Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Markör Marknad och Kommunikation AB 2009

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Markör Marknad och Kommunikation AB 2009"— Presentationens avskrift:

1 Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Påverkan, delaktighet, politik – ”Det är väl mer det att politiker kan vara ute mer bland ungdomar och fråga om vad unga vill. Att de ska komma till oss och inte att vi ska leta upp dem.” Presenterar oss. Berättar att de kommer att få en folder om oss och med kontaktuppgifter Markör Marknad och Kommunikation AB 2009

2 Om undersökningen 140 ungdomar har djupintervjuats via telefon fördelat över de fjorton kommuner som ingår i regionen: åringar och åringar. Huvudfrågor: • Är du engagerad i något särskilt område? Varför/Varför inte? • Hur upplever du dina möjligheter att påverka i Norrbotten idag? Inom vilka områden? • Hur upplever du ungdomars möjligheter generellt sett i samhället? Inom vilka områden? • Vad är politik för dig? Skulle du vilja vara politiskt engagerad? • Känner du dig delaktig i kommun och landsting? • Är det viktigt att kunna påverka och ha inflytande på samhället och i så fall gällande vad? Skickat ut brev till åringar och åringar Beskrivit uppdraget, berättat om genomförandet, och att vi eventuellt kommer att ta kontakt för bokning. Bokat intervjuer Genomfört intervjuer Avhopp, ny kontakt.

3 De intervjuade Bland 16-åringarna – flickorna mer benägna att delta än killarna. Allmänt flickor mer pratsamma. Mycket få arbetar Några flyttat från sina hemkommuner för att gå i skola – rörlig grupp.

4 Ungas associationer till ordet politik…
gamla gubbar inget… prat tråkigt kostymnissar stockholm regeringen miljöfrågor val partier framtid pengar samiska frågor unga rättvisa storstad komplicerat Spontana kommentarer var kostymnissar, gubbar, möten… Berättar att var och en av deltagarna kommer att få ett eget citat från intervjuerna med ungdomarnas associationer – ett arbetsmaterial för en strategi kanske? Associationerna mestadels kan framstå som okunskap, ointresse, ovilja – men är det så? möten män ointressant

5 Konstateranden Politik berör inte ungdomar enligt dem själva
Man kan inte påverka och/eller vet inte vad man kan påverka Det spelar ingen roll vem som styr Landstinget är okänt Kommunen känner man till men känner sig inte delaktig Vill man påverka vänder man sig till lärare och föräldrar Ser att de unga inte förknippar politik med sig själva – förstår kanske inte innebörden? Citatexempel: politik är som en lektion i sal 33, sedan är det rast och då är det inte politik längre… En övergripande känsla är att man inte kan påverka, och att man inte kan därför att man inte alltid vet vad man kanske borde vilja påverka… Vilsenhet? Värt att tänka på: kan man inte påverka för att man tror att man inte kan, för att man inte har rätt, för att man är för ung eller för att man inte har verktygen? Eller alltihop? Antydningar om att det inte är någon idé: Citatexempel: Alltså det kanske är så att det man säger tycker inte vuxna att det går att göra, och då är det inget som händer, och då blir det som en ond cirkel att inget händer och då försöker man inte. Landsting och kommun: Kunskaperna om landstinget inskränker sig för flertalet till sjukvård, ingen omedelbar koppling till politik. Kommunen lite mer känd som politisk organisation: Men jag kan inte säga att jag känner mig delaktig med kommunen heller. Det kanske är för att ingen kommer med några frågor eller något annat. De som sitter i kommunhuset styr och man har inte själv del i det.

6 Ungas roll i politiken Nej, jag håller mig lite utanför, det är liksom inte min grej… Det är klart! Jag ska ju leva i samhället hela livet! Förra året när jag var med i ungdomsrådet frågade kompisarna: hur orkar du? Det är klart att man vill hjälpa till och göra saker bättre. Visst vill man inflytande. Om man känner att man vill bidra med något och att man har något att bidra med. Men jag vet inte vilka områden. Alla vill väl ha det bättre för sig själva. Mitt liv och boende är bra här så jag känner inte behov av mer inflytande. Jo, för det är mycket man tänker att det skulle finnas smartare lösningar på. Jag vet inte riktigt. Det känns som om det är för mycket ansvar. Det är bra som det är, typ. Finns unga i politiken? Inte delaktig Ingen idé Inte kunnig Känns dumt att fråga. Svårt Inte intressant Tror inte att någon lyssnar… Vi borde få säga vårt…

7 Bryr ungdomar sig? Det är klart! Jag ska ju leva i samhället hela livet! Nej, jag håller mig lite utanför, det är liksom inte min grej… Förra året när jag var med i ungdomsrådet frågade kompisarna: hur orkar du? Jag vet inte riktigt. Det känns som om det är för mycket ansvar. Jo, för det är mycket man tänker att det skulle finnas smartare lösningar på. Visst vill man inflytande. Om man känner att man vill bidra med något och att man har något att bidra med. Men jag vet inte vilka områden. Det är bra som det är, typ. Det är klart att man vill hjälpa till och göra saker bättre. Alla vill väl ha det bättre för sig själva. Mitt liv och boende är bra här så jag känner inte behov av mer inflytande. Problemet tycks vara att de inte alltid uppfattar det de önskar och vill som politiska frågor, och därmed inte heller kan påverka politiskt. Återigen verktygen! Inflytande – önskemål – rör deras egna erfarenheter och egna vardag. Som för os alla kanske? Finns också en uppfattning om att politik är styrelsemöten, formaliseringar, något som tar tid från livet. Hur förändra en sådan uppfattning? Är det sant rentav? Också en uppfattning om att den egna vardagen och frågor med anknytning till det inte är tillräckligt stora/viktiga för att upphöjas till politiska områden. Talar om vuxenvärlden – är den som förmedlar bilden av ”andra frågor”, upphöjdhet. Förmedlas bilden genom att inte möta de unga i deras egna idéer? Det finns erfarenheter av att man försökt men inte fått respons, eller fått enj (flera gånger). Uppgivenhet.

8 Ungas engagemang I Idrottsförening Fiskeförening Friluftsförening
Kennelklubb Musikförening Kulturskolan Studiecirklar/ cirkelledare Evenemangs-arrangör Djurrättsförening Rädda Barnen Elevråd Universitets-föreningar SSU UNF SFU Sáminuorra Piratpartiet Ungdomsråd

9 Ungas engagemang II

10 Namninsamlingarnas ändamål
Protest mot nedläggningar skola, badhus, väg, polishus, ålderdomshem, fritidsgård, komvux, musikskola, ungdomsgård. Protest mot droger, fattigdom, djurplågeri, mm. Skolfrågor skolmat, ombyggnad, rökruta, håltimmar. Annat Ipredlagen, fängslad journalist, a-kassa, bensinskatt, konstgräsplan, drogfria diskon, mot droger.

11 Vilken verklighet räknas?
Skola Arbete Fritid Vem har tolkningsföreträde?

12 Så hur ska man se på ungdomar som strider för sin möjlighet till ett meningsfullt liv (fritidsaktiviteter) eller förbättringar på sin arbetsplats (skolan)? Är de engagerade samhällsmedborgare värda att lyssna på eller är de bortskämda barn som mest tänker på att roa sig?


Ladda ner ppt "Markör Marknad och Kommunikation AB 2009"

Liknande presentationer


Google-annonser