Ingvar Nilsson/OFUS 2007-02-16 i.nilsson@seeab.se Att leda samverkan Ingvar Nilsson/OFUS 2007-02-16 i.nilsson@seeab.se i.nilsson@seeab.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Advertisements

Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
”Everyday Leadership”
ATT SAMVERKA KRING MÄNNISKOR I JÖNKÖPINGS LÄN Ingvar Nilsson (I
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
Samverkan Knut dag 2+3 Uppgiften Vi ska göra en manual tillsammans
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Integration och mångfald –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Morgonrock Fredag 18 januari 2013 på Stadshotellet i Luleå Insatser kring barn och unga – en kortsiktig kostnad eller en långsiktig social investering.
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
Case management och case managers
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Baskompetens i samverkan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
Ska arbeta med att: Belysa de svårigheter som föräldrar upplever Föreslå adekvata stödformer för att motverka stress och utbrändhet hos föräldrar.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkommen till ESF:s seminarium
ARiS, Hikikomori och Mellansteget
Dag 4 att komma igång och att arbeta. Slutprodukt – en manual/checklista 2-4 tema per grupp Tas fram under slutet av våren/början av hösten Fundera redan.
Ingvar Nilsson/SEE & OFUS
Försäkringskassans roll i samverkan
Ledarskap mot bättre vetande – om behoven av ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter Assessio Summit # Ekon Dr Mats Tyrstrup.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Tidiga insatser för barn i förskolan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Heby kommuns kvalitetspolicy
SJUKSKRIVNA MED EKONOMISKT BISTÅND
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Det sociala företaget och samhället Socioekonomiska bokslut för sociala företag Ingvar Nilsson Anders Wadeskog
Olika är normen!.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
KRUT ATT GE PLATS.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Ingvar Nilsson/OFUS 2007-02-16 i.nilsson@seeab.se Att leda samverkan Ingvar Nilsson/OFUS 2007-02-16 i.nilsson@seeab.se i.nilsson@seeab.se

Problemet Vi tänker kortsiktigt, med tunnelseende kring människor med komplexa behov där många aktörer är involverade och tidshorisonterna är långa i.nilsson@seeab.se

Orsaker & konsekvenser Stuprörsorganisationer Linjärt tänkande Kortsiktigheten Människor far illa Samhället slösar med sina resurser Det berör många människor Det handlar om mycket pengar i.nilsson@seeab.se

Två perspektiv Reaktivt Kortsiktig Ej samordning av insatser Dålig matchning behov – insats (utbudsstyrt) Individen objekt Preventivt, proaktivt Långsiktigt Samordning & koordiniering God matchning behov - insats (efterfrågestyrd) Individen subjekt (egenmakt, empowerment) Ingvar Nilsson (I.nilsson@seeab.se) i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

Personer med missbruk Kriminal i.nilsson@seeab.se vård Psykiatrisk Försörjning Personer med missbruk Somatisk vård Boende Beroende- vård Sysselsättning Missbruks- vård Social liv & sammanhang Familj & Sociala nätverk Ut ur kriminalitet, missbruk & sjukdom Tillbaka in i samhället Tillbaka in i livet i.nilsson@seeab.se

Personer med missbruk PO ÅKLAGARE SJUKSKÖTERSKA KURATOR FÖRVALTARE LÄKARE Kriminal- vård SKULDSANERARE GOD MAN HANDLÄGG FK KURATOR Psykiatrisk vård POLIS Försörjning SKÖTARE VÅRDARE SOCIONOM IFO ADVOKAT PSYKOTERAPEUT ARBETSTERAP ARBETSFÖRMEDLARE PSYKOLOG KRONFOGDE SJUKGYMNAST BOSTADSFÖRETAG DOMARE LÄKARE BISTÅNDSBEDÖM Somatisk vård Personer med missbruk BOENDESTÖD SJUKSKÖT DISTRSKÖT Boende SKÖT BOENDE SSK AVGIFTNING BEHHEM HEMTJÄNST Beroende- vård HANDLED SYSS OSA-HANDLED RSMH ALKOHOLTERAPEUT Sysselsättning IFS Social liv & sammanhang Familj & Sociala nätverk Missbruks- vård ARBETSVÄGLED BEHHEM SYOKONSULENT SOC BARN/UNGA POLIS BOENDESTÖD SOCIONOM BUP PO i.nilsson@seeab.se HEMMA-HOSARE

i.nilsson@seeab.se i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

Lönsamhetsbegreppet Minskade samhällskostnader (dvs. indirekta intäkter) för en rehabiliterad heroinist Kvinna ca 1.63 Mkr/år Man ca 1.98 Mkr/år Kostnader för rehabilitering 12 mån på behhem ca 0.91 Mkr/år 12 mån metadon år 1 ca 0.23 Mkr/år 12 mån metadon år 2-3 ca 0.06 Mkr/år Kvot intäkt/kostnad Heroinist, man Metadon år 1 ca 8.6 Metadon år 2-3 ca 33 Heroinist, kvinna Metdon år 1 ca 7.1 Metdon år 2-3 ca 27 i.nilsson@seeab.se

Lönsamhet och missbruksbehandling – kort och lång sikt, tunnelseende och helhetssyn Landstinget 1 år Samhället 3 år Intäkt Kostnad Intäkt Kostnad 1 0.3 33 1 i.nilsson@seeab.se i.nilsson@seeab.se

Grunder i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

De två grupperna Uppdragsgivare = uppdragstagargruppen dessutom Symmetri i mandat & befogenheter Beslutsmandat Commitment Uppdragstagare Socialkompetens Legitimitet i moderorg Lust/vilja/engagemang Kontinuitet Sakkunskap Heterogenitet i gruppen Symmetri i gruppen i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

