Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
SET Social Emotionell Träning
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Förskolan i Fokus Program för seminarier Läsåret R U C – i samarbete med Norrbottens kommuner.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Genomlysning av vår organisation
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Coaching.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och lättillgängliga. Mera praktikernära forskning Mera klassrumsforskning Mötesplatser och dialog forskare och praktiker

Vilka incitament finns för lärare som vill forska? Högre lön? Högre befattning? Rektor? Högre status?

Etik och lärande Forskning och praktik Uppskattande förhållningssätt

Värdefullt – goda möten för lärande Bakgrund Fortbildning Praktiskt innehåll Utvecklingsmodell Resultat Framtid Forskning

Utbildningsinspektion i Piteå kommun, Hortlax skola Maj 2004 Sammanfattande bedömning Verksamheten vid Hortlax skola når goda resultat avseende elevernas kunskaper. Det finns dock behov av förbättrings-insatser inom följande områden: - elevernas ansvarstagande för sin utbildning, - elevernas trivsel och trygghet på skolan, - föräldrarnas möjlighet till delaktighet och samverkan, - skolans arbete med värdegrundsfrågor.

Reflektion Etisk lärandemiljö Kommunikativa uttrycksformer Deltagande Fysisk miljö Uppskattning

Forskning Fortbildning Förändring

Fortbildning Skapa ”den röda tråden” i skolområdet 1-16-årsperspektiv Nya mötesplatser för pedagoger från förskola till senare delen av grundskolan: - Pedagogiska caféer - Från pedagog till pedagog - Värdefulla berättelser - Nätkonferenser, bloggande Lightkurs och fördjupningskurs (i samarbete med LTU): Litteraturläsning, samtal, reflektion, konkret arbete med barnen.

Ämnesområden Lärande Etik Vetenskapliga metoder för skolförbättring. Reflektionsmetoder Aktionsforskning Ämnesområden Lärande Etik

Fortbildning Fokus på olika frågor och områden i verksamheten: År 1: Vad innebär ett etiskt förhållningssätt i den vardagliga pedagogiska verksamheten? År 2: Vilken betydelse har den fysiska lärandemiljön för lärandet? År 3: Vilken betydelse har olika kommunikativa uttryckssätt för lärandet? År 4: Systematisk reflektion över egen praktik

Röster om fördjupningskursen ”Jag har lärt mig att bättre sätta ord och se på min roll som pedagog”. ”Har börjat få till förändringar i förskolan tack vare de nya tankar som jag fått i kursen”. ”Jag har till fullo kommit till insikt att jag har ett ansvar som pedagog att utvecklas”. ”Mötet med kursdeltagarna ger mig många nya insikter som fördjupar mitt lärande”. ”Kursuppgifterna leder till utveckling för mig som pedagog, men det leder också till utveckling med mina elever eftersom uppgifterna är så utformade. De är utmaningar som inspirerar”.

Forskning Mitt forskningsområde handlar om bemötandets och relationernas betydelse för lärande och välbefinnande för både elever och lärare i skolan.

Det övergripande syftet med avhandlingen var att undersöka skolan som etisk praktik. Vilka etiska situationer har lärare och elever upplevt i skolan och vilket innehåll har de? Hur arbetar lärare och elever för att förbättra kvaliteten i lärandet genom ett etiskt förhållningssätt? Hur arbetar lärare och elever tillsammans för att skapa ett uppskattande och positivt klimat i skolan?

Sammanfattning av resultaten Resultaten visar vad lärare och elever anser vara betydelsefulla värden i skolan: omsorg, empati, kommunikation, respekt, uppskattning, deltagande, reflektion, samt ömsesidigt lärande.

Att skapa en etisk lärandemiljö Övergripande teman Att sträva efter etisk medvetenhet Att skapa etiska relationer Att uppmuntra till etiska handlingar. Att skapa en etisk lärandemiljö

Lärande av ämneskunskaper går hand i hand med utveckling av ett etiskt förhållningssätt – ett respektfullt bemötande av andra. Forskning, utbildning och utveckling kan vara en gemensam process där vi lär av varandra.

Reflekterat lärande (Ghaye 2008) Uppskattande synsätt Omformulera erfarenheter Bygga praktisk visdom Synliggöra resultat och arbeta vidare

Trivsam och positiv miljö Lite mobbing Mycket lite förstörelse Resultat Studiero Trivsam och positiv miljö Lite mobbing Mycket lite förstörelse Alla nior godkända att söka ett nationellt program Snittökning av meritvärdet med 16,5 p

Reflektioner Utvecklings- och förändringsprocesser tar tid Reflektion är viktigt för lärande och utveckling Lyssna på eleverna och låt dem influera sin utbildning Ett etiskt förhållningssätt påverkar lärandet positivt Utveckling av skolans praktik genom forskning Problemet är i första hand inte pengar, det är kulturen

