Socialpsykologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vs..
En av de främsta samhällsteoretikerna.
”Existensen föregår essensen!”
Ledarskap och arbetsliv
Må bra på jobbet.
SET Social Emotionell Träning
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Ledarstilar och gruppdynamik
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Att få rätt saker att hända
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ledarskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Klipp: olika människosyn
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Gruppen.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Olika typer av ledarskap
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Gruppen. Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Ledarskap.
Socialpsykologi.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Samhället och individen
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad är grupper och roller?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Socialpsykologi

Socialpsykologi  Gren inom beteendevetenskaperna som studerar förhållandet mellan individ och social omgivning. Socialpsykologiska studier inom psykologin fokuserar på psykiska processer i samspelet mellan individen och hennes omgivning, t.ex. hur individen påverkas i en grupp.

Normer Det "normala"; det godtagna eller ideala t.ex. i en social grupp; konvention, praxis; det vartill man bör anpassa sig. Informella och formella normer Sanktioner

Sociala roller

Sociala roller I varje socialt sammanhang tilldelas vi en roll. Rollen består av de förväntningar som riktas mot oss, på grund av vår placering i det sociala sammanhanget.   Position  social roll  rollbeteende

Elev på grundskolan (klass 5)

Roller Elev på gymnasiet

Elev på gymnasiet (skolan) Roller Elev på gymnasiet (skolan)

Roller Dejten

Roller Släktkalaset

Roller Revyfest/Inspark

Fotbollstränare för knattar Roller Fotbollstränare för knattar

Scoutledare Simlärare Roller Scoutledare Simlärare

Ariman vs. espressohouse Roller Ariman vs. espressohouse

Roller Camping på festival

Roller Burger King Expedit på MQ Hemtjänst Du jobbar: Burger King Expedit på MQ Hemtjänst Fastighetsskötsel/Parkförvaltning

Sociala roller Standardroller Rollkonflikter Rollfördelning Ledarrollen Rollförluster

Standardroller i en grupp

Rollkonflikt – flera samtidiga roller

Roll med oförenliga förväntningar

Roll med motstridiga förväntningar

Inre rollkonflikt

Sammanfattning Att vi skapar vår identitet genom de roller vi spelar. Man spelar upp roller i mötet med andra människor. Vårt jag och vår personlighet kommer till uttryck de roller vi spelar. Roller är en anpassning till andras förväntningar

Ledarrollen Vad kännetecknar en bra ledare? Vad kännetecknar en dålig ledare?

Ledarstilar Kurt Lewin (1939)

Ledarstil: auktoritärt Ordning och reda Bestämmer själv Tillåter inte fri kommunikation Håller inne med information. Personkritik Regler ska följas i detalj Är känslig för kritik

Ledarstil: Demokratiskt Bestämmer efter diskussion Tillåter en fri- och öppen kommunikation i gruppen Delar gärna med sig av kunskap Kritisera sak och inte person Främja trivsel och medlemmarna självförverkligande Är öppen för förslag till ändrade rutiner och nyheter Vill gärna skapa en anda av medbestämmande Delegera ansvar och uppgifter till andra

Ledarstil: Låt-gå Passivt och oengagerat ledarskap Ansvaret läggs på gruppen

Vilken ledarstil passar: När det är ont om tid alt. gott om tid Gruppen kan sina uppgifter dåligt alt. bra Gruppen har interna konflikter.  Gruppen är stressad Uppgiften är- strukturerad, ostrukturerad, komplicerad eller enkel? När man vill motivera en grupp När vill ha effektivitet

Ledarstil och gruppdynamik: Produktivitet och effektivitet Hur uppgifterna genomförs Trivsel och sammanhållning Gruppmedlemmarnas motivation och självständighet

Gruppdynamik och ledarstil Auktoritär grupp Demokratisk grupp bra arbetsmoral när ledaren är där mer kvantitet än kvalitet med låg motivation Tävlan men inget samarbete Dålig sammanhållning Hackkycklingar och syndabockar Hög motivation och arbetsmoral Mer kvalité än kvantitet Samarbeta och hjälper varandra Bra sammanhållning Självständiga

Gruppdynamik och ledarstil Låt- gå grupp Flugornas Herre Låg arbetsmoral Låg motivation Inre stridigheter och konflikter Det uppstår flera informella ledare

Konflikthantering Defensiva strategier Makt – och tvångsstrategier Samverkansstrategier

Social grupp Def: Att ett antal människor har något gemensamt, vilket gör att de samspelar med varandra på något sätt. De upplever sig som en enhet. De är medvetna om sin grupptillhörighet och delar vissa gemensamma mål, normer och värderingar.

Kategorisering av grupper Primär – och sekundär grupp Informella och formella grupper Medlems- och referensgrupper Sub- och motkulturer

Beskriv en grupp