Portfolio & Portfoliometodik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Individuellt lärande tillsammans
Vs..
Nyströmska skolan Söderköping
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Källbystugans kvalitetsarbete
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Icke formellt lärande Projekt MODD.
SET Social Emotionell Träning
Anticipering, subjektivitet och dialog Å ta opp Uro utdanning Kristiansand Tom Erik Arnkil, THL, Finland Å ta opp Uro/Arnkil/Kristiansand.
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Lund Studentlitteratur
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Utmaningar i arbetet med BfL
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Digital portfölj i lärarutbildningen
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
We use a two-color headline system to highlight our rational and emotional side alike. The first line appears in blue (the rational side), the second line.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Coaching.
Planering i matematikundervisning
Presentationens avskrift:

Portfolio & Portfoliometodik SkoleIntra-træf, Kolding 2006-03- 02 Frågor jag ska försöka besvara: Vad är portfolio ? Vad är den teoretiska grunden? Hur använder lärare och elever portfolio? Birgitta Ellmin socionom, familjerådgivare, handledare Roger Ellmin leg.psykolog, fil.dr Ulrica Ellmin-Cederholm personalvetare, kommunikations- konsult Pär Ellmin fil.mag., gy-lärare www.ellmin.se

Likartade problem i det flesta länder Dagens unga behöver få med sig kreativitet och kunskap om hur man tar sig fram i ett hyperkomplext informations- och interaktionssamhälle. - ”Trots detta är våra skolor fortfarande en blandning av fabriker, fängelser och mental-sjukhus.” Professor emeritus, Brian Caldwell, universitetet i Melbourne

Grunden för portfolioarbetet Skolans framtida fokus bör vara att hantera individens starka sidor, utvecklingsbehov och önskemål. Den insikten, tillsammans med insikten om vikten av utvecklande dokumentation, är grunden för portfolioarbetet. Ellmin & Ellmin 20050115

Hvad er en portfolio? Portfolio er en form for pædagogisk dokumentation, som er lærervejledt og elevaktiv, positiv og meningsfuld, og som har til formål at beskrive og tydeliggøre, hvad og hvordan eleven lærer. Tydeliggøre målene samt hvordan eleven tænker om sin egen læring, og hvilken støtte der er brug for. (Roger Ellmin, 1999).

Portfoliomodellen Portfoliometodikk i skolen : som arbeidsmåte, tenkemåte og læremåte Det arbeidet elevene her er i ferd med å utføre, har en gjennomarbeidet metodisk bakgrunn. Ellmin. R. Portfoliomodellen. 2001

The paradigm shift ”Portfolio is a clear departure from the old write, hand in and forgot mentality” Sweet,D.2001

Hva ligger det så i det å lære å lære? Det er først og fremst de tre basis-ferdighetene, å lese, skrive og regne som er avgjørende for at læring skal skje. Men i tillegg er det fire ferdigheter som er nødvendige for at det skal skje læring: I dag legger vi i begrepet kunne: Å søke Å ta til seg Å gi uttrykk for Å benytte seg av professor Henning Johansson I et livslangt perspektiv

Portfolio – Hvad er kærnen? En læringstrategi En udvælgelsesstrategi En interaktions - & kommunikationsstragegi Hvad skal dokumenteres? Hvordan skal de dokumenteres? Hvordan anvendes det som dokumenteres?

Portfolio som lär- och utvärderingsstrategi Portfolioarbetet bidrar till att aktivera innehavaren i sin egen lärandeprocessen och dess värdering. Genom att reflektera över sitt eget lärande(självvärdering)identifierar den studerande sin styrkor och svagheter. Styrkorna vidareutvecklas. Svagheterna blir mål för förbättring. Nästa steg är framåtsyftande och formuleras i termer av mål – inte som brister hos den studerande. Ellmin, R. 2006

Portfolio = Assessment for Learning (AFL) Assessment of Learning Checks what has been learned to date Usually gathers information into easily digestible numbers, scores and grades Usually compares the student’s learning with other students or the ‘standard’ for a grade level Does not need to involve the student Assessmet for Learning Checks learning to decide what to do next Is designed to assist teachers and students Is used in conversation about learning Usually focused on improvment compared with the student’s ‘previous best’ and progress toward a standard Needs to involve the student — the person most able to improve learning Helene C Barrett, 2005

Portfolio support good learning conditions? others controll own Optimal learning conditions From outside emotional informative material evalutive demands support From inside

Den oslagbara triaden portfolio – utvecklingssamtal – individuella utvecklingsplaner IUP Samarbete Portfolio Utv-samtal

Portfolioarbejdet Fire-leddedt proces: Skolens mål Uddannelsens mål Hvor man samler organiserer/vælger reflekterer over den organiserede samling og knytter an til: Skolens mål Uddannelsens mål Egne mål Kriterierne for kvalitet Måde at lære og tenke på Teori, praxis eller andet 2003/06/15

– reflekterende spørsmål som kan vare Portfolio – reflekterende spørsmål som kan vare Efter en handling: Har jeg lært noget nyt? Hvad har jeg lært? Før en handling: Hvad kan jeg allerede? Skal jag vede mere? Hvad er mine mål? Under en handling: Hvordan går det? Er det jeg foretager med målrettet? ?

Reflektion i loggboken "Vad hände" - något, i t ex samtalet, lektionen som jag reagerade på. "Vad jag kände" - igenkännande, bekräftelse, höll med, höll inte med, aha-upplevelse ... "Vad jag lärde" - vilken ny insikt fick jag, på vilket sätt vidgades mitt perspektiv ...

Portfoliometodik Portfolioarbetet övar följande färdigheter: Att reflektera över det egna arbetet individuellt och tillsammans med andra Att beskriva egna mål att sträva mot Att sätta ord på – verbalisera – sina erfarenheter för att bli mer medveten om den egna lärprocessen Att utvärdera såväl den egna som andras arbetsprocess och resultat Att se sig själv i ett utvecklingsperspektiv och som en lärande individ Ellmin & Ellmin 20050910

Teoretiske utgångspunkter - konstruktivism & social konstruktivism Kunskaper er ikke reproduktion, men å gjøre verden forståelig Hver elev bygger opp sin egen forståelse Læring forutsetter refleksjon Læring er en process som foregår i et sósialt samspill Sprog og den kulturelle rammen påvirker måten individet utvikler seg och lærer på Dewey, Piaget, Bruner, Kelly, Vygotsky.

Portfolio & MILL Mångsidig intelligens – betonar mångfald och olikheter Källa: Dr. Howard Gardner Lärstilar – handlar om vad som påverkar oss när vi skall koncentrera oss, ta till oss och organisera nytt stoff. Källa: Rita & Ken Dunn Lärstrategier – dvs. hur man kan övervaka sin lärprocess, reflektera över den och aktiv påverka den. Källa: Dr. Carol Santas MILL = MångsidigIntelligens Lärstilar Lästrategier

Jag har byggt mitt föredrag på: Tack för mig ! Hemsida: www.ellmin.se E-post: roger@ellmin.se Jag har byggt mitt föredrag på: Tack för mig ! Ellmin, R. Portfoliomodellen – En måde at lære og tænke på. Gyldendal Uddannelse,2001. Ellmin, R & Ellmin. B. Å arbeide med portfolio – teori, oppfatninger og perspektiv. Forlaget Fag og Kultur, 2005 Ellmin, R & Ellmin, B. Portfolio – att stödja lärandet i en skola för alla. Ekelunds förlag, 2005 Ellmin, R. Rätt DoS för lärande – dokumentation och samtal. Ekelunds förlag (Utk. augusti 2006)