Inflytande – på Riktigt!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare

En Dag i Ramadan Ramadan
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Idrottslärare om astma
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Demokrati och diktatur
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Projektföljeforskning
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Sjätte Kvällen Det blinda hjärtat (1)
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Demokrati och hur Sverige styrs
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Presentationens avskrift:

Inflytande – på Riktigt! Resultat från ett 3-årigt projekt Åsa Wahlström Smith Rädda Barnen, sept 2012

Definition - Barnkonventionen § 1 Konventionsstaterna ska tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla fall som rör barnet, varvid barnets åsikter ska tillmätas betydelse

Definition - Barnkonventionen § 2 För detta ändamål ska barnet särskilt beredas möjlighet att höras, antingen direkt eller genom företrädare

Barnrättskommittén om Sverige Bättre kännedom om Barnkonventionen (vuxna och barn) Inflytande: regionala skillnader - Upplever inte reellt inflytande över frågor som påverkar deras liv i samhället

Ung Röst – 24 544 elever 61 % Ingen vuxen pratat med klassen om barnets rättigheter det senaste året. 62 % Inte hört talas om Barnkonventionen. 80 % Vet inte någonting om vad som står i Barnkonventionen.

Inflytande – på Riktigt Fördjupning i frågan Utvärderingen - kvalitativ studie – vad gömmer sig bakom statistiken?

Projektidén Ungdomar i högstadieåldern upplever att de har reellt inflytande i skola och kommun strukturer och arbetssätt utvecklas och finns kvar efter projektets slut Ökad kunskap om Barnkonventionen och rätten till inflytande

Kommuner som gick med Dals Ed Västra stadsdelen i GTB Trollhättan Borås Partille

helhetsperspektiv på inflytande Kommunen politiker & tjänstemän Skolan Nätverks-träffar (alla) Avslutning projekt Utvärdering projekt Koppling mellan skola och kommun Elever Höringar/ /Utbildning/ /Inflytande-grupper 1500 Kommunen politiker & tjänstemän Skolan Vuxna Först Utbild-ningar 320 . Lokala arbets-grupper alla målgrupper + Spridning av resultat & process-handledning

Vad betyder inflytande ”på riktigt” för eleverna? Upplever eleverna ökat inflytande i skola och kommun? Vilka förutsättningar bidrar till reellt inflytande?

Västra Stadsdelen i Göteborg (18) Jämförelse över fyra skolor Trollhättan (20) Västra Stadsdelen i Göteborg (18) Partille (8) Dals Ed (18) Totalt 64

Vad betyder inflytande ”på riktigt” för eleverna? ”Det är när man får vara med och bestämma” (tjej) ”Man får vara med och påverka” (kille) Totalt 35 av 64 svarade så här

få sin röst hörd” (kille) ”Inflytande är när man har chansen att säga vad man tycker och att den man pratar med verkligen lyssnar, tar åt sig, och gör något åt saken så att man kanske får sin vilja igenom. Man får vara med och påverka liksom.”(tjej) ”Att man får dela med sig av sina tankar och att någon försöker få den uppfylld” (tjej) ”Att man får vara med och tycka om så mycket som möjligt och att man har någon som lyssnar på en när man vill få sin röst hörd” (kille) 7 av 64 svarade så

Upplever eleverna ökat inflytande i skolan? Nej: 14 Ja: 18 Vet ej: 30

Ja: 18 ”Jag anser att det beror på vi har lärt oss vart vi kan vända oss” (kille) ”Förr har vi aldrig blivit tillfrågade: När tycker ni provet ska vara? Vi får mer ofta vara med och bestämma om förhör och läxor.” (tjej)

”Vissa lärare bryr sig inte ”Vi får inte så mycket inflytande i skolan” (kille) Nej: 14 ”Vissa lärare bryr sig inte om projektet” (kille)

Vet ej: 30 ”Jag tyckte att vi fick vara med och bestämma ganska mycket innan allt det här startade också. Så på så sätt är det svårt att känna skillnad” (tjej) ”Känns som om vi alltid haft högt inflytande i skolan” (kille)

64 Upplever eleverna ökat inflytande i kommunen? Håller med Osäker/vet ej Håller inte med

Inflytande i kommunen? ”Man är inte så insatt i kommunens arbete, mer intresserad av skolrelaterade frågor” (kille) ”Irriterande att pengar försvinner från skolan. Många problem blir aldrig lösta även om man pratar om vad som behöver göras. Det gör att man inte känner förtroende för politikerna. Man känner inte att man har inflytande. Man har inte så mycket att säga till om” (tjej)

Vilka förutsättningar bidrar till reellt inflytande?

”Jag har blivit mer självständig och kan ta ansvar för mina egna beslut” (kille) ”Vi har lärt oss att alla är olika och förtjänar att bli lyssnade på” (tjej) ”Det har gett mig mer chans och även mod att våga uttrycka mina åsikter” (tjej) ”Vi har pratat i klassen om kommentarer och det är bättre.”(kille) ”Det finns mycket mer respekt nu, tycker jag” (tjej) ”Mindre mobbing” (kille) ”Kommunikationen har blivit bättre och man har fått mer förståelse för varandra”. (tjej) ”Mer självförtroende. Folk lyssnar på mig” (tjej)

”Jag vet att om det händer mig något att det finns platser/personer där jag kan vända mig. Detta är rätt bra om alla vet… Många har det svårt och dom vet ej vart dom skall vända sig. Så ni borde går till andra klasser och berätta att inflytande finns” (tjej)

Förutsättning 1: Att erkänna barn som Rättsinnehavare (Genom att låta barn och unga tala, delta, och få sina åsikter beaktade i frågor som berör dem) (Måste också veta om Barnets Rättigheter –)

”Under omorganisationen var vi i stadsdelsnämnden tvungna att prioritera livsuppehållande verksamhet, såsom äldrevård, framför barns inflytande”

Förutsättning 2: Att erkänna barn som Rättsinnehavare (Genom att kommunstyrelsen, fritidspolitiker, förvaltningstjänstemän antar ett människorättsperspektiv) Omöjligt att tillgodose allas rättigheter hela tiden?

Kommunstyrelsen Kommunstyrelsen Nämnder och förvaltningar Rektor Skolpersonal Barn och unga/elever Kommunstyrelsen

Förutsättning 3: Kommunstyrelsen ger förutsättningar. Har yttersta ansvaret.

Att ge barn inflytande i alla frågor som berör dem… Tillgänglig barn- och ungdomsvänlig information Spetsutbildade person inom skolan och offentlig förvaltning Icke-diskriminerande beslutstagande: rådslag med olika sociala grupper och åldrar; LUPP; elevenkäter; m.m. Ökad insyn, återkoppling och rättighetsperspektiv

Tack!

Save the Children Region West Webb www.rb.se/region/vast Blogg blogg.rb.se/regionvast Rädda Barnen Region Väst