Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Skola och arbetsliv i samverkan
En förskola att förundras i!
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Reggio Emilia.
1. Cultural Planning i Finland Cultural Planning,som en process i 8 faser, har inte slagit igenom ännu i Finland. Men kultur och kulturella aspekter har.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Tillgänglighets- uppdraget
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Områdesutveckling Torpa
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Läroplansnätverk förskola
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Hur kan vi förstå begreppet?
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Integritet läroplansanalys.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen Sofia Cele Kulturgeografiska institutionen, UU. Sofia.cele@kultgeog.uu.se

Hur upplever barn platser? Barns rätt till den fysiska miljön Vilka utmaningar innebär det att involvera barn i planerings- och gestaltningsprocesser? Kritiska aspekter att reflektera över när man som vuxen ska involvera barn i deltagande processer

Varför ska vi fråga barn? Vuxnas erfarenheter av barndom kommer antingen från en annan tid och ett annat rum eller av erfarenheter av föräldraskap. Vuxna upplever platser på ett annat sätt än barn Barn och vuxna ser på barns miljöer på olika sätt

LEK IDENTITET KROPPENS BETYDELSE AKTIVITET UTFORSKA LUGN OCH RO

Barnet som stadsbo och staden som identitet Det kompetenta / inkompetenta barnet När det fysiska utrymmet blir mindre riskerar också det sociala utrymmet att minska. Barn riskerar att bli störande och får begränsad frihet Den täta staden kräver ökad kompetens!

Barn lever här och nu. Välmående i nuet är det som ”rustar för framtiden”

Deltagande processer handlar om att föra in flera röster, tankar och erfarenheter i planeringen

Alla barn är kompetenta på att vara barn och att berätta om sina erfarenheter på sitt sätt.

Utgångspunkten ska vara att barns berättelser och erfarenheter har mening, inte att det finns rätt eller fel sätt att relatera till planeringen

Ladder of participation Sherry Arnstein (1969)

Reflektera kritiskt över: …hur målen är formulerade…. …vilka konkreta verktyg som ska användas och… ...på vilket sätt resultaten ska användas i verksamheten

Kommuner vill förankra, barn vill påverka

Motsättningen mellan skydd av barnet / barnets deltagande Motsättningen mellan att barnet är ”inkompetent” och att hon blir ”kompetent” genom delaktighet Att våga se barns kompetenser

Viktigt att: Ta barn på allvar Respektera barns integritet och erfarenheter Förstå att barns kommunikation är förkroppsligad, kreativ och berättande Reflektera kontinuerligt över de vuxnas position

Problem med budgetar, tidsscheman, projektformat och stela arbetsstrukturer Det måste finnas ett politiskt, ekonomiskt och socialt utrymme för att arbeta med barn i deltagande processer. Inflytande av privata aktörer / exploatörer i planeringen

Den täta staden innebär: Ökade krav på kompetens och kvalitet Att vi måste värna de goda miljöer vi idag tar för givna Att vi måste möta förändringar i uppfattningar om ”den goda barndomen” med fakta om varför utemiljön är viktig

De värderingar vi bygger in i den fysiska samhällsstrukturen får långtgående sociala och kulturella konsekvenser för de människor som bor och vistas där

Tack! Cele, S. (2014). Lyssnar du på riktigt? Kritiska punkter om barns delaktighet i planeringen. I de Laval (red.) Skolans och förskolans utemiljöer., Skolhusgruppen, Movium, Arkus. 45-50 van der Burgt, D., Cele, S. (2014). Barnen och stadsrummet: Relationer mellan kompetens, ålder och delaktighet. Sociologisk forskning, 51(1): 29-46 Cele, S. (2013). Performing the Political through Public Space: Teenage Girls' Everyday Use of a City Park. Space & Polity, Routledge. 17(1): 74-87 Cele, S. (2013). Får barnen plats i den täta staden?. PLAN tidskrift för samhällsplanering, Föreningen för Samhällsplanering. 16-19 Cele, S., van der Burgt, D. (2013). Participation, Consultation, Confusion: Professionals’ understandings of children’s participation in physical planning. Children’s geographies. Cele, S. (2010). Lek och identitet i den urbana miljön. I Mats Lieberg, Petter Åkerblom, Suzanne de Laval (red.) Den lärande staden, Umeå: Borea. 82-95 Cele, S (2006) Communicating Place. Methods for understanding children’s experience of place. WWW.KULTGEOG.UU.SE