Föräldramöte Ht- 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna till Blåa Skor!
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkommen till Förskolan Ekorren
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Välkomna till Edboskolan
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Föräldramöte Ht- 2014

En dag på förskolan: Förskolan öppnar 6:30 inne på Planeten. 7:30 serveras frukost. Ca. 8:30 Sångsamling/miniröris 9:00 Projekt 11:00 samling 11:15 Lunch 12:15 Vilor 14:00 mellanmål 14:30-17:30 Fri lek 17:30 Förskolan stänger!

En pedagogisk vecka på förskolan: Pedagogisk utomhus verksamhet Pedagogisk tid. /barnens tid 9-14:00 Pedagogisk tid. / barnens tid

Exempel på Projektgrupper Tisdag - 1-2 år projekt 3 år ateljé 4 år projekt 5år projekt Onsdag - 1-2 år projekt 3 år projekt 4 år ateljé 5år projekt Torsdag - 1-2 år projekt 3 år projekt 4 år projekt 5år ateljé

Hur fångar vi upp barnets intressen: Pedagogisk observation Reflektion med barnet Dokumentera Reflektion Pedagogisk dokumentation

Vi startar upp projektgrupperna med skördeveckor: uppleva smaka lukta känna leka utforska Pröva på olika aktiviter gruppkänsla

Andra traditioner: Maskerad Kulturvecka Julpysselfika (drop-in) Lucia Dalstugeloppet Höna Pöna och påsklunch Gårdsfest (vernissage) Ängsutflykt Midsommarlunch Glad sommar!

Projekt/Tema: Tyresö kryper och krälar- Lärande i leken

Lärande i leken Leken Turtagande Kreativitet Ansvar Frigörelse Planering Hänsyn Gemenskap Tänka Inlevelse Iakttagande Begrepps-bildning Kommunikation Kropps-uppfattning Konfliktlösning Uppmärksamhet Sinnes-förnimmelser Jämlikhet Flexibilitet Rums-uppfattning Finmotorik Glädje Språk Regler &Normer Grovmotorik Besvikelse Identitet Könsroller Problem-lösning Självständighet Trygghet Fantasi Koncentration Lärande i leken

Läroplanen är som vår bibel ;) = http://www.skolverket.se/

Hur kopplar vi samman den med verksamheten? Vi har ett underlag som heter LOTUS – ett material vi använder vid planering och utvärdering som grundar sig i läroplanens mål.

Läroplanen=värdegrund likabehandlingsplan   I vår verksamhet ska alla barn kunna känna sig trygga och bemötas med respekt, Utifrån den de är. Inget barn ska behöva känna sig rädd eller osäker när de går till förskolan. Alla former av diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling ska förhindras. I Läroplan för Förskolan (Lpfö 98) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av kön, social eller etnisk bakgrund. Den nya lagen skärper arbetet med detta och förtydligar ansvaret hos alla som arbetar i förskolan. Enligt läroplanen och skollagen ska alla som arbetar i förskolan medverka till att utveckla barns känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor även utanför den närmaste gruppen, verka i demokratiska arbetsformer där barn, personal och vårdnadshavare har Inflytande och är delaktiga, aktivt ska motverka alla former av trakasserier och annan kränkande behandling av individer eller grupper, visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt.

Om något händer: Det är viktigt att reagera och agera när något inträffar. Vi har därför handlingsplaner: Vi arbetar med inriktningen: Utreda och vidta åtgärder Åtgärder som skall genomföras nu Åtgärder för framtiden Vi arbetar förebyggande Vi använder oss utav begreppen empatiträning och konflikthantering istället för ordet mobbing. Vi är närvarande pedagoger i leken och verksamheten.

Föräldraenkät: Vi är nöjda med resultatet, vi tackar för att så många svarade hela 89% Barns delaktighet: Mål Att barnen deltar aktivt i verksamhetens innehåll och utformningen av miljön. Vi vill ge alla barn möjlighet till inflytande över sin vardag på förskolan. Syfte Barnen på förskolan ska få känna att deras tankar och åsikter är viktiga och att alla barn får komma till tals och bli lyssnade på. Metod Vi vill försöka ta tillvara barns tankar, åsikter och bemöta dem med respekt samt vara en lyhörd pedagog. Vi vill uppmuntra barnen till att ta ansvar för vår gemensamma miljö samt få vara delaktiga i utformningen av inne och utemiljö. Vi vill utgå från det kompetenta barnet och ta till vara på deras intressen och förutsättningar. Ger barnen möjlighet att delta i barnråd, matråd och inköpsråd. Tillsammans med barnen utformar vi regler för hur man är en bra kompis. Föräldrars delaktighet: Vi ger föräldrar på förskolan möjlighet till inflytande vid inskolningen, utvecklingssamtal, föräldraråd, föräldramöten men framför allt i den dagliga kontakten. Det är ligger i föräldrarnas egna ansvar att ta dela av vår dokumentation samt att läsa våra informationsbrev. Vi ska vara lyhörda pedagoger gentemot föräldrarna.

Forts. Arbetsro i verksamheten: Vi arbetar med att dela in den stora gruppen i tvärgrupper. Vi har uppdelat gruppen vid samling och vi maten. Miljön inbjuder till lek i olika rum. Vi har lekvråer med olika material. Våra vardagliga rutiner på förskolan är viktiga för att skapa arbetsro i gruppen. Därför är det viktigt att ni föräldrar respekterar ”förskolans tider” ex. Frukost 7:30, sångsamling 8:30, projektstart 9:15… Jobbar med värdegrundsfrågor för att skapa en trygg och harmonisk vistelse för barnen på förskolan

Diskussion: Lärande i leken Diskutera tillsammans i grupp vad ni ser för lärande i bilden? Jämför med ”Har du bara lekt idag?” Skriv ner era synpunkter

Tack för idag!