Enklare faktura Seminarium 25 mars 2014. Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Förändringar i Ediel-anvisningar
Informationsutbytet på elmarknaden
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Kapitaltäckningsrapporten Parallellrapportering
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Nordisk slutkundsmarknad
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Hearing fjärrvärme Stockholm
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Referensgruppsmöte prisförändringsprövning 30 Oktober 2012.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordisk balansavräkning 29 april
VÄLKOMNA till inledande diskussion kring Föreningsbidrag i Bjuv
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Landskrona kommun Peter Bengtsson Elnätschef EL-IT
Kulturmiljöfrågor i PBL
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Saminvesteringsforum
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Ny kravrutin Skövde kommun
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande Viktiga skillnader mellan oss och arbetsgivaren Fortsatt process lokalt.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Ny vägledning för markåtkomstbidrag till kommuner.
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Presentationens avskrift:

Enklare faktura Seminarium 25 mars 2014

Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra aktiva val Ei ska därför ge förslag på vad en faktura kan innehålla samt hur informationen ska presenteras Förslagen ska möjliggöra för kunder att i större utsträckning göra aktiva val Tillvarata kunskaper och erfarenhet hos Konsumentverket och andra relevanta aktörer

Tidplan Seminarium den 25 mars Förslagen klara senast 10 april, intern process Rapportering 30 maj

Avstämningar med aktörer Bilaterala möten med KoV, Energimarknadsbyrån, Svensk Energi och Oberoende Elhandlare Uppmaning om att lämna synpunkter på webben Dagens seminarium – Uppmaning att inkomma med synpunkter

Synpunkter från möten – Viktigt att inte skapa mer oklarheter – förvirra kunden – För lite information idag – Jämförpris med på fakturan, – Avtalets namn, avtalets längd, uppsägningstid, brytkostnader – Namn på avtal, avtalslängd, uppsägningstid, – Reglera gemensamma definitioner – Fakturan ett konkurrensmedel, helst ingen reglering alls Genomgående – anvisade kunder särskilt skyddsvärda

Synpunkter – webbnotis – Fakturan konkurrensmedel – Fakturan ska spegla kundens avtal – Ursprungsmärkning bör ej finnas med på fakturan Om den ska vara med så endast avseende kundens eget val – Konsumenternas rättigheter ska inte finnas på fakturan – Gemensam terminologi – regleras – Totalpris per kWh – Spotpris - definiera – Mer krav för anvisningsfakturor – Förbrukningsstatistik för mer än 13 månader – CO2 påverkan

Förslag, ny 8 kap 17 § (efter EED) En faktura från en elleverantör eller en nätkoncessionshavare ska innehålla avtalets namn och väsentlig information om elanvändarens avtal. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad som avses med väsentlig information.

Alternativ med totalkostnad En faktura från en elleverantör eller en nätkoncessionshavare ska innehålla avtalets namn och väsentlig information om elanvändarens avtal samt totalkostnad per kilowattimme. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad som avses med väsentlig information och totalkostnad per kilowattimme.

Förslag ny 8 kap 17 a § En anvisad elleverantörs faktura ska även innehålla uppgift om innebörden av ett anvisat elavtal samt uppgift om hur elanvändaren kan välja elavtal. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om hur uppgifterna enligt första stycket ska vara utformade.

Alternativ med totalkostnad En anvisad elleverantörs faktura ska även innehålla uppgift om innebörden av ett anvisat elavtal, totalkostnad per kilowattimme samt uppgift om hur elanvändaren kan välja elavtal. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om hur uppgifterna enligt första stycket ska vara utformade.

Innehåll i föreskrift; väsentlig information om elanvändarens avtal – Diskussion – Bindningstid – Uppsägningstid och villkor – Brytkostnader – Anläggnings-id och områdes-id även på elhandlarfakturan – Hänvisning till prisjämförelsesite – Jämförelsepris / totalkostnad per kWh – elhandel – Totalkostnad per kWh – elnät – Förbrukningsuppgifter – Reglerad gemensam terminologi – Utseende av ovan i ruta på fakturan – Annat

Konsekvenser Uppmaning - fundera över vilka konsekvenserna skulle vara för kunder, elhandlare och nätägare avseende: Vilka förändringar skulle förslagen medföra? – Kundservice (ökad eller minskad belastning) – Organisation – IT-system Hur många arbetstimmar skulle förslagen medföra? – Dels att införa – Dels löpande Vilka engångskostnader skulle förslagen medföra?

Tack för uppmärksamheten!