Uppdragstagargruppen i.nilsson@seeab.se

Ett samverkansprojekts livsfaser Vid behov 1. Arbets- förutsättn 2-3mån Adm rutiner Bilda team Tolka uppdrag Rel ledngrp 2. Idéfas 2-4 mån Problem Uppdrag Mål Målgrupp Framgång Utvärdering Metod Synsätt organisation 3. Prototyp 1-3 mån Formulera Diskutera Kommunicera med linjeorg 4. Pröva & testa 6 mån Utföra Observera Notera Reflektera Vad fungerar Brister Hinder 5. Revidera 1-2 mån Vad ville vi Vad blev det Vad beror diff på Vad kan man lära Vad göra annorlunda 6.tillämp- ning 6-12 mån Pröva Förnyad revidering slutversion 7. Dra Slutsatser 1-2 mån Metod Resultat Vad leder till framgång Hinder Implemen- tering Cirka ett – ett och ett halvt år Cirka ett – ett och ett halvt år i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

Modellens tre delar Hårda faktorer Mjuka faktorer Metoder Mallar Rutiner Mjuka faktorer Synsätt Värderingar Rehabsyn Institutionella ramar Mandat, bemanning, förutsättningar Remittering och samspel Legitimitet i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

Samverkansledning i.nilsson@seeab.se

HUR LEDER MAN DETTA? äldre rygg nack ledningsgrp långt barn arblös arbgrp arbgrp arbgrp äldre rygg nack arbgrp ledningsgrp arbgrp arbgrp barn långt arblös arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp psyk missbr arbgrp arbgrp arbgrp arbgrp i.nilsson@seeab.se

SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- UPPDRAG & MÅL LEDNINGSMANDAT ORGANISATIONSLOGIK SYNSÄTT MÄNNISKOSYN SPLIT VISION? STEREOSKOPISKT SEENDE? PERSONLIGHETS- KLYVNING? i.nilsson@seeab.se

Samverkansledningens två ben Få det att fungera i nätverket Bemanna nätverket med ”rätt personer” Skapa kreativa processer Driv genom frågorna på hemmaplan i linjeorganisationen Påverka hela organisationen Skapa genomförande i.nilsson@seeab.se

i.nilsson@seeab.se

En strategisk samverkanslednings livsfaser Vid behov 1. Rollaxling 2-6mån Identitet Commitment Relation linjeorg uppdrag 3. Strategi 3-6 mån Analysera nuläge & mål Målgrupper Formulera & kommunicera med linjeorg 5.Initiera & leda 6-12 mån Sätta igång Uppdrags- dialog Pröva Följa upp 5. Revidera 1-2 mån Vad ville vi Vad blev det Vad beror diff på Vad kan man lära Vad göra annorlunda 7. Dra Slutsatser Full skala 1-2 mån Metod Resultat Vad leder till framgång Hinder Implemen- tering 2.Gruppbildning 2-6 mån Roller Kunskap Tillit Synsätt 4. Lednings- modell 3 - 6 mån Synsätt & metoder Kanaler Nätverk & linjeorg Cirka ett – ett och ett halvt år Cirka ett – ett och ett halvt år i.nilsson@seeab.se

Förloppet i.nilsson@seeab.se

Faserna i samverkansarbete Förberedelser Se problemet Ha viljan Göra en plan – skapa struktur Start Sjösätta struktur inkl kompetensutveckling Klarlägga roller och relationer - ledningsmodell Formulera uppdrag Pionjär – etablera samverkan Metodik Kartlägga nuläge Initiera & leda Revidering Stanna upp och skapa lärande Metod- och kompetensutveckla Drift fas 1 – skapa genomslag Arbeta med de stora struktur och resursfrågorna Arbeta med det långa perspektivet – tänka i investeringstermer i.nilsson@seeab.se

De tre tidsperspektiven Nuvarande år och ett år framåt Det operativt genomförande perspektivet Hur ska vi genomföra det så effektivt som möjilgt Kommande 1-3 åren Det stragiska perspektivet Hur ska vi skapa strukturella förutsättningar för att gå vidare Kommande 1-5 åren Det visionära perspektivet Vad vill vi uppnå på lång sikt i.nilsson@seeab.se

Framgångsfaktorer i pionjärfasen Avsätta tid och resurser Ledningen står bakom, inte bara med ord utan i handling Hantera balansen mellan samverkan och ”linjeorganisationens krav” Hur ser prioriteringarna ut Tydliga uppdrag & tydlig ledning Säger man det man tänker Gör man det man säger Värderingsfrågorna t.ex. Vad är friskt vad är sjukt Vad är rehablitering När står man till arbetsmarknadens förfogande Vad är dom verkligt viktiga frågorna Vad är partiskiljande ooch vad är inte Är människan hjälplöst objekt eller aktivt väljande subjekt i.nilsson@seeab.se

Hinder man brukar möta i pionjärfasen Metodik – hur gör man, det känns för otydligt Ovilja – jag har annat som är viktigare, det känns för besvärligt Värderingsfrågor – vi ser på saken på olika vis, gud vad besvärligt med dessa konflikter Förväntningsfrågor – det tar lång tid, händer det ingenting, är det bara prat Informationsfrågor – att nå ut till alla, är samverkan bara något för de utvalda Frälsningsperspektivet – jag vet inte frågan men svaret är samverkan Hinderträsket – ”j-vla regelverk, vi kommer ingenstans” i.nilsson@seeab.se