Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer."— Presentationens avskrift:

1 Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer

2 De fyra stegen 1.Beskriv nuläget – identifiera förbättringsområden 2. Jämför 2013 års resultat med resultat år 2012 3. Komplettera med andra uppgifter 4. Dra slutsatser och ta fram en åtgärdsplan

3 1. Nuläget – identifiera förbättringsområden Gå igenom kommunens resultat Jämför inom vilka områden som resultaten är bättre, lika eller sämre i jämförelse med länet, liknande kommuner/stadsdelar och riket Välj vilket eller vilka områden ni vill förbättra

4 2. Jämförelser med resultaten 2012 10 indikatorer kan jämföras mellan 2012 och 2013. Jämför om kommunens resultat är bättre, lika eller sämre jämfört med 2012. Analysera vad som kan ha påverkat utvecklingen, till exempel personalförändringar eller utvecklingsarbete.

5 3. Komplettera med mer information Komplettera analysen av kommunens resultat i öppna jämförelser med annan information, t.ex.: -egna lokala uppföljningar -statistik från kommunens verksamhetssystem -statistik från t.ex. Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Nationella trygghetsundersökningen, folkhälsoenkäten -tillsyn, forskning

6 4. Slutsatser och åtgärdsplan Beskriv problemen, utifrån resultaten i öppna jämförelser och andra uppgifter Sätt mål - vad vill ni uppnå i er kommun? Vad kan ni göra för att uppnå målet eller målen? Beskriv gärna olika alternativ. Fundera tex över vilka effekter förväntar ni er och vilka personer och samverkansparter som berörs? Hur och när ska uppföljning ske?


Ladda ner ppt "Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer."

Liknande presentationer


Google-annonser