0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Kraven på kunskaper i finska i det åländska arbetslivet
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Det allmänna ekonomiska läget
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Europeiska socialfonden
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Attitydundersökning – Myrorna 2010
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Utbildningsstudien 2013: resultatredovisning. Allmänt om studien På uppdrag av LR (hösten 2012) Baserar sig på samma metod som ESF-finansierade projektet.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Företagens kompetensbehov Företagens kompetensbehov Våren 2006.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Nacka Yrkesvux 2010 Skolverket startade yrkesvux med statliga medel 2010 Nacka har erbjudit yrkesvux sedan 2005 Alla Nackaelever får läsa alla yrkesprogram.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Utbildningsutredningen
PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER
Presentationens avskrift:

0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005

1/27 Utbildningsutredningen Projektets huvudsyften: 1) att kartlägga och analysera det nuvarande utbildnings- behovet hos på Åland boende individer (åldern år) 2) att göra en prognos över utbildningsbehovet på Åland för de kommande 10 åren

2/27 Utbildningsutredningen Projektets upplägg

3/27 Utbildningsutredningen  Det informella lärandet omfattar någon form av målmedvetenhet men det är icke-formaliserat, och ofta löst strukturerat och kan ske i olika sociala miljöer  Den informella utbildningen kan omfatta olika former av organiserade lärotillfällen men dessa saknar oftast sådant som allmänna antagningskriterier, hierarkiska betygsnivåer och fastslagna pedagogiska metoder.  Den formaliserade utbildningen karaktäriseras av en fast struktur i form av fastställda antagningskriterier, inskrivning, läsordningar, betygssystem, kronologisk- kvalitativa nivåer, läroplaner och pedagogiska metoder.

4/27 Utbildningsutredningen Enkätens huvudfrågor: I vilken omfattning har (och har inte) enskilda människor på Åland ett utbildningsbehov? Handlar det om pågående studier, om vidareutbildning, eller handlar det om ett framtida behov? Varför vill man utbilda sig? Var man vill utbilda sig? Hur omfattande utbildning efterfrågas och i vilken form vill man ha denna utbildning? Vilka utbildningsområden efterfrågas? I vilken omfattning vidareutbildar sig yrkesarbetande och hur har man upplevt nyttan av denna vidareutbildning?

5/27 Utbildningsutredningen Respondenternas sysselsättning

6/27 Utbildningsutredningen Utbildningsnivån hos ålänningar i åldern år Anm.: Siffrorna inom parentes representerar den finländska Statistikcentralens koder för utbildningsnivåer Källa: ÅSUB:s utbildningsenkät

7/27 Utbildningsutredningen De vanligaste utbildningsområdena och nivåerna hos ålänningar i åldern år

8/27 Utbildningsutredningen Studier och utbildningsbehov efter åldersgrupp (Procentuella andelar inom respektive åldersgrupp) Källa: ÅSUB:s utbildningsenkät 2005

9/27 Utbildningsutredningen Varför vill man utbilda sig? (procent av de svarande som angivit respektive alternativ) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

10/27 Utbildningsutredningen Var vill man utbilda sig? Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

11/27 Utbildningsutredningen Utbildningsbehovets omfattning hos kvinnor och män i olika ålderskategorier Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

12/27 Utbildningsutredningen Preferenser för olika utbildningsformer bland kvinnor och män i åldern år (procentuella andelar * ) *) Siffrorna grundar sig på överlappande svarsalternativ, vilket innebär att en enskild individ kan vara representerad i flera staplar Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

13/27 Utbildningsutredningen Utbildningsbehovet inom olika sektorer och branscher. Andel svarande (procent) med ett behov Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

14/27 Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som efterfrågar yrkes- och examensinriktade utbildningar: matematik (6,6%) data (5,9%) allmänutbildning (5,8%) företagsekonomi (5,4%) redovisning, administration (5,4%) pedagogik/psykologi (4,8%) språk (4,6%) juridik (4,3%)

15/27 Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som har ett utbildningsbehov relaterat till sitt arbetsliv: data (35 %) språk (24 %) redovisning, administration (23 %) företagsekonomi (22 %) pedagogik/psykologi (18 %) arbetarskydd, arbetssäkerhet (15 %) juridik (13 %) el- och IT-teknik (12 %) medicin (12 %) matematik (10 %)

16/27 Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som efterfrågar kurser/utbildningar för vilka de har ett allmänt intresse språk (29 %) pedagogik, psykologi (24 %) data (21 %) jord-, skogsbruk, trädgårdsskötsel (17 %) konst (16 %) juridik (16 %) samhällskunskap/politik (16 %) fritid, ungdom (15 %) biologi, miljö (15 %)

17/27 Utbildningsutredningen De populäraste ämnena bland individer i åldern år med ett utbildningsbehov Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

18/27 Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet individer i åldern år med behov av yrkes- /examensinriktad utbildning som vill studera på heltid Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning 2005

19/27 Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet individer med behov av yrkes- /examensinriktad utbildning som vill studera på heltid (efter åldersgrupper) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

20/27 Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet ålänningar i åldern år som skulle vilja studera på heltid till en examen på Åland per år under perioden , efter område Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

21/27 Utbildningsutredningen Andel anställda som fortbildat sig under det senaste året, efter ålder och kön Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

22/27 Utbildningsutredningen Andel av de yrkesverksamma som fortbildat sig under det senaste året (procent, efter utbildningsnivå) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

23/27 Utbildningsutredningen Fortbildningsfrekvens efter skola. Procent av de utexaminerade som fortbildat sig under det senaste året Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning 2005

24/27 Utbildningsutredningen Genererar utbildning mer utbildning? Det beror på… högskoleutbildade har i betydligt högre grad än andra ett utbildningsbehov, men bland dem som har ett behov (högskoleutbildade och andra), inverkar inte den tidigare utbildningsnivån på omfattningen av den utbildning som efterfrågas. högskoleutbildade fortbildar sig i betydligt högre grad än andra:”Åt den utbildade skall fortbildning vara givet”. kvinnorna fortbildar sig mer sällan än männen, och därtill erbjuds kvinnorna i betydligt mindre utsträckning än männen fortbildning av sin arbetsgivare. ”Åt männen skall vara givet längre fortbildning än åt kvinnorna”.

25/27 Utbildningsutredningen Om man får fortbilda sig beror också på vilken sektor man jobbar inom… Inom den offentliga sektorn fortbildar sig 53 % av kvinnorna och 55 % av männen Inom den privata sektorn fortbildar sig 38 % av kvinnorna och 47 % av männen men…

26/27 Utbildningsutredningen Fortbildningsfrekvensen skiljer sig mycket mellan det privata näringslivets olika branscher Andel anställda (procent) som fortbildat sig under det senaste året Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

27/27 Utbildningsutredningen Slutsats: för att ha den bästa chansen att din arbets- givare skall satsa på din fortbildning bör du vara: högskoleutbildad man anställd inom bank- och försäkringsbranschen