”En till en” ett exempel Ämnesuppföljning Forskning kring friskfaktorer Kommundoktorand som följer helheten Lärare aktionsforskar

Framtiden Forskning kring friskfaktorer i skolan ”Att forska i sin pedagogiska praktik” Spridning i kommunen – ”Etik, ledarskap och lärande”. Bok

Lärosätens, kommuners och kommundoktoranders erfarenheter Kommundoktorander - en viktig roll i skolnära forskning och skolutveckling? Lärosätens, kommuners och kommundoktoranders erfarenheter

Bakgrund till kartläggning Möta framtida utmaningar i samhället – en skola med nära kontakt med skolforskning. Skolan behöver utvecklas inifrån. Samverkan mellan kommuner och lärosäten Medel till forskning inom det utbildningsvetenskapliga området: 170 miljoner (mindre än en promille av den totala driftskostnaden för utbildningsväsendet) Medel till klinisk forskning inom området för hälso- och sjukvård: 3 miljarder (drygt en procent av den totala driftskostnaden för hälso- och sjukvård). De två områdena vård och utbildning är jämförbara i storlek och samhällsnytta.

Syftet med kartläggningen är att få en överblick över den forskningssamverkan i form av kommundoktorand-tjänster som för närvarande pågår runt om i landet mellan kommuner och lärosäten, samt vilka framgångsfaktorer och problem som finns.

Genomförande Enkäter har under januari-februari 2010 skickats ut till 1) 25 lärosäten som har ansvar för lärarutbildning, 2) alla Sveriges 291 kommuner och 3) 141 verksamma kommundoktorander. Under april genomförs intervjuer med representanter från lärosäten, kommuner och kommundoktorander. Resultatet av kartläggningen kommer att baseras på både enkät- och intervjusvar. Rapporten kommer att vara klar i juni 2010. Förhandsinformation om resultaten av kartläggningen.

Sammanfattning av resultaten Lärosäten anger att de samverkar om kommundoktorandtjänster med 45 kommuner (15 % av alla kommuner i Sverige). Stort intresse hos lärosäten för samverkan om man i dagsläget inte har det. 37 kommuner har angett att de har minst en kommundoktorand anställd (19% av de kommuner som svarat). Drygt hälften av de svarande kommuner som i dagsläget inte har kommundoktorander anställda (153 st) är måttligt intresserade av framtida satsningar. En dryg tredjedel har stort intresse.

Ljusgrön: Kommuner med 1-3 doktorander Mörkgrön: Kommuner med över fyra doktorander Vit: Kommuner som uppgivit att de inte har kommundoktorander/ej svar

Goda erfarenheter Bidrar till skolutveckling Förnyar till viss del skolforskning Skolforskning stämmer i högre grad överens med behoven från skolpraktiken Tätare kontakter mellan lärosäten och kommuner

Framgångsfaktorer Medveten strävan efter samverkan Öppenhet och vilja att lära av varandra mellan olika organisationer Positiv inställning till forskning av skolledare på förvaltnings- och skolnivå, samt från lärare på fältet. Det egna arbetet som driftig doktorand

Hinder och problem Finansieringsproblem Svårigheter med att få kommuner intresserade av samverkan kring kommundoktorandtjänster Kulturkrockar mellan lärosätens och kommuners sätt att driva verksamhet Svårt för kommundoktoranderna att veta vilken roll de ska ha i arbetet i kommunen som inte är forskning Att arbetsuppgifterna för kommundoktoranderna inte var definierade innan arbetet började. Kommundoktorander har känt sig splittrade i arbetet

Förslag på hur hinder kan undanröjas Ökade resurser till kommundoktorandtjänster Ökad insikt hos kommuner om att forskning utvecklar skolan Medvetet strategiarbete av hur samverkan kan se ut Ökad insikt hos lärosäten att kommundoktoranders arbete delvis ger nya förutsättningar för hur forskning bedrivs Planering av kommundoktoranders arbete vid kommunen Lyfta fram goda exempel där kommundoktorandprojekt fungerat bra

Framtida tänkbar samverkan mellan kommuner i Norrbotten och Luleå tekniska universitet Fristående fortbildningskurser, exempelvis: - Att forska i sin pedagogiska vardag - Etik, ledarskap och lärande Masterutbildning i Utbildningsvetenskap med inriktningarna: - Pedagogik - Lärande - Musikpedagogik - Matematik och lärande - Svenska med didaktisk inriktning

Forts. samverkan Inrättandet av nya kommundoktorandtjänster. Anställning vid kommun och antagen vid LTU:s forskarutbildning. Vilket intresse för samverkan har ni med varandra och med LTU? Vilka områden anser ni vara angelägna och möjliga att utveckla och skapa samverkan kring?

Kontakta oss gärna! goran.dahlén@pitea.se ulrika.bergmark@ltu.se