Skyddande faktorer www.salutogenes.com www.salutogenes.com.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vår definition av en utmärkt arbetsplats är en där medarbetarna
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Om risk- och skyddsfaktorer
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Må bra på jobbet.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Petra Ander Stina Chaib Lise Fiedler Saham Halmstrand
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Vård.
Kärnvärden.
Bedömningsinstrument
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Det sociala sammanhangets betydelse
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
”Lär dig säga jag och nej”
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
KURS I SALUTOGENT TÄNKANDE
Psykolog utan gränser, september 2013
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Salutogena principer Skyddande faktorer KASAM
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Etik och ledarskap.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Min psykosociala Arbetsmiljö
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Förhållningssätten.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Vad betyder Social Kompetens
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Skyddande faktorer www.salutogenes.com www.salutogenes.com

Frisk / Skyddande / Protektiva / Salutogena -faktorer De som reducerar påverkan av olika risker De som minskar risken för negativa kedjereaktioner De som främjar självförtroende och prestationsförmåga De som öppnar för nya möjligheter www.salutogenes.com

Skyddande faktorer Familj Individ Nätverk Samhälle Organisation www.salutogenes.com www.salutogenes.com

Individfaktorer Hjälpa andra God social kapacitet Humor Planering, framförhållning Positivt självförtroende God självkänsla Vill prestera, göra sitt bästa Erfarenhet från framgång i skolan Hög trivsel i skolan Nära relationer till vuxna Välfungerande i skolan Hög KASAM Intelligens och Kreativitet Hög aktivitet och energi Hobbys och intressen Fysiskt aktiv God fysisk hälsa Optimism och framtidstro Framgångsrik Coping Goda kamratrelationer Jämnt/lätt temperament Inre locus of control Läsning för nöjes skull God impulskontroll www.salutogenes.com

Individfaktorer Interpersonell kompetens Förmåga när det gäller empati, känslighet och vänskap. Kulturell kompetens Kännedom om och känner sig inte störd av folk med andra kulturella, rasmässiga eller etniska bakgrunder. Förmåga till motstånd Klarar att motstå grupptryck och farliga situationer. Fredlig konfliktlösning Försöka lösa konflikter utan att ta till våld. www.salutogenes.com

Familjefaktorer Låg grad av stress i familjen Hög social och ekonomisk status Goda arbetsförhållanden Tid för barnen Hög KASAM Goda kunskaper om barn Klara regler i hemmet Delade värderingar, traditioner Tydlig kommunikation i familjen Klara gränser och subsystem Positiv föräldra- barn relation Engagerad / involverad pappa Trygg parrelation Stöd från mor- och farföräldrar Stöd från syskon Stöd från lärare och andra vuxna Trygg föräldra- barnanknytning Föräldrars delaktighet i skolan. Förälder/föräldrar är aktivt involverade i att hjälpa den unge personen att lyckas i skolan www.salutogenes.com

Nätverk Gott socialt stöd / nätverk Kompetenta kompisar Vuxna förebilder Kamratstöd Significant other (betydelsefull annan) www.salutogenes.com

Organisation friskfaktorer - en företeelse som förekommer i den enskildes arbets- och/eller totala livsmiljö och levnadsmönster och ger denne förutsättningar för att fungera optimalt, utvecklas och må bra i arbetslivet. www.salutogenes.com www.salutogenes.com

Organisation Ledare som är lyhörda Ledare som har förståelse för medarbetarnas arbetssituation Ledare som är synliga och närvarande i det dagliga arbetet Positiv feed-back från närmaste chef God möteskvalitet Tydliga riktlinjer, tydliga mål Holistiskt synsätt Varierande arbetsuppgifter, utmaningar där erfarenheter och kunskaper tas till vara Att få utvecklas / växa i jobbet kompetensmässigt Möjlighet till utbildning och utveckling Meningsfullhet i och stolthet över det arbete man utför Ställa upp för varandra och hjälps åt Humor www.salutogenes.com

Organisation Öppen kommunikation Delaktighet, påverkan och eget ansvar Tillåtande atmosfär och rakt öppet klimat Kreativ miljö Trygghet Bra arbetsställningar Fungerande utrustning och bra fysisk arbetsmiljö Samverkan Låga psykologiska krav Tid för att hinna/kunna göra ett bra arbete Icke stress/rimliga arbetsförhållanden Delaktighet, påverkan och eget ansvar Att trivas ihop Att kunna umgås även utanför arbetet Respekt och social empati Känna förtroende för varandra, ärlighet och arbetsdisciplin Nöjd med arbetstiden Bra lön och/eller löneförmåner www.salutogenes.com

