Cecilia Ferm Thorgersen FD i Musikpedagogik Pedagogisk Utvecklare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Läroplansnätverk förskola
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Debattera.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Delaktighet.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
pedagogisk dokumentation
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Coaching.
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Nationella proven i svenska
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Cecilia Ferm Thorgersen FD i Musikpedagogik Pedagogisk Utvecklare

Kurser och institutionsstöd Lärarforum –Diskussionsforum –Texter Målrelaterade betyg Utvärdering Anställningsbarhet Respons som pedagogiskt verktyg

Att reflektera över och utveckla ett responsarbete i högre utbildning med fokus på form för seminarier Textseminarier baserade på skriftlig respons Mål, ramar, aktörer, delaktighet och lärande

Disposition Bakgrund Avslutande internat som avstamp för framtiden –Förberedelser –Aktiviteter och insikter –Avslut och vägen vidare Avslutande kommentar Frågor för diskussion

Bakgrund Utvecklingsarbete som fokuserar textseminarier baserade på skriftlig respons (Wennergren, 2007) Upplägget vilar på en syn på lärande som kommunikation Individens lärande sker i samspel med de ting och människor hon har omkring sig Lärandet sker samtidigt på individuell och social nivå Kritiska vänner –Utvecklingen handlade om att på ett mer konsekvent sätt nyttja den lärandepotential som ligger i att skriftligt formulera och förbereda sig inför ett muntligt seminarium

Spelregler Författaren publicerar i god tid sin text i ett virtuellt rum tillsammans med instruktioner – nivå, vad, när? –För att responsen skall ha möjlighet att vara fokuserad har också en mall för nivåplacering av texter och respons utvecklats Respongivarna publicerar sin respons i samma rum och får sedan ta del av alla andra responsvgivares kommentarer. Därefter väljer författaren vilka av de kommentarer hon fått in som skall behandlas. Valet ligger också hos författaren vad gäller vilken form seminariet skall ha.

Nivåer GRÖN text: Tanketext, idé anteckningar RÖD text: Tidigt – sent utkast SVART text: Sista utkast –Ordval, meningsbyggnad, rättskrivning och andra formalia. Begrepp och nivå på begrepp. Variation och konsekvens av ord och begrepp. Stil och genre. –Mottagarmedvetenhet, vilka uppfattar du som tänkta mottagare? Hur uppfattar du textens styrkor och svagheter?

Lärdomar första ”halvan” Färgernas funktion Balans mellan bekräftelse och utmaning Urval av frågor samt upplägg av seminariet Forskningsledarens roll

Avslutande internat som avstamp för framtiden Förberedelser Aktiviteter och insikter Avslutning och vägen vidare

Förberedelser Syfte –pröva varierade upplägg för själva seminariet –seniorerna skulle lägga fram texter –nya deltagare skulle få möjlighet att introduceras –konkretisera hur arbetet skulle gå vidare i framtiden Inbjudan Urval av texter Förberedelser enligt mallen Författarna ombeds välja olika former

Aktiviteter… Seminarier, observatörer, loggning, diskussion, noter Traditionellt seminarium med författaren som diskussionsledare Rollspel: Två grupper försöker överbevisa varandra på punkter som visat sig vara kritiska, ingen ledare Rollspel: Deltagarna utgör en review grupp för ett kapitel i en antologi om forskarhandledning Fri diskussion kring några frågor utan ledare

…och insikter Mål Ramar Aktörer och delaktighet

Mål Övergripande mål Praxisgemenskap – självständig forskare Givande för författaren – och övriga deltagare Behandla och vidareutveckla responsen –Bryta invanda mönster, se nya perspektiv Utvecklas som responsgivare Förberedelser som leder till djup Alla skall kunna göra sin röst hörd

Ramar Ramar för förberedelser –Förgivettagna? Vissa former passar vissa texter!? Medvetenhet om formen i förväg? Frågans karaktär – struktur Diskussionsledare – riktning, karaktär

Aktörer och delaktighet Traditionellt seminarium med författaren som diskussionsledare –Trygghet, envägskommunikation, reproduktion Rollspel: Två grupper försöker överbevisa varandra på punkter som visat sig vara kritiska, ingen ledare –Lekfullt – ansvarsfullt, flerstämmighet, nya perspektiv Rollspel: Deltagarna utgör en review grupp för ett kapitel i en antologi om forskarhandledning –Inkulturation, diskussionsledare Fri diskussion kring några frågor utan ledare –Ingen struktur, odemokratiskt, ansvarsfullt

Avslutning och vägen vidare Uppsamling av mål, synsätt och kompetenser knutna till det goda seminariet Att använda formerna för att nå målen och utveckla kompetenserna på bästa sätt Var och ens roll och ansvar för att bevara och förändra i en föränderlig tid

Avslutande kommentar Lägga tillrätta för eget lärande – en utveckling Akademiska, sociala och personliga generiska kompetenser – dominerar kunskapsutvecklingen –Vikten av att fundera över mål, ramar och önskade processer Bevara och förändra – inkulturation kontra utveckling Reflektion, samlärande och dokumentation som del i utveckling

Frågor för diskussion Vilka tankar får ni när ni hör talas om detta upplägg för ett högre seminarum? Är det några kompetenser som inte får möjlighet att utvecklas? Vilka mål ser ni med er högre seminarieverksamhet? Kommentarer om: Form+- Klassiskt seminariu m Trygghet och kontroll Reproduk- tion av skriven respons Ordet fritt utan styrning Utrymme för större frågor Diffus form Rollspel, debatt Öppnar för nya argument Måste stå för motsatt åsikt Rollspel, refereegru p Tydligt profession suppdrag Stor grupp