Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Utvärdering av projekt
Pedagogisk dokumentation med videokameran Kajsa Svaleryd.
Vetenskaplig Metod.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Att berätta sin berättelse
Bedömning av professionell kompetens
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
En fördjupning i en samhällsfråga
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
The big 5 1.
Lund Studentlitteratur
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Förskolan Ekot´s modell för
Etik och moral.
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Läroplansträff Välkomna!.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Läroplansträff Välkomna!.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Förskolan Ekot´s modell för
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Läroplansträff Välkomna.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Exempel på dokumentation
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Exempel på dokumentation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Att håll och utvecklas som ledare
Bra analyser av resultat vässar verksamheten
Presentationens avskrift:

Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över? Karaktären på reflektionen? Vart syftar min reflektion?

Varför bör jag göra det? Analysen av de problematiska mindre lyckade inslagen i undervisningen ger vinkar om sådant som bör förändras och förbättras på olika sätt, medan analysen av det mera framgångsrika antyder de inslag som bör bevaras och utvecklas

Att skriva lärardagbok Först beskrivs situationen och förloppet (distansering) Funderar över situationen (synliggörande) Drar vissa slutsatser (reflektion) Se en förklaring (analys)

En hjälp till struktur Beskriva situationen och förloppet Fundera över varför det inte går som var tänkt Dra vissa slutsatser Ge en förklaring

Det övergripande syftet med dokumentation Med utgångspunkt från den nya förståelse som rekonstruktionsarbetet lett fram till finna alternativa pedagogiska lösningar som initierar en utveckling och förbättring av den egna undervisningspraktiken. (Nilsson 1999, sid. 18)

Harry Martinsson En blommande äng kan beskrivas bara av sina fjärilar bara rätt besjungas av sina bin. Att hålla samman denna tusenflykt och rätt urskilja biens sång kan bara de feer som evigt övat