Samhälle Ekonomiska skyddsnät Lagar - föreskrifter Hög kvalitet i förskola - skola Rättigheter för barn Ansvar för barn på olika nivåer Barnperspektiv i samhällsplaneringen En skola som bryr sig om. Skolan tillhandahåller en omtänksam och uppmuntrande miljö. Samhället uppskattar unga. Den unga personen upplever att vuxna i samhället värdesätter unga. Unga som resurser. Unga ges nyttiga roller i samhället. Säkerhet. Den unge personen känner sig säker hemma, i skolan och i grannskapet. Höga förväntningar. Både förälder/föräldrar och lärare uppmuntrar den unga personen att lyckas. www.salutogenes.com

Referenser skyddande faktorer Antonovsky A. (1979). Health, stress and coping. San Francisco: Jossey-Bass. Antonovsky A. (1987). Unraveling the mystery of health. San Francisco: Jossey-Bass. På svenska: Hälsans mysterium. Natur och Kultur (1991). Carr, A. (2006). The handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology. Cederblad, M, Dahlin L. Hagnell O. (1988). Lundbyprojektet: Påverkar barnpsykiatriska riskfaktorer den vuxnes psykiska hälsa? Läkartidningen 85,49, 4317-4321. Dahlin, L. & Cederblad, M. (1986). Salutogenes - faktorer som befrämjar psykisk hälsa hos individer som växt upp i högriskmiljö för psykisk och social störning. Psykisk hälsa 1,14-19. Dilschmann, A. (2005). Omtanke och struktur – om ledarskap och medarbetarnas hälsa. SALTSA. Eriksson, T. (2003) I Friskfaktorer i arbetslivet. Vad får oss att må bra i arbetet. Prevent. Gjaerum, B., Gröholt, B. & Sommerschild, H. (red.) (1999). Att Bemästra. Motståndskraft, skyddsfaktorer och kreativitet bland utsatta barn, ungdomar och deras föräldrar. Svenska föreningen för psykisk hälsa. www.salutogenes.com

Referenser skyddande faktorer Garbarino, J. www.search-institute.org Garbarino, J. (1999). Pojkar som gått vilse. Varför våra söner blir våldsamma och hur vi kan rädda dem. Sfph; Svenska föreningen för psykisk hälsa. Goldstein, S. & Brooks, B. R. (ed) (2005). Handbook of Resilience in Children. G. Kluwer Academic / Plenum Publisher. New York. Hansson, K. & Cederblad, M. (1995). Känsla av sammanhang - Studier från ett salutogent perspektiv. Forskning om barn och familj nr. 6. Institutionen för barn- och ungdomspsykiatri, Lunds universitet. Hagström, U., Redemo, E. & Bergman, L. (1998). Låter sig skyddsänglar organiseras? Hälsofrämjande strategier för ungdomar i utsatta bostadsområden. Folkhälsoinstitutet. Rapport. Johnsson, J., Lugn, A. & Rexhed, B. (2003). Långtidsfrisk. Så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet. Stockholm: Ekerlids Förlag. Kline, N. (2006). Time to think. Listening to ignite the Human Mind. Mackays of Chatham. Lagerberg, D. & Sundelin, C. (2000). Risk och prognos i socialt arbete med barn. Forskningsmetoder och resultat. Centrum för utvärdering av socialt arbete. Gothia. www.salutogenes.com

Referenser skyddande faktorer Lindberg, P. (2006). The work ability continuum. Epidemiological studies of factors promoting sustainable work ability. Akademisk avhandling. Karolinska institutet. Stockholm. Peggy B. & Theorell, T. (2004). Mönster för framgångsrikt ledarskap i vården. Institutet för psykosocial medicin (IPM). Rutter, M. (1987). Psychosocial recilience and protective mechanismes. American journal of Orthopsychatry, 57, 316 - 333. Söderlund, B. (2003) I Friskfaktorer i arbetslivet. På spaning efter friskfaktorer Prevent. Walsh, F. (1998). Strengthening family resilience. New York. Guilford Press. Walsh, F. (2003). Family resilience: A framework for clinical practice. Family Process, 42, 1 – 18. Werner E. E. (1995). Mot alla odds. Psykisk Hälsa, nr 3, s 195 – 205. Werner, E. E. (2000). Protective factors and individual resilience. I J. P. Shonkoff & S. J. Meisels (Red). Handbook of early childhood intervention (s. 115-132). New York: Cambridge University Press. Werner, E. E. & Smith S. R. (2001). Journeys from Childhood to Midlife. Risk, Resilience and Recovery. New York: Cornell University Press. www.salutogenes.com