Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Exempel utifrån ett antal målområden
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Pedagogisk dokumentation
Samordningsforum (myndighetschefer) Beredningsgrupp
VART SKA VI…?.
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Föräldraråd
Föräldraråd
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Följa upp läget i landet
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Samordnad individuell plan (SIP)
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Genomlysning av vår organisation
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Nämndplan 2015.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Gunilla Herdenberg Biblioteksstämman 19 nov 2010
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel, Författarcentrum, Föreningen Sveriges Länsbibliotekarier, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Skolverket, Skolbiblioteksföreningarna, Skolbibliotekscentralerna, Svenska Barnboksakademin, Statens Kulturråd, Sveriges Skolledarförbund, Stiftelsen Svenska Barnboksinstitutet, Svensk Biblioteksförening, Sveriges Författarförbund, Sveriges Kommuner och Landsting (vakant), Sveriges Läromedelsförfattares Förbund, UR-Utbildningsradion.

Nationella skolbiblioteksgruppen På vems uppdrag arbetar vi? Nationella Skolbiblioteksgruppen är ett unikt nätverk av organisationer i Sverige som alla har intresse av att skolbiblioteken bevaras, stärks och utvecklas.

Nationella skolbiblioteksgruppen Delar årligen ut kvalitetsutmärkelsen Årets skolbibliotek Kvalitativt juryarbetet Priset en motor för vidareutveckling

Nationella skolbiblioteksgruppen Vad gör vi? Samlar in kunskap - Omvärldsanalyser- bl.a. genom de många medlemmarnas kunskap - Arrangerar forskarsamtal - Bjuder in oss själva till lärarutbildningar för samtal om skolbiblioteken i lärarutbildningen - Tagit fram forskarrapporten Elevers kunskapsarbete i skolbiblioteket (2010) -

Vad gör vi mer? Agerar och kommunicerar- ställer krav -Seminarier: egna och i samverkan, bl.a. B&B och NSG bjuds in att medverka vid seminarier -Uppvaktningar -Remissinstans på eget initiativ (Kulturutredningen, Bäst i klassen med flera) -För samtal med aktuella myndigheter och departement :Skolverket, Skolinspektionen, SKL, Utbildningsdepartementet, Kulturrådet -Lämnar in skriftliga förslag till utbildningsdepartementet, t.ex. skolbibliotekslyftet som en logisk följd av pågående lärarlyft samt förslag om samverkan i högre utbildning Lärarutbildning /biblioteksutbildning -Gemensamma artiklar i media -Gemensamt brev till alla skolledarna med Svensk Biblioteksförening

Nationella skolbiblioteksgruppen Den nya skollagen från 1 juli att alla skolenheter ska ha tillgång till skolbibliotek – är ett krav NSG arbetat för under många år NSG:s kunskap efterfrågas: - Litteraturutredningen, - KB;s uppdrag Nationell bibliotekssamordning: KB frågat NSG att fungera som en av flera valorganisationer. NSG:s uppdrag - att utse skolbiblioteksrepresentanter i ett antal expertgrupper. - Remissinstans

Nationella skolbiblioteksgruppen Hur arbetar vi? - Tydliga mål -Förankring i hela NSG gruppen - Fokuserat arbete -Alla medlemmar tillför insatser och kunskap utifrån sina organisationers möjligheter och förutsättningar -Medlemmarnas arbetsgivare – med på noterna -Viktigt att vara handlingsinriktad

Nationella skolbiblioteksgruppen -Medlemmarnas kompetens och uppdrag utgör viktig del av NSG:s förmåga att ta initiativ och handla -NSG arbetsformer – alla ska vara med - öppna diskussioner, lyfter fram frågor vi kan samlas kring, och specifika frågor med visst mått av intressekonflikter. Öppna samtal i mötesform – gemensamma beslut - Viktigt att alla är med utifrån respektive organisations förutsättningar och specifika kompetens

Nationella skolbiblioteksgruppen skolbiblioteken – en avgörande resurs i skolans pedagogiska arbete och i elevers kunskapsarbete Skolbiblioteket är till för alla elever oberoende av elevernas sociala, geografiska eller kulturella bakgrund - och oberoende av läsförmåga Skolbiblioteken är till för skolans alla kunskapsområden Skolbiblioteken - en långsiktig resurs i arbetet med att skapa en likvärdig skola

Nationella skolbiblioteksgruppen Vad händer nu? NSG arbetar för Skolbiblioteken ska stärka eleverna i deras arbete att utveckla kunskap och nyfikenhet och att nå kunskapsmålen - oberoende av om de bor i glesbygd eller storstad, -oberoende av språk och läsförmåga -Satsa på högre utbildning med samordning/spår mellan lärarutbildning och bibliotekarieutbildning -Skolverket bör tilldelas myndighetsansvar för skolbiblioteken och tillföras finansiella muskler för att stimulera skolbibliotekens utveckling i hela landet

Årets skolbibliotek 2012 Förslag insändes senast 24 augusti Namnen på de 3 nominerade skolorna presenteras under Bok & Bibliotek Utmärkelsen delas ut på Skolforum 29 oktober

Därför skolbibliotek: lärande och kunskap måluppfyllelse språkutveckling läsfrämjande informationshantering informationssökning källkritik nätverkande skolutveckling

Så vad krävs framöver? ”En jämn och likvärdig tillgång och användning av biblioteksresurserna skulle stärka så väl individer som Sverige som nation.” Det skrev Svensk Biblioteksförenings generalsekreterare Niclas Lindberg i en debattartikel i Helsingborgs Dagblad 9 april 2009.

Skollagen – den första grunden Skolinspektionen Skolverket? Personal!!! Fördjupade definition Utbildningsinsatser!!!! Fortbildning!!!! Statliga medel!!!!!!!!!!!!!!!!....

…… Bilden av skolbiblioteket? Skolbibliotekarien som introduktör De goda exemplen! KB:s uppdrag / nationell samordning