

Bra utbud och korta restider Fler resenärer i kollektivtrafiken Sex strategier för fler resenärer Personliga tjänster för köp och information Bra res- möjligheter till kring- liggande regioner Lätt och attraktivt att resa Bra res-möjligheter till Stock- holms- regionen Bra resmöjligheter inom Östergötland Bra utbud och korta restider

TSNs uppgifter 2(2) Landsbygdsutveckling - samverkar med andra aktörer för att initiera, påverka och koordinera insatser inom landsbygdsutvecklingen i regionen. Energi och klimat – ansvar för att samla och utveckla regionens samverkansformer och handlingsförmåga inom energi- och klimatområdet. Internationellt arbete - ansvar för de internationella frågor som rör nämndens sakområde. Analys och statistik - tillhandahåller underlag inom regionutvecklingsarbetet   Samverkan och saksamråd - ansvar för att samverka och vid behov genomföra samråd med andra aktörer inom de sakområden som ligger inom nämndens uppdrag. - Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har ett särskilt ansvar för att saksamråd vid behov hålls med kommunerna inom nämndens ansvarsområde.   Åter till Reglementet: angivna uppgifter Vad betyder då dessa?

Skärgård och landsbygd

Globalt och lokalt Klimat och energi – globalt och lokalt Borttagen bild: Klimatmötet i Köpenhamn dec 2009: Lars Lökke Rasmussen, Barosso, Angela Merkel,, Barac Obama, Fredrik Reinfeldt, Gordon Brown, Nicolas Sarcozy mfl Denna bild kanske mer postitv! Detta är ett område där Regionförbundet varit svagt men tagit steg framåt under senare åren.

Strukturbild Östergötland RUP + ÖP: Att förstå olika funktioner ur ett rumsligt perspektiv. Regional planering efterfrågat bland kommunerna. Många års förarbete. Process tillsammans med kommunerna. Börja i det mest praktiska, kartor, de enklaste rumsliga frågorna, tex infrastruktur, grönområden etc. Stegvis föra på fler funktioner av regional karaktär. Kanske: industrimark, utbildning. Pilot inom ”Den Attraktiva regionen” med Trafikverket. Stärker hållbarhetsarbetet, Energi & Klimat, samt Folkhälsa.

Framtiden? Hur fungerar samhället och vad är vårt spelutrymme på kort och lång sikt? Långsiktig strategiutveckling. Nytt Regionalt Utvecklingsprogram?

TSNs uppgifter 2(2) Landsbygdsutveckling - samverkar med andra aktörer för att initiera, påverka och koordinera insatser inom landsbygdsutvecklingen i regionen. Energi och klimat – ansvar för att samla och utveckla regionens samverkansformer och handlingsförmåga inom energi- och klimatområdet. Internationellt arbete - ansvar för de internationella frågor som rör nämndens sakområde. Analys och statistik - tillhandahåller underlag inom regionutvecklingsarbetet   Samverkan och saksamråd - ansvar för att samverka och vid behov genomföra samråd med andra aktörer inom de sakområden som ligger inom nämndens uppdrag. - Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har ett särskilt ansvar för att saksamråd vid behov hålls med kommunerna inom nämndens ansvarsområde.  

TSN sammansättning Trafik och samhällsplaneringsnämnden består av 15 ordinarie ledamöter och 9 ersättare. Till nämnden ska regionfullmäktige välja en ordförande och tre vice ordförande, varav oppositionen innehar andra vice ordförandeposten. Regionutvecklingsdirektören är ansvarig tjänsteman för ärendenas föredragning